تهران- ایرنا- به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) شهر تهران علاوه بر نورافشانی در شب ولادت شاهد جشن خیابانی در ۱۱۰ نقطه پایتخت و کارگاه تجسمی «مادر وطن» در فرهنگسرای ارسباران خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی، ویدئومپینگ، نورافشانی، اهتزاز و نصب نما پرچم‌های گرامیداشت مقام مادر و روز زن در آستانه میلاد حضرت فاطمه (س) در سطح پایتخت خبر داد و گفت: جشن میلاد بانوی دو عالم صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) با اجرای نورافشانی شب ولادت در میدان امام حسین (ع) انجام خواهد شد.

رضا صیادی افزود: ویدئومپینگ با موضوع «روز زن» در برج آزادی به اجرا درخواهد آمد، اهتزاز ۲ هزار پرچم، نصب ۶ نماپرچم و اکران‌های فرهنگی درباره موضوع ولادت فاطمه زهرا (س) و مقام شامخ مادر در فضاهای شهری پایتخت از دیگر ویژه برنامه‌های این ایام خواهد بود که از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا می‌شود.

اجرای جشن خیابانی در ۱۱۰ نقطه از شهر تهران

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) و روز مادر، ویژه‌برنامه «به نام مادر» را با دو رویکرد محتوایی تکریم مقام شامخ زن و روز مادر و ایجاد فضای نشاط اجتماعی برگزار می‌کند.

در قالب این برنامه که با همکاری موسسه رسانه‌ای اوج برگزار می‌شود، ایستگاه‌های فرهنگی «به نام مادر» در ۱۱۰ نقطه منتخب با برنامه‌های متنوع در سطح شهر تهران میزبان شهروندان است.

در این ایستگاه‌ها علاوه بر پذیرایی از شهروندان، با مشارکت کانون‌ها و گروه‌های مردمی در فضایی که تدارک دیده شده، هدایای خریداری شده برای مادران، کادو پیچ شده و به همراه شاخه‌ای گل و کارت تبریک به مخاطبان تحویل می‌شود.

اجرای ۲۰ گروه سرود منتخب نوجوانان و برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری متنوع از دیگر بخش‌های این برنامه است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بهره‌مندی از این برنامه روز پنجشنبه (۲۲ دی)، از ساعت ۱۰ تا ۱۹ به پایگاه‌های منتخب منطقه خود مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر از نشانی پایگاه‌ها با شماره تلفن ۱۸۳۷ تماس بگیرند.

برگزاری شب شعر «قرار مادرانه»

جدیدترین جلسه از سلسله شب‌های شعر آیینی «حضور» با عنوان شب شعر بانوان فاطمی «قرار مادرانه» همزمان با روز ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر، روز پنجشنبه (۲۲ دی) از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن یونس شکرخواه فرهنگسرای رسانه به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق‌نوری، میدان قبا برگزار می‌شود. ورود در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است.

در این مراسم جمعی از بانوان شاعر؛ سیده فاطمه موسوی، راضیه رجایی، فاطمه نانی زاد، فاطمه طارمی و عارفه دهقانی در مدح بانوی دو عالم شعرخوانی می‌کنند. همچنین محمدمهدی عبدالهی مداحی و مولودی‌خوانی کرده و ابیاتی را تقدیم ساحت مقدس حضرت زهرا(س) می‌کند. فاطمه محمدی نیز اجرای این جلسه را برعهده دارد.

سلسله شب شعرهای آیینی «حضور» ویژه برنامه شعرخوانی فرهنگسرای رسانه است که در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی برگزار می‌شود. تاکنون اجراهای متعددی از این برنامه در فرهنگسرای رسانه انجام شده است.

برگزاری کارگاه تجسمی «مادر وطن» در فرهنگسرای ارسباران

فرهنگسرای ارسباران با مشارکت انجمن فرهنگی هنری طلیعه آفتاب به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته بزرگداشت مقام زن، کارگاه تجسمی «مادر وطن» را روز جمعه (۲۳ دی) از ساعت ۱۳ تا ۱۷ به صورت رایگان برگزار می‌کند.

این کارگاه در رشته‌های نقاشی، نقاشیخط، خوشنویسی، طراحی پوستر و چاپ دستی با حضور هنرمندانی همچون بنفشه اسداله زاده، پریا امیری، علی پیرانی، یونس چناری، معصومه حیدرپور، اعظم دودانگه، عماد ربیعی، یونس رجبی، رقیه رحیمی، سمیه رحیمی، شراره زمانی، مهناز طالبی، الهام غفاری، مونا فتوحی، اشرف کمانکش، ملیحه کمانی، نازآفرین نادری و کبری نوروزی برگزار می‌شود.

سمیه ولیان مدیر هنری کارگاه هنری «مادر وطن» با تأکید بر اهمیت برگزار عمومی رویدادهای ملی و مذهبی گفت: هنر از بروز احساس و جوشش درونی هنرمنـد و ابلاغ پیـام تا بیان موضوعات تعیین شده را در برمی‌گیرد و هنرمند راویِ احساس درون خود برگرفته از دنیای پیرامون است.

همچنین روز پنجشنبه (۲۲ دی) ساعت ۱۷ کتاب «رهسپار طاق آسمان» گزیده‌ای از مجموعه آثار هنرمند مریم جعفربگلو در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا رونمایی خواهد شد.

در این کتاب هنرمند سعی کرده با استفاده از هنر نقاشی آبرنگ و به دور از پرگویی، نمونه‌های اعلا و الهام‌بخش از فضا را به تصویر بکشد؛ چرا که در مقابل رفتار قهرآمیز انسان با طبیعت، هنر می‌تواند بیان بی‌واسطه‌ای برای یافتن مفهوم صلح باشد و هنرمند می‌تواند واسطه حضور نور و صلح در جهانی چنین تاریک باشد.