شهرری - ایرنا - بخش های کهریزک و قلعه نو بیشترین میزان آلاینده های محیط زیست شهرستان ری را در خود جای داده اند که بر اساس گفته مدیران شهری در قلعه نو حتی مراکز غیر قانونی تفکیک مواد، زباله های بیمارستانی را دپو کرده اند.

به گزارش ایرنا، استقرار سایت آرادکوه مرکز دفع پسماند پایتخت در بخش کهریزک و عبور خودروهای حامل زباله و نخاله از بخش قلعه نو، در عمل این دو بخش شهرستان ری را به آلوده ترین نقاط این شهرستان تبدیل کرده است.

بخش کهریزک شهرستان ری با مشکلات جدی محیط زیستی، دست و پنجه نرم می کند و با آلاینده های محیط زیست که ریشه آن در همان استقرار سایت تخلیه و امحای زباله های تهران یا همان طلای کثیف در سایت آراد کوه در نزدیکی جنوبی ترین بخش تهران نهفته است، درگیری ناتمام دارد.

این روزها در حالی که همچنان مشکل حل نشده سایت آراد کوه ، مرکز تخلیه و امحای زباله های استان تهران در نزدیکی شهر کهریزک از توابع شهرستان ری ،خودنمایی می کند و هر روز بر شاخ و برگ آن افزوده می شود، خبرهای جدیدی به گوش می رسد.

طی ماه های گذشته، اخبار مختلف و متعددی از تصمیمات مدیران شهرستان ری برای مقابله با آلاینده ها منتشر شده است، اما این مساله به تازگی جدیت خاصی دنبال می شود و جریان یکپارچه ای برای اصلاح این رویه شکل گرفته است.

بیشترین آلاینده ها در بخش های کهریزک و قلعه نو تجمیع یافته است

حمید زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: بیشترین حجم از آلاینده های شهرستان ری مربوط به بخش های کهریزک و قلعه نو است که اغلب در قالب ضایعات پلاستیک فروشی ها خود را نشان می دهد.

وی افزود: باید آلاینده ها را تا حد امکان کاهش داد، اکنون مهمترین چالش در این شهرستان مربوط به ساماندهی ضایعات پلاستیک فروش هایی است که در نقاط مختلف به ویژه بخش کهریزک و قلعه نو مستقر هستند.

زمانی با اشاره به اقدامات انجام شده برای انتقال ضایعات پلاستیک فروشی ها به سایت آرادکوه یادآورشد: اکنون زیر ساخت های محل پیش بینی شده برای انتقال این واحدها در دست اجراست و پیگیر سرعت بخشی به روند اجرای آن هستیم.

فرماندار ویژه شهرستان ری با اشاره به اقداماتی که در دستور کار برای مقابله با ضایعات پلاستیک فروش ها در دست اجرا قرار گرفته است، اظهارداشت: در نخستین گام برای برخورد با این واحدها، در بخش قلعه نو وارد شدیم و مراکزی که برای فعالیت ضایعات پلاستیک فروشی ها به صورت غیر مجاز ایجاد شده بود، تخریب شد.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از این واحدها با اجاره زمین های کشاورزی، اقدام به محصور سازی زمین و تفکیک غیر مجاز زباله ها و در نهایت ضایعات پلاستیک فروشی می کنند، پلاستیک هایی که گاهی در میان آنها، زباله های عفونی و خطرناک نیز مشاهده می شود.

زمانی ادامه داد: برای برخورد با این واحدهای آلاینده، هماهنگی مناسبی با دستگاه قضایی برای صدور احکام قانونی مقابله با این متخلفان انجام گرفته و همکاری قابل توجهی با ادارات ذیربط از جمله نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، بخشداری ها و محیط زیست شکل گرفته است.

تلاش برای شناسایی واحدهای آلاینده شهرری

محمد رستگار رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان ری در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: واحدهای آلاینده محیط زیست این شهرستان شناسایی شده و اخطار برای صاحبان واحدها صادر شده تا وضعیت محیط زیست ری بهبود پیدا کند.

وی افزود: برای ساماندهی مناطق تحت مدیریت شهرستان برنامه بهبود کیفیت منابع زیستی در دستور کار قرار دارد و در نخستین گام، مقابله با آلاینده ها در بخش قلعه نو با جدیت در دست اجراست.

رستگار با اشاره به شناسایی ۵۹ واحد آلاینده تفکیک زباله غیر مجاز در بخش قلعه نو یادآورشد: برای مقابله با این واحدها، اقدام قضایی در دستور کار همکاران اداره حفاظت محیط زیست قرار دارد و بر اساس قوانین موجود در صورت بی توجهی به اخطارهای صادر شده، اقدام به پلمب آنها می کنیم.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه تاکنون ۱۲ مورد از این واحدهای آلاینده پلمب شده است، اعلام کرد: دغدغه ما جلوگیری از ادامه فعالیت غیرمجاز چنین واحدهایی است که ضرورت دارد تا منطقه از وجود و فعالیت آنها پاکسازی شود.

وی تاکید کرد: مردم نیز می توانند در صورت مشاهده فعالیت واحدهای آلاینده با سامانه ۱۵۴۰ تماس حاصل کرده و موارد را به کارشناسان اطلاع رسانی کنند تا نسبت به بررسی و مقابله با آنها اقدامات قانونی لازم انجام گیرد.

رستگار افزود: با بخشداری کهریزک نیز در حال تعامل برای هم افزایی به منظور مقابله با معضل ضایعات فروشی ها هستیم، ضمن آنکه بحث مقابله با تبعات آلودگی پسماندها در نیازمند ساختارسازی است تا از ورود پسماندها به منطقه جلوگیری است.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان ری اظهار داشت: دهیاران اختیار قانونی برای مقابله با واحدهای آلاینده زیست محیطی را دارند و می توانند در صورت مشاهده از این اختیار استفاده کنند از همین رو موضوع توانمندسازی و آگاهی بخشی به دهیاران نیز در دستور کار قرار دارد.

مشاهده زباله های بیمارستانی در قلعه نو

امیر اسحاقی بخشدار قلعه نو در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مراکز غیر قانونی تفکیک زباله در این بخش با ساخت و ساز غیر مجاز شکل گرفته و حتی دپوی پسماندهای بیمارستانی نیز در میان آنها مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه در تلاش برای اعمال قانون مدیریت پسماند در سطح بخش قلعه نو هستیم، تاکید کرد: در جریان بازدیدهای میدانی که داشتیم، مراکز دپو و تفکیک زباله غیر مجازی که به صورت مخفیانه فعالیت می کنند، شناسایی شدند که موضوع بلافاصله به اداره محیط زیست برای ورود و مقابله با آنها اطلاع رسانی شد.

مراکز غیر قانونی تفکیک زباله در این بخش با ساخت و ساز غیر مجاز شکل گرفته و حتی دپوی پسماندهای بیمارستانی نیز در میان آنها مشاهده شده است.اسحاقی اضافه کرد: شناسایی و مقابله با این مراکز تفکیک زباله که منشا آلودگی محیط زیست به شمار می آید، از برنامه های بخشداری قلعه نو محسوب می شود و در هر نقطه ای که چنین تخلفاتی مشاهده شود، به جد با متخلفان برخورد می کنیم.

بخشدار قلعه نو تصریح کرد: در روند مقابله با تخلفات تفکیک پسماندهای پلاستیکی، از نکات مبهم برای ما، نحوه ورود زباله های بیمارستانی به محدوده است، این نوع زباله ها سلامتی بسیار خطرناک هستند و با دفع و دپوی غیر اصولی احتمال انتقال آلودگی و عفونت به انسان ها افزایش می یابد.

وی با اشاره به اهمیت نقش مردم در مقابله با این تخلفات گفت: مردم نباید زمین های خود را برای این نوع فعالیت ها اجاره دهند، اگرچه سود و درآمد خوبی برای آنان به همراه دارد اما باید متوجه باشند که این نوع فعالیت ها در کنار شهر، روستا و محل زندگی آنان، تبعات بهداشتی و زیستی محیطی بالایی به آنان تحمیل می کند.

اسحاقی با بیان اینکه دهیاران طبق ماده هفت مدیریت پسماند، مسئولیت مستقیم مدیریت زباله ها در روستاها را بر عهده دارند، افزود: دهیاران نباید اجازه فعالیت این نوع اقدامات غیر قانونی در روستا و پیرامون تحت مدیریت آنان را بدهند و در صورت مطلع شدن، به حتم تخلفات را به مسئولان مربوطه اطلاع دهند.

پیگیر انتقال ضایعات پلاستیک فروش ها به آرادکوه هستیم

امین بابایی بخشدار کهریزک نیز در همین زمینه از تداوم پیگیری مسئولان شهرستان و این بخش برای مقابله با ادامه فعالیت ضایعات پلاستیک فروش ها و انتقال آنها به سایت آراد کوه خبر داد و فعالیت آنها را موجب نارضایتی شهروندان، جلوه زشت برای روستاها و شهرها و انتقال آلودگی به محیط زندگی مردم اعلام کرد. میزان جمع آوری پسماند خشک از مناطق ۲۲ گانه تهران ۷۰۰ تن در روز است که این پسماند خشک در ایستگاه های بازیافت دوباره بررسی و جداسازی می شود؛ همچنین میزان جمع آوری پسماند شهری که بیشتر آن تر است از مناطق ۲۲گانه به طور روزانه پنج هزار و ۱۰۰ تن است که به آرادکوه مجمتع پردازش و دفع آراد کوه منتقل می شود.

وی با بیان اینکه بارها اخطارها و هشدارهای لازم به واحدهای ضایعات پلاستیک فروش ها داده شده است، افزود: حسب سیاست های کلان بخش کهریرک و شهرستان ری، به جد نسبت به مقابله با عارضه زیست محیطی و اجتماعی ضایعات پلاستیک فروش ها ورود خواهیم کرد.

بابایی اظهارداشت: فرآیند برخورد با این ضایعه اجتماعی و محیط زیستی در این بخش با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص ساماندهی این صنوف در سایت آرادکوه، با شدت و جدیت بیشتری کلید می خورد.

بخشدار کهریزک اعلام کرد: سودجویان، فعالان در این اصناف مزاحم، اتباع و مالکان زمین های اجاره داده شده برای ضایعات پلاستیکی ها، بدانند که به صورت غیر مجاز اقدام به تغییر کاربری این زمین ها کرده اند.

بر اساس آمار سازمان پسماند شهرداری تهران، میزان جمع آوری پسماند خشک از مناطق ۲۲ گانه تهران ۷۰۰ تن در روز است که این پسماند خشک در ایستگاه های بازیافت دوباره بررسی و جداسازی می شود؛ همچنین میزان جمع آوری پسماند شهری که بیشتر آن تر است از مناطق ۲۲گانه به طور روزانه پنج هزار و ۱۰۰ تن است که به آرادکوه مجمتع پردازش و دفع آراد کوه منتقل می شود.