شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ تعداد پنج هزار و ۶۳۳ نفر از مجموع نیروهای اداری این استان کاهش یافت، در حالی که تعداد نیروهای اداری کشور در همین مدت افزایشی بوده است.

به گزارش ایرنا، علی شهریارپور روز چهارشنبه در نشست شورای اداری و جلسه معارف مدیران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بیشترین علت کاهش نیروی انسانی ادارات استان به دلیل انتقال یا مهاجرت نیروی اداری به دیگر استان‌های کشور و عدم جایگزینی مناسب نیروهای بازنشسته اداری مربوط است.

وی با اشاره به تهیه سند نیروی انسانی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۰ تغییرات سهم استان از نیروی اداری کشور را با کاهش از ۱.۶ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱.۳ درصد در سال گذشته عنوان کرد و افزود: ادامه این روند، دستگاه‌های اجرایی استان را با کمبود شدید نیروی انسانی برای انجام وظایف سازمانی خود مواجه خواهد کرد و لذا پیگیری لازم برای اخذ مجوزهای استخدامی جدید، ارائه آموزش‌های کاربردی و تخصصی برای ارتقای کیفی نیروی انسانی موجود و ظرفیت‌سازی به‌منظور تصدی پُست‌های مدیریتی را بسیار ضروری و راهگشا است.

شهریارپور به بلاتصدی بودن ۵۸ درصد از پُست‌های سازمانی دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری در حال حاضر اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون ۶ درصد از پُست‌های مدیریتی در سیستم اداری استان بلاتصدی‌ است.

وی با اشاره به ارزیابی عملکرد سال‌جاری دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از هم‌اکنون برنامه‌ریزی لازم برای اجرای اقدامات تاثیرگذار در زمینه برنامه تحول اداری و نظام ارزیابی عملکرد از سوی دستگاه‌های اجرایی استان در دستورکار قرار گرفته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: جزیره‌ای بودن تدوین شاخص‌های ارزیابی، متناسب نبودن اوزان شاخص‌ها با ماموریت‌ها و خدمات دستگاه‌ها و نبود نگاه جامع در ارزیابی معیارها و شاخص‌ها بیشترین چالش‌ نظام ارزیابی عملکرد سال‌های گذشته در استان بوده است.

وی گفت: در این راستا برنامه‌هایی مانند تشکیل میزهای تحلیلی و مشارکتی با مشارکت متولیان شاخص‌های عمومی در سازمان اداری و استخدامی، آغاز فرآیند وزن‌دهی شاخص‌ها و تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های داده‌مبنا در معیارهای مهمی مثل رضایت‌مندی و شفافیت برای شاخص‌های ارزیابی عملکرد سال‌جاری طراحی شده است.

شهریارپور افزود: در برنامه‌های دهگانه اصلاح نظام اداری مواردی شامل مهندسی نقش و ساختار دولت، توسعه دولت الکترونیک، ارائه خدمات در فضای رقابتی، مدیریت سرمایه انسانی، بهبود نظام‌ها و فناوری‌های مدیریتی، توسعه فرهنگ سازمانی و نظارت و ارزیابی برنامه‌ها، شالوده و اساس ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی است که به‌عنوان مبنای برنامه‌های تحول اداری و نظام ارزیابی دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ میانگین امتیاز شاخص‌های عمومی دستگاه‌های اجرایی استان در ارتقای پاسخ‌گویی ۷۱.۶ درصد، توسعه فرهنگ سازمانی ۶۶.۸۵ درصد، مدیریت سرمایه انسانی ۶۶.۸ درصد، توسعه دولت الکترونیک ۷۵ درصد، مهندسی نقش و ساختار دولت ۷۱ درصد و نظارت و ارزیابی ۵۷ درصد گزارش شده که لازم است تمهیدات لازم در جهت ارتقای آنها انجام پذیرد.

وی یادآور شد: سال گذشته ۵۹ دستگاه اجرایی چهارمحال و بختیاری در فرآیند ارزیابی عملکرد مشارکت داشته که در مقایسه با سال گذشته هفت دستگاه به تعداد دستگاه‌های مشارکت کننده در این فرآیند اضافه شده، هر چند ضروری است بقیه دستگاه‌های اجرایی استان نیز در انجام این کار مهم مشارکت فعالی داشته باشند.

شهریارپور اظهار داشت: توجه به محورهایی مانند عدالت و شفافیت به‌ویژه شفافیت‌های مالی، رویکرد عادلانه در جبران خدمات، فسادستیزی و ارتقای سلامت اداری، شایسته‌گزینی، رضایت‌مندی مردم و ذی‌نفعان، سهولت دسترسی مردم به خدمات، تعامل با دستگاه‌های اجرایی همکار در ماموریت‌های مشترک، ارتباط، پاسخ‌گویی، اطلاع‌رسانی و رضایت کارمندان از کیفیت زندگی کاری، بهره‌وری و تعالی، کیفیت و اصلاح خدمات، تمرکززدایی و مردم‌سالاری در اجرای وظایف و بهبود تحول سازمانی در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۱ مد نظر بوده و ضروری است دستگاه های اجرایی انجام وظایف سازمانی خود را رویکردهای فوق تطبیق و عملیاتی کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۱ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.