شهرکرد- ایرنا- معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۰۶ میلیون یورو ماشین‌آلات، قطعات خط تولید و مواد اولیه واحدهای تولیدی استان ثبت سفارش و وارد کشور شده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، جهانبخش مرادی با اعلام این خبر افزود: در سالجاری ۴۷۴ درخواست واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز خطوط تولیدی کارخانجات در سامانه صنعت، معدن و تجارت استان ثبت شده است که از این تعداد درخواست، ۴۵۶ مورد مجوز ثبت سفارش واردات را دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به‌ منظور فراهم‌سازی بستر تولید و ایجاد و توسعه کارخانجات جدید بیش از ۹۶ درصد درخواست‌های ثبت شده، بررسی و تایید شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: هر شخص حقیقی و حقوقی برای اینکه بتواند کالای مورد نظر خود را به صورت قانونی وارد کشور کند در ابتدا باید مجوز ثبت سفارش کالا را از سازمان توسعه و تجارت کشور دریافت کند.

مرادی با بیان اینکه مجوز ثبت سفارش کالا در بازه زمانی سه تا ۶ ماهه قابل استفاده است، افزود: شخص یا شرکت وارد کننده باید مشخصات کالای وارداتی را به طور کامل و منطبق بر پیش فاکتوری که از فروشنده آن دریافت کرده است، در سامانه sabtaresh.tpo.ir ثبت می‌کند.

وی در ادامه از صادرات ۹۱ هزار و ۲۶ تن و ۸۲۸ کیلوگرم کالا از گمرک این استان به خارج از کشور طی ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: صادرات کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی هفت درصد و از لحاظ ارزی ۱۹ درصد رشد یافته است.

به گفته معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، کالاهای صادره شده ۶۷ میلیون و ۱۳۶ هزار و ۳۱۵ دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

مرادی خاطرنشان کرد: انواع لوازم‌خانگی، کاشی و سرامیک، خوراک آبزیان، مغز بادام، محصولات فولادی و آلومینیومی و موکت از جمله کالاهای تولیدی استان است که به مقصد کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، عمان، ارمنستان و تاجیکستان صادر شده است.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر در این استان ۹۲۶ واحد صنعتی در حال فعالیت است که ۳۶ واحد از این مجموعه واحدهای بزرگ و دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر و ۳۲ واحد متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و بقیه واحد های صنعتی کوچک هستند.