قم - ایرنا - مدیرکل دفتر پشتییانی و امور فن‌آوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با تاکید بر اهمیت مردمی‌ سازی فن‌آوری در کشور گفت: برای تحقق این امر باید فن‌آوری‌های موجود را ترویج و با فضاهای دانشگاهی و صنعتی نیز ارتباط ویژه برقرار کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امید رضایی فر پنجشنبه شب در آیین پایانی جشنواره فیلم کوتاه فناوری و نوآوری موسوم به جهش در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: برای مردمی‌سازی فن‌آوری و جهت نیل به اهداف بلند پروازانه و مسیرهایی که در اولویت‌های کشور و تمدن اسلامی قرار دارد، توجه به سه مقوله گذشته، حال و آینده ضروری است.

وی گفت: این مقوله‌ها می‌تواند یک مسیر جدی باشد و فیلم‌های‌کوتاه، داستانی و تبلیغاتی نیز می‌تواند نقش موثری را در اعتمادسازی جامعه به این حوزه ایفا کند.

مدیرکل فن‌آوری وزارت علوم با اشاره به این مطلب که حوزه سینما و فیلم‌سازی در راستای ترویج فن‌آوری و نوآوری از یک نقش مکمل برخوردار است، یادآور شد: طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته، تلاش زیادی شده تا فن‌آوری و نوآوری به عنوان یک ارزش و اولویت در مسیر حرکت کشور قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: در سال جاری نیز در معاونت فن‌آوری و نوآوری وزارت علوم، برنامه‌ها را با شعار نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری تطبیق داده‌ایم.

رضایی‌فر بیان داشت: اینکه امروز چه می‌توانیم بکنیم که فن‌آوری‌های موجود برای آیندگان یک سند فرهنگی باشد و در تاریخ یک نقطه اثر ویژه بگذاریم، بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل از گذشته‌ها نیاز به ثبت فضاهای فرهنگی داریم و حوزه‌های فرهنگی و سینمایی نیز می‌تواند یک مسیر راهگشا باشد.

مدیرکل فناوری وزارت علوم گفت: این موضوع از نگاه آینده پژوهی و نگرش به آینده نیز اهمیت دارد، چرا که در فیلم‌های رده اول جهان، فارغ از مرحله ساخت که فناوری‌های ویژه‌ای را طلب می‌کند، در مقوله اهداف، در فضای سناریو و داستان هم فن‌آوری‌هایی را می‌بینیم که گاه در اطرافمان وجود خارجی ندارد.

وی اضافه کرد: این از نکته‌هایی است که می‌توانیم نگاه متفاوتی داشته باشیم، اینکه چگونه می‌تواند حتی تخیل و یک نگاه ماورا جامعه اطراف ما یک راهبرد فن‌آورانه ایجاد کند، و در خیال و ذهن یک موضوعی را به تصویر بکشیم، یک راهگشا و مسیرساز حوزه فن‌آوری و نوآوری است، ولی ما در این حوزه خیلی کم کار کرده‌ایم، از این رو نیازمند تصویرسازی اهداف بلند پروازانه خود هستیم.

۳۱۷ اثر به دبیرخانه فیلم کوتاه جهش ارسال شد

دبیر جشنواره فیلم کوتاه فن‌آوری و نوآوری جهش نیز از ارسال ۳۱۷ اثر به دبیرخانه از ۲۹ استان خبر داد.

حمیدرضا فرج شوشتری با اشاره به برگزاری استانی این جشنواره در سال ۹۸ افزود: ایده برگزاری ملی جشنواره نیز امسال به وزارت علوم ارائه، و پس از تایید، مصوب شد تا پارک علم و فن‌آوری قم، دبیرخانه دائمی باشد و به صورت دوره‌ای هر سال توسط یک پارک علم و فن‌آوری کشور اجرا شود.

وی گفت: پس از تشکیل شورای سیاستگذاری و کمیته‌های ذیل آن، فراخوان جشنواره از هجدهم مهرماه آغاز و تا ۲۷ آذرماه ادامه پیدا کرد.

معاون پارک علم‌ و فن‌آوری قم با بیان اینکه از مجموع کل آثار ارسالی، ۲۱۳ اثر از پارک‌های علم‌ و فن‌آوری ارسال شده است، گفت: پس از بررسی اولیه آثار توسط دبیرخانه جشنواره، ۲۹۵ اثر توسط ۱۵ داور حوزه هنری، فناوری و نوآوری داوری شد.

وی با اشاره به راه‌یابی ۱۰۸ اثر به مرحله نهایی جشنواره خاطرنشان کرد: برگزیدگان در هفت بخش شامل بخش‌های اصلی، جنبی و ویژه حائز رتبه شدند.

همزمان با میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر، آیین اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه فناوری و نوآوری با نام جهش با تجلیل از آثار برتر و با حضور تنی چند از مسئولان ملی و استانی برگزار شد.

در این آیین مادر شهید محمدعلی صفریان یکی از شهیدان مهندسی رزمی دوران دفاع مقدس نیز مورد تجلیل قرار گرفت.