به گزارش ایرنا، یوسف نوری، روز جمعه جریان دومین سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان یزد در جمع خیران مدرسه ساز، فرهنگیان و مدیران شهرستان میبد، افزود: ساختار نظام آموزش و پرورش ما بهگونهای است که در آن درس میدهیم و انتظار داریم که فرزندانمان در آینده و به زمان خودشان تربیت شوند، معلمها باید خودشان بهصورت شبکهای مسئله شناسی و هماندیشی کنند و برنامه ارائه دهند تا در صورت کاربردی بودن آن را در نظام آموزشوپرورش در همه کشور اجرای کنیم.
وی ادامه داد: فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی فعلی ما جاری شد و بسیاری از بزرگترها از فرزندان خود در این زمینه جا مانده اند و در حوزه مدارس و دانشگاهها نیز عموماً در نسل اول هستیم و تنها بهصورت آموزش محور عمل میکنیم و تعداد انگشتشماری از مدارس بهصورت پژوهش محور کار میکنند.
نوری با بیان اینکه تعداد اندکی از دانشگاهها کارآفرین محور و به ندرت مسئولیت اجتماعی محور هستند، ادامه داد: مدیران مدرسه باید توجه و تمرکز خود را بر تعلیم و تربیت متمرکز کنند، اما پرداختن به مسائلی مانند تامین سرویس مدرسه، وضعیت بهداشت، مسائل عمرانی و ساختمانی ، از تمرکز مدیران بر مقوله تعلیم و تربیت کاسته است.
فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی فعلی ما جاری شده و بسیاری از بزرگترها از فرزندان خود در این زمینه جا مانده اند و در حوزه مدارس و دانشگاهها نیز عموماً در نسل اول هستیم و تنها بهصورت آموزش محور عمل میکنیم و تعداد انگشتشماری از مدارس بهصورت پژوهش محور کار میکنندوی افزود: آموزشوپرورش باید به تعلیم و تربیت بپردازد و مردم هم در این زمینه مطالبه گر باشند و اینکه مسائل متفرقه اضافه می شود، باعث شده تا از موضوع تعلیم و تربیت جا بمانیم و به حاشیه ها پرداخته شود .
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم آموزش و پرورش چرخش تحولآفرینی داشته باشد، باید مطالبه تعلیم و تربیت از آموزشوپرورش به یک دغدغه ملی تبدیل شود و از سواد اسمی به سواد چندبعدی برسیم ، سوادی که منجر به ایفای مسئولیت اجتماعی شود و دانش آموزان به فهم و تحلیل کافی برسند.
نوری اظهار داشت: هم اکنون یکی از دغدغه ها آموزش و پرورش این است که کمبود معلم و کلاس را پیگیری نماید تا برای سال آینده در زمینه تامین معلم در کلاس درس مشکلی نداشته باشیم .
وزیر آموزشوپرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهر میبد زمینه خوبی برای تربیت مدیران دارد و الگوی میبد می تواند در زمینه تربیت مدیران آموزشو پرورش مطرح شود، تا بتوانیم تعلیم و تربیت ۶ ساحتی را برای کل کشور پیاده کنیم و ما نیز نظام رتبهبندی را به عرصهای برای ارتقا کیفیت نظام تعلیم و تربیت تبدیل خواهیم کرد.
نوری اظهار داشت : رتبهبندی نظام خاصی است و لازم است آییننامه و شیوهنامه را بهطور دقیق مطالعه کنند. رتبهبندی یکی از امتیازات نظام تعلیم و تربیت است. نظام تعلیم و تربیت دو الگوی عملی داشت؛ یکی امور تربیتی که از بین برده شده است و تأکید مقام معظم رهبری است که جبران کنیم و دیگری خیرین مدرسهساز است که وضعیت خوبی دارد و خیرین مدرسهساز نماد بارز ایفای مسئولیت اجتماعی است و این مقوله در خیری تجلی یافته است.
رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی، صبح پنجشنبه وارد فرودگاه شهید صدوقی یزد شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی قرار گرفت.
دیدار عمومی با مردم، افتتاح خط انتقال آب شرب استان یزد از منابع صنعت در مواقع اضطراری، آغاز عملیات اجرایی انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد و فلات مرکزی و آغاز ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی ویلایی از مهمترین برنامه های سفر رییس جمهور به استان است.