سنندج- ایرنا- رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: این استان ذخایر علمی ارزشمندی دارد که با اجرای عدالت آموزشی و توسعه دانشگاهی، زمینه رشد ظرفیت‌های این حوزه در استان محقق می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهزاد رحیمی روز شنبه در آیین معارفه رئیس دانشگاه کردستان در سنندج اظهار کرد: کردستان ویژگی های خاصی دارد که شاخص‌ترین آن، فرهنگی بودن است که می طلبد مراکز آموزش عالی و علمی تقویت شود.

وی دانشگاه کردستان را از موفق‌ترین مراکز علمی کشور توصیف کرد و افزود: از ابزارهای توسعه استان، توسعه و تقویت فرهنگ است که بستر این رشد در دانشگاه کردستان مهیا است.

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با ایجاد دانشگده هنر و معماری و کمک به دیگر بخشها از جمله پژوهشکده کردستان شناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات کردی و مقاطع بالاتر، به رشد فرهنگی استان کمک شود.

رحیمی با بیان اینکه از مشکلات پذیرش دانشجو بحث بومی‌گزینی است و انتطار حدف و یا افزایش ظرفیت‌های این مساله را داریم، ادامه داد: دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاه مادر، به توسعه بیشتری از نظر زیرساخت‌های علمی، آموزشی و فضای فیزیکی نیاز دارد، ضمن اینکه قدمت برخی ساختمان‌های آن نزدیک به نیم قرن است.

وی بر ضرورت اتمام دانشکده‌های اقماری در سقز، بیجار و قروه تاکید کرد و گفت: دانشگاه کردستان از دانشگاه‌های موفق در جذب دانشجویان خارجی است و دانشجویان می‌توانند سفیران فرهنگی کشورمان باشند و با تحقق دیپلماسی آموزشی باید این بخش تقویت شود.

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در بدنه کارشناسی دانشگاه ضعف نیرو داریم و نیازمند جذب هیات علمی هستیم که با توجه ویژه به بومی گزینی این امر محقق خواهد شود.

رحیمی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: رشد ظاهری بودجه کردستان در لایحه بودجه سال آینده ۳۵ درصد اما ناکافی است.

ضرورت نگاه ویژه به دانشگاه‌ها

مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه کردستان هم در این آیین به عقب ماندگی استان در برخی بخش ها اشاره و اظهار کرد: رسیدگی و خدمت به کردستان اجر مضاعف دارد و هر اندازه که نگاه ویژه به دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، از نطر مادی و معنوی ارزشمند است.

حجت الاسلام فرهنگیان افزود: مسئولیت از دیدگاه قرآن کریم امانتی است که باید به اهلش سپرده شود و در نظام اسلامی این امانت مرهون خون ۲۳۰ هزار شهید است که برای پایداری انقلاب از جان خود گذشتند.

وی با تاکید بر اینکه بی توجهی و غفلت نسبت به این امانت خیانتی نابخشودنی است، ادامه داد: دانشگاه کردستان از دانشگاه‌های برتر کشور است که حاصل زحمات مسئولان این مرکز آموزش از ابتدای تاسیس تاکنون است.

مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه کردستان افزود: کشور در ماه‌های گذشته دچار التهاب بود و دشمن در آن نقش ویژه ای داشت و می طلبید که رویکرد ما در چنین حوادثی با نگاه به خون شهدا و آگاهانه باشد.

در این آیین از خدمات رحمت صادقی تقدیر و حامد قادرزاده به عنوان رئیس دانشگاه کردستان معرفی شد.

بیشتر بخوانید

سرپرست دانشگاه کردستان منصوب شد

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی، ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با پذیرش بیش از ۶۰۰ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.