خمین - ایرنا - رویداد ملی هفته فرهنگی خمین با عنوان «برآستان آفتاب» و حضور شخصیت‌های مهم فرهنگی و هنری کشور در این خطه فرصتی مغتنم برای توسعه و درخشش فرهنگ و هنر زادگاه امام راحل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با میلاد حضرت زهرا(س) و یکصد و بیستمین سالروز تولد امام خمینی(ره) رویداد ملی «بر آستان آفتاب» و هفته فرهنگی خمین در زادگاه امام خمینی (ره) از روز گذشته آغاز شد و تا پایان دی ماه نیز ادامه دارد.

حضرت امام خمینی(ره) اول مهر ۱۲۸۱ مصادف با بیستم جمادی‌الثانی ۱۳۲۰ همزمان با ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) پا به عرصه گیتی گذاشت، به همین مناسبت بیت تاریخی امام راحل با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) و دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی و شهرستان خمین برای بزرگداشت نام، یاد و اندیشه ایشان در قالب هفته فرهنگی بر آستان آفتاب، برنامه‌های متنوعی تدارک دیده است.

این رویداد ملی با محوریت برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری به مدت یک هفته برگزار می‌شود و در هر روز علاوه بر حضور و سخنرانی مقامات کشوری و استانی در این رویداد ملی برنامه‌های متنوع و متعددی در بیت تاریخی رهبر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

در هفته فرهنگی خمین هر روز سه اکران رایگان فیلم‌های روز کشور در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی یادگار امام به همراه فیلم «فرزند صبح» با تدوین جدید برای علاقمندان پخش می‌شود.

اکران فیلم‌های «پیرو»، «پسران دریا»، «گل به خودی»، «والدین امانتی»، «پسر دلفینی»، «لوپتو» از سینمای کودکان در نوبت صبح و فیلم‌های «موقعیت مهدی»، «هناس»، «رویای سهراب»، «مرد بازنده»، «بدون قرار قبلی» و «روز صفر» در نوبت عصر در این هفته برنامه‌ریزی شده است.

نمایشگاه‌های آثار هنری، کتاب، صنایع دستی، غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمایش فیلم برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها در طی برگزاری هفته فرهنگی خمین برگزار می‌شود.

گشایش هفته فیلم، همایش مسئولیت اجتماعی، نشست علمی زن در اندیشه امام، آیین پاسداشت فرهنگ، هنر و مفاخر خمین، همایش ائمه جمعه استان، نشست تخصصی عدالت تربیتی در اندیشه امام خمینی(ره)، عصر شعر بر آستان آفتاب و آیین تجلیل از خانواده معظم شهدا و ایثارگران از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی خمین است.

بهره‌گیری از ظرفیت مردمی در رویداد بر آستان آفتاب مورد توجه است تا مردم احساس کنند خودشان متولی این برنامه هستند و با مشارکت آنها این هفته باشکوه‌تر برگزار شود.

حضور شخصیت‌های ملی فرهنگی، هنری و اجتماعی در هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» خمین گویای ظرفیت‌های زادگاه امام راحل در ابعاد مختلف است.

فرماندار خمین گفت: حضور شخصیت‌های ملی فرهنگی، هنری و اجتماعی در هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» خمین گویای ظرفیت‌های زادگاه امام راحل در ابعاد مختلف است.

« حمید کمانکش» افزود: در برنامه‌های هفته فرهنگی خمین جمعی از مهمانان کشوری حضور دارند و دستگاه‌های اجرایی از این افراد برای رفع مشکلات و تحقق مطالبات حوزه خود استفاده کنند.

حضور پرشور دانش آموزان در هفته فرهنگی خمین
مسئول غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان خمین: روزانه در هفته فرهنگی خمین، ۶۰۰ دانش‌آموز از بیت تاریخی امام راحل بازدید می‌کنند و هر روز صبح یک فیلم سینمایی در سالن اجتماعات بیت امام برای انها نمایش داده می شود.

«آزاده محمدی»از راه اندازی غرفه‌های فرهنگی، و ادبی و هنری به شکل عضو محور و هدایتگری مربی در بیت امام خمینی (ره) به مناسبت هفته فرهنگی خمین خبر داد و افزود: دانش آموزان مقاطع ابتدای و متوسطه اول در غرفه‌ها حضور پیدا می‌کنند و متناسب با گروه سنی برنامه‌هایی با مشارکت آنان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: سعی می‌شود در این برنامه‌ها استعدادهای هنری و ادبی دانش آموزان شناسایی و به مراکز کانون پرورش فکری هدایت شوند.

مسئول غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: پوشش دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار در اولویت برنامه‌های فرهنگی و هنری این نهاد در زمان برگزاری رویداد بر آستان آفتاب است.

محمدی با اشاره به راه‌اندازی تماشاخانه سیار در طول هفته فرهنگی خمین گفت: این تماشاخانه در یک هفته با حضور در مناطق روستایی خمین برای کودکان و نوجوانان برنامه‌های متنوع برگزار می‌کند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی هنر
مسئول کارگاه‌های هنری رویداد ملی «بر آستان آفتاب» از برگزاری سه کارگاه هنری در طول برگزاری این رویداد خبر داد.

«محمد بنکدار» گفت: این کارگاه‌ها با حضور اساتید تراز اول ملی با هدف توسعه بخشی برنامه‌های فرهنگی هنری در این ویژه برنامه، برگزار می‌شود.

وی، مضمون این کارگاه‌ها را خانه پدری بیان کرد و ادامه داد: امام خمینی (ره) مانند پدر برای ملت و انقلاب اسلامی هستند و خانه این بزرگ مرد نشان از وحدت، ملیت و یکپارچگی اقوام و طوایف ایران دارد.

بنکدار گفت: کارگاه نگارگری و آبرنگ از جمعه تا شنبه در محل نمایشگاه‌های بیت امام برگزار می‌شود.

وی افزود: کارگاه خوشنویسی به شکل مشترک با انجمن خوشنویسان کشور در قالب «مشق مادر» با حضور ۱۰ نفر از بانوان خوشنویس برگزار می‌شود.

مسئول کارگاه‌های هنری هفته فرهنگی خمین اظهار داشت: سومین کارگاه در بخش طراحی و نقاشی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه با حضور ۴ نفر از اساتید نقاشی در بیت امام برگزار می‌شود.

بنکدار گفت: این کارگاه‌های هنری در محیط نمایشگاه آثار تجسمی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۰۰ اثر نقاشی، خوشنویسی، نگارگری و طراحی شامل ۲۰ اثر از اصفهان، ۴۰ اثر از تهران و ۴۰ اثر از دیگر مناطق کشور در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی خمین همزمان با هفته فرهنگی بر آستان آفتاب گشایش یافت

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی خمین همزمان با هفته فرهنگی بر آستان آفتاب در بیت امام خمینی (ره) گشایش یافت.

« علی مشهدی» افزود: ۹ غرفه از آثار هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی خمین شامل پیکره تراشی، خراطی، قلم زنی، چوب، سفالگری سنتی (دوگوله برجکی)، سنگ تراشی و صنایع دستی معلولان و زنان سرپرست خانوار در بیت امام خمینی (ره) برای بازدید عموم دایر است.

نمایش وسایل شخصی امام خمینی(ره) برای نخستین بار در هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» خمین

به گفته رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برخی وسایل شخصی مانند عصا، قرآن و برخی دست نوشته‌های امام (ره) برای نخستین بار در هفته فرهنگی رویداد «بر آستان آفتاب» در نگارخانه بیت تاریخی امام در معرض دید عموم قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین «علی کمساری» ادامه داد: مردم علاقمند به دیدن میراث‌های به جامانده از بزرگان هستند.

وی افزود: نمایش وسایل شخصی بزرگان، با هدف آشنایی عامه مردم با زندگی این شخصیت‌ها در تمام دنیا مرسوم است.

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و مشاوره‌ای رایگان به شهروندان خمین

رییس جمعیت هلال احمر استان مرکزی از حضور پزشکان جهادگر همزمان با برگزاری رویداد بر آستان آفتاب و هفته فرهنگی خمین در بیت تاریخی امام راحل خبر داد.

«علیرضا شهرجردی» گفت: در طول هفته فرهنگی خمین ۶ غرفه شامل خدمات پزشکی، پرستاری و آموزش چهره به چهره از سوی هلال احمر استان مرکزی در بیت تاریخی امام راحل به شهروندان خدمات ارایه می‌دهند.

وی افزود: پزشکان عمومی و متخصص در زمان برگزاری رویداد بر آستان آفتاب آماده ارایه خدمات درمانی رایگان به مردم خمین هستند و داروی رایگان به بیماران ارایه می‌شود.

شهرجردی گفت: آموزش کمک‌های اولیه و توزیع فراخوان جذب به جمعیت هلال احمر از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در هفته فرهنگی خمین است.

وی تصریح کرد: این پزشکان در زمان برگزاری رویداد بر آستان آفتاب و هفته فرهنگی خمین در برخی مناطق روستایی محروم این شهرستان حضور پیدا می‌کنند.

نشست‌های تخصصی آسیب‌های اجتماعی

رییس بهزیستی شهرستان خمین از برگزاری نشست‌های تخصصی آسیب‌های اجتماعی در هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» خمین خبر داد.

«جواد حمزه لو» گفت: این نشست‌ها با حضور ۴ مشاور و کارشناس بهزیستی خمین هر روز در بیت امام خمینی (ره) خمین برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در هر نشست ۳۰ نفر از شهروندان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم خمین حضور دارند.

نخستین هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» از ۲۳ دی‌ماه جاری در بیت تاریخی امام خمینی(ره) آغاز شده وتا سی‌ام دی ماه نیز ادامه دارد.

بیت تاریخی امام خمینی(ره) در شهرستان خمین، عمارتی چهار هسته‌ای است که چهار حیاط دارد، اما بر خلاف معماری خانه‌های سنتی ایرانی، هیچ کدام از حیاط ها نقش مرکزی ندارد.

جلو خان‌های این بنا که بخش وسیعی است به صورت فرورفتگی در کنار مسیر و در جلوی درب اصلی قرار دارد و این درب ۲ لنگه است و هر لنگه متشکل از چند ردیف تخته قطور طولی است.

بعد از عبور از ورودی، فضایی کاملا سر بسته به نام هشتی وجود دارد که یک هشت ضلعی کامل است و بعد از هشتی راهروی طویل و کم عرض و تاریکی قراردارد که مانع ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت است.

بیت تاریخی حضرت امام (ره) در خمین در محله سه پل مرکز شهر در ۱۷۵ سال پیش ساخته شده و به شماره ‌ ۱۷۴۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.