حرکت صنعت ناوگان به سوی هوشمند سازی؛ سرعت انجام عملیات‌ها به یک مهارت مهم برای سازمان‌ها و مدیران تبدیل شده است و در نتیجه کسانی که می‌توانند به سرعت با عوامل سازگار شوند؛ برنده خواهند شد.

در این مقاله ۴ روند پیش رو در فناوری صنعت حمل و نقل را ارائه می‌کند که احتمالاً بیشترین تأثیر را بر توانایی سازمان‌های حمل‌ و نقل، تدارکات و خدمات برای ارزیابی سریع محیط‌های در حال تغییر و تکامل سریع خود برای رویارویی با چالش‌های جدید خواهند داشت.

فناوری‌های ناوگان حمل و نقل؛ در سال‌های پیش رو، چگونه تکامل خواهند یافت؟

من تمایل دارم از زاویه دیگری به این موضوع بپردازم. برای درک اینکه فناوری‌های ناوگان به کجا می‌روند، کاوش در کاتالیزورهای بازارهای امروزی مفید است.

امسال، ناوگان ها کمبود کاتالیزور ندارند، عامل این امر از سال ۲۰۲۰ سرچشمه می‌گیرد که باعث تغییرات عمیقی در بازار شد که در سال‌های آینده پیش از پیش، احساس می شود. شکی نیست که این بیماری همه‌گیر چالش‌هایی را برای ناوگان ایجاد کرده است، با نوسانات ناگهانی و گسترده در حجم تقاضا برای کالاها و خدمات، عادات و اولویت‌های مردم یک شبه تغییر کرده است. برخی از تغییرات موقتی خواهند بود و ممکن است برخی دیگر دائمی باشند.

بازار به سمت راه حل‌هایی که می‌تواند به ناوگان حمل و نقل کمک کند تا محیط های در حال تغییر را با سرعت بیشتری ارزیابی کنند و استراتژی های خود را برای مقابله با چالش های جدید به سرعت تکامل دهند، پیش خواهد رفت؛ در نتیجه، فناوری‌ها برای کمک به ناوگان انعطاف‌پذیرتر و چابک‌تر تکامل خواهند یافت.

در زیر ۴ قالب پیش‌بینی برای فن‌آوری‌های ناوگان حمل و نقل در سال‌های آتی فهرست شده است، تلاش خواهم کرد تا جزئیات بیشتری را در مورد چالش‌ها و راه‌حل‌های بالقوه و برای این بخش حیاتی ارائه دهم.

۱. جمع آوری اطلاعات از عملیات‌های ناوگان حمل و نقل

جمع آوری اطلاعات، چه مربوط به داده یا فناوری باشند، باعث می‌شوند که کسب و کارها کارآمدتر شوند. جادوی استفاده از داده‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که اطلاعات را ترکیب کنید تا فرصت‌هایی را برای بیشتر کردن میزان بهره‌ وری، کسب درآمد بیشتر یا ارائه خدمات بهتر کشف کنید. اتصال به اطلاعات با فناوری‌های یکپارچه برای توانایی سازمان برای دیدن سریع تصویر، اتصال نقاط و انجام چرخش عملیات‌های ضروری بسیار مهم است واین بدان معناست که ناوگان در هر اندازه به طور فزاینده‌ای به پلتفرم‌های همه کاره نیاز خواهند داشت که می‌توانند عملکردهای متفاوت را در یک داشبورد و راهی برای درک و مدیریت آنچه در ناوگان اتفاق می‌افتد؛ یکپارچه کنند.

۲. انعطاف پذیری و سرعت عملیات‌های ناوگان حمل و نقل حیاتی خواهد بود.

همانطور که سال ۲۰۲۰ به ما آموخته است، اولویت های کسب و کار می توانند یک شبه تغییر کنند. دانستن آنچه در یک ناوگان در یک لحظه اتفاق می افتد، مهم است؛ اما توانایی انجام اقدامات سریع نیز همینطور است. این بدان معناست که فناوری‌ها به گونه‌ای تکامل می‌یابند که به ناوگان اجازه می‌دهد تا به سرعت پیکربندی یا مقیاس‌بندی شوند تا بتوانند به تغییرات نوسان بازار پاسخ دهند.

۳. کسب و کارها پذیرش هوش مصنوعی (AI) و (MV) را تسریع خواهند کرد.

مدیران نمی توانند به طور همزمان همه جا باشند. اما فناوری به گونه‌ای به تکامل خود ادامه می‌دهد که به تصمیم‌گیرندگان امکان مشاهده بیشتر حوزه‌های عملیاتی خود را به طور همزمان می‌دهد. دو بخش مهم از این قابلیت، هوش مصنوعی و بینایی ماشین هستند. در کنار هم، این فناوری‌ها، که آن‌ها را MV+AI می‌نامیم، برای ناوگان ضروری خواهند بود و یک «گزینه» برای جنبه‌های مختلف عملیات ناوگان حمل و نقل فراهم می‌کنند. یکی از نمونه‌های استفاده امروزه این فناوری؛ "الگوریتم حواس‌پرتی" در هنگام رانندگی است، که می‌تواند سیگار کشیدن، غذا خوردن یا استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه را در زمان آنلاین و بدون نیاز به مداخله مستقیم مدیر تشخیص داده و از آن جلوگیری کند.

ما به تازگی سطح کارهایی که بینایی ماشین و هوش مصنوعی می توانند انجام دهند را بررسی کرده ایم. بهینه‌ سازی‌های برای استفاده میزان سوخت و سایر منابع، پیش‌بینی‌کننده و در زمان آنلاین خواهند بود. فرآیند تعمیرات و نگهداری سریع‌تر و هدفمندتر خواهد بود؛ زیرا سیستم‌ها قادر به پیش بینی و تشخیص مشکلات موتور قبل از اینکه رانندگان متوجه آن‌ها شوند، می شود.

از آنجایی که بینایی ماشین در شناسایی اشیاء و حالات چهره بهتر می شود، می توانیم با بررسی مردمک، از هوش مصنوعی برای تعیین اینکه آیا راننده دچار خواب آلودگی در هنگام رانندگی شده است، استفاده کنیم. این تکنیک‌ها به پیشرفت خود ادامه می‌دهند، ماشین‌ها سریع‌تر یاد می‌گیرند و هوش مصنوعی در ارائه این داده ها دقیق‌تر می‌شود.

مطمئناً فناوری کاری را که مردم انجام می دهند تغییر خواهد داد، اما همیشه نیاز به نیروی انسانی وجود خواهد داشت. رانندگان امروزه بیشتر شبیه خلبانان هواپیما خواهند شد و نظارت بر عملکرد تجهیزات بسیار پیچیده و استفاده از هوش مصنوعی به عنوان مدیران عملیات و خدمات، توزیع‌کنندگان، مکانیک‌ها، تکنسین‌ها و مدیران ایمنی از انجام برخی وظایف پیش پا افتاده آزاد و به آن‌ها اجازه داده خواهد شد تا بر روی کارهایی با تأثیرگذاری بالاتر تمرکز کنند که ارزش بیشتری در اکوسیستم یک سازمان ایجاد می‌کند.

۴. ویدئوهای ارائه شده توسط GPS

از کنترل کیفیت و تأیید خدمات گرفته تا بهینه‌سازی مسیر و تخصیص منابع ، فناوری ویدیوئی قرار است ناوگان را به همان روشی تغییر دهد که قبلاً ایمنی و تبرئه راننده از یک حادثه را متحول کرده است.

منبع:اُلستیک

برچسب ها : لجستیک تحویل کالا

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.