گرگان - ایرنا - رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی گلستان‌ گفت: براساس آمارهای موجود به‌طور متوسط هر سه روز یک نفر در تصادفات درون‌شهری استان جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا سرهنگ عباس مهاجربسطامی روز یکشنبه در نشست خبری اظهارداشت: در ۹ ماه گذشته از سال جاری در مجموع ۸۷ نفر در شهرهای استان جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۱۷ نفر و به لحاظ درصدی ۲۴ درصد افزایش دارد.

وی بیان کرد: روزانه ۱۵ نفر در تصادفات درون‌شهری مجروح می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه چهار هزار و ۲۴۴ نفر در تصادفات درون شهری استان مجروح شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ درصدی ۳۸ درصد و از نظر تعدادی هزار و ۱۷۳ نفر رشد دارد.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی گلستان‌ گفت: روزانه ۶۱ فقره تصادفات خسارتی در شهرهای استان رخ می‌دهد.

مهاجربسطامی افزود: مجموع وقوع تصادفات درون‌شهری ۹ ماه سپری شده سال جاری به نسبت مشابه سال قبل، ۲۳ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی امسال به ترتیب به لحاظ عددی ۱۴، ۹۴۲ و ۲ هزار و ۸۹۰ فقره و به لحاظ درصدی نیز ۲۱، ۳۵ و ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

وی تصریح کرد: در بازه زمانی ارزیابی شده، در شهرستان‌های آزادشهر، علی‌آبادکتول، مراوه‌تپه و گرگان کاهش تصادفات فوتی ثبت شده و ۱۰ شهرستان دیگر افزایش این نوع تصادف به ثبت رسیده است.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی گلستان‌ گفت: شهرستان‌های گنبدکاووس، گالیکش و آق‌قلا بیشترین آمار افزایشی تصادفات منجر به فوت را داشتند.

مهاجربسطامی اظهارداشت: در تصادفات جرحی در کردکوی و مراوه‌تپه کاهش وقوع ثبت شده، اما در سایر شهرستان‌ها افزایش وقوع داشتیم.

وی بیان کرد: توجه به جلو نداشتن ناشی از صحبت کردن با تلفن همراه و خوردن و آشامیدن علت ۳۷ درصد تصادفات درون‌شهری بوده و رعایت نکردن حق تقدم با ۲۸ درصد نیز سهم زیادی در وقوع تصادفات دارند و مابقی عوامل هم به میزان کمتری نقش دارند.

وی خاطرنشان کرد: در تصادفات منجر به فوت، ۱۶ درصد راننده و سرنشین خودروها، ۳۶ درصد راکبین و ترک‌نشین موتورسیکلت‌ها، ۴۶ درصد عابرین پیاده و ۲ درصد هم دوچرخه‌سواران بودند.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی گلستان‌ گفت: این استان در تصادفات منجر به فوت راکبین و ترک‌نشینان و عابرین پیاده جزو پنج استان اول کشور است.

مهاجربسطامی اضافه کرد: ۸۰ درصد افرادی که در تصادفات درون‌شهری جان خود را از دست می‌دهند، موتورسیکلت‌سواران و عابرین پیاده هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به تراکم جمعیتی بالا و افزایش خودروها اگر عوامل رانندگی قانونمند شوند تصادفات فوتی و جرحی کاهش خواهد یافت.

موتورسیکلت‌ها یکی از معضلات اصلی استان گلستان است

وی خاطرنشان کرد: مجروحین تصادفات درون شهری را ۱۹ درصد راننده و سرنشین خودرو، ۵۱ درصد راکبین و ترک‌نشینان موتورسیکلت‌ها، ۲۸ درصد عابرین پیاده و ۲ درصد را دوچرخه‌سواران تشکیل می‌دهند.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی گلستان‌ گفت: در ۱۰ سال گذشته در مجموع تصادفات درون و برون‌شهری سه هزار و ۸۹۶ نفر جان خود را از دست دادند که ۹۳۰ نفر در تصادفات درون شهری و ۲ هزار و ۹۶۶ نفر دیگر در تصادفات برون شهری جان باختند.

مهاجربسطامی یادآور شد: تعداد کل مجروحین تصادفات درون و برون‌شهری گلستان در ۱۰ سال گذشته ۶۶ هزار و ۲۳۰ نفر ثبت شده است.

وی اضافه کرد: در همین بازه زمانی تعداد خودروهای موجود در استان از ۱۱۹ هزار و ۸۷۱ دستگاه با ۳۱۵ درصد رشد به حدود ۴۵۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسیده، اما زیرساخت‌های لازم با توجه به این حجم افزایش تعداد خودروها همچون تعریض خیابان‌ها توسعه نیافته است.

وی ادامه داد: با توجه به ۲۴ هزار و ۶۱۷ دستگاه خودروی نو پلاک شده و صدور ۲۷ هزار گواهینامه جدید، باید فکر اساسی در خصوص معضلات ترافیکی شهرهای استان کرد.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی گلستان‌ موتورسیکلت‌ها را یکی از معضلات اصلی استان برشمرد و گفت: ۱۸۰ هزار موتورسیکلت پلاک‌دار در استان تردد می‌کنند و پیش‌بینی می‌کنیم ۳۰ هزار موتورسیکلت هم فاقد پلاک باشند.

مهاجربسطامی بیان کرد: موتورسیکلت به وسیله‌ای برای حرکات و کارهای خطرناک و نمایشی تبدیل شده و از سوی دیگر عده‌ای متخلف و خلافکار برای اجرای مقاصد شوم خود همچون سرقت و مزاحمت از آن استفاده می‌کنند.

گلستان دارای ۳۰ هزار تراکتور دارای پلاک ملی دارند

وی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تا پایان فصل پاییز، همکاران ما ۳۵ فقره نمره منفی برای گواهینامه متخلفین رانندگی ثبت کردند و حدود ۱۰ فقره گواهینامه هم باطل شد.

وی تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های موجود، گلستان دارای حدود ۴۰ هزار دستگاه تراکتور است که ۳۰ هزار دستگاه از آنها پلاک ملی دارند.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی گلستان‌ گفت: همچنین در بازه زمانی آماری امسال، همکاران ما ۵۸۰ هزار اعمال قانون داشتند که ۴۰ هزار مورد آن در برخورد با متخلفین خودروهای حادثه‌ساز بود.

مهاجربسطامی افزود: امسال با هزار و ۸۲۲ راننده متخلف که به نوعی آلودگی صوتی ایجاد کرده بودند که ۲۴۷ دستگاه از آن خودروها به پارکینگ منتقل شدند.