گنبدکاووس- ایرنا- معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نقش عشایر به عنوان بازوان قوی و قدرتمند جمهوری اسلامی و نگهبانان استوار و سرافراز امنیت و آرامش بخش ملت ایران گفت: جمعیت عشایری در ۲۹ استان به غیر از کردستان و تهران پراکنده هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار ضیاء‌الدین حزنی روز یکشنبه در نخستین همایش «تکریم شبانان و گله‌داران عشایر گلستان» اظهار کرد: عشایر در هر نقطه‌ای از ایران اسلامی طرفدار دین، روحانیت و علاقمند به مبادی اسلامی و سنت‌های بومی کشور هستند و با تقدیم ۱۱ هزار و ۲۷۶ شهید در دوران هشت سال جنگ تحمیلی جزو افتخارات تاریخ ایران به شمار می‌روند.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشترین سهم جمعیت عشایری و استان‌های قزوین و قم کمترین سهم را در کشور دارند.

سردار حزنی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش تکریم شبانان و گله‌داران در ۳۰ استان کشور، بیان کرد: تاکنون این همایش در ۱۷ استان کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، اصفهان، گیلان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، البرز، خوزستان، هزمزگان، اردبیل و تهران برگزار شده و امروز شاهد برگزاری آن در استان گلستان هستیم.

وی مهمترین هدف از برگزاری این همایش‌ها را آشناکردن بیشتر عشایر با مسوولان و طرح مشکلات این قشر و تلاش برای برطرف کردن آنها دانست و گفت: علاوه بر آن در این همایش از عشایر به عنوان سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی تجلیل کرده و با عنایت به فرمایشات رهبری در رابطه با جایگاه بالای این قشر در مسیر توسعه و امنیت کشور، اولویت خود را اشتغالزایی بیشتر برای آنان در مناطق عشایری و جلوگیری از مهاجرت آنها به حاشیه شهر با همراهی مسوولان قرار داده‌ایم.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: عشایر با در اختیار داشتن ۳۰ درصد از دام سبک و چهار درصد از دام سنگین، ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند همچنین ۳۵ درصد از تولیدات صنایع دستی در اختیار آنان است.

سردار حزنی پیرشدن جمعیت عشایری و تامین سوخت در کنار مشکلات حوزه راه، آب، برق، آموزش، مخابرات و بهداشت را در کنار بالابودن هزینه‌ها و سطح درآمد پایین را از معضلات اصلی این قشر در سطح کشور برشمرد و گفت: در بحث فرهنگی هم کمبود شدید روحانی در مناطق عشایری داریم و بحث مساجد و مسائل دینی هم مشکلاتی وجود دارد که باید با همراهی مسوولان برای حل آنها تلاش شود.

وی تاکید کرد: اگر همه مسوولان استان گلستان وظیفه خودشان را نسبت به عشایر درست انجام دهند خیلی از مشکلات برطرف می‌شود.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند و گوشت قرمز، پشم و شیر از جمله تولیدات اصلی آنان است.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

عشایر در اصل خط مقدم جبهه اقتصاد مقاومتی هستند کسانی هستند که در نوک پیکان بدون کمترین توقع بیشترین تولید را برای استان و کشور خواهند داشت.

رفع مشکلات عشایر گلستان به تشکیل کارگروه ویژه استانی نیاز دارد

عشایر گلستان ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز استان را تولید می‌کنند