به گزارش ایرنا، حسین یونسی روز یکشنبه در آیین تجلیل از پرسنل پروژه لایروبی بندرآستارا در اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان گفت : برای لایروبی بندرآستارا که طی ۱۳ سال گذشته جریان داشت حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است .
وی مساحت حوضچه بندرآستارا را ۱۵۶ هزار مترمربع عنوان و بیان کرد : یکی از عوامل مهم عدم لایروبی این بندر طی سنوات گذشته استفاده از ظرفیت تنها یک لایروب انزلی بود که اخیرا طی تمهیدات لازم از ۲ لایروب بنادر گیلان و یک لایروب مازندران برای رسیدن به عمق مناسب درآبراهه این بندر استفاده شدهاست.
وی با بیان اینکه پروژه مذکور طی چهار ماه با مدیریت جهادی به نتایج دلخواه رسید، ادامه داد : پروژه لایروبی بندرآستارا از تاریخ ۲۷ مهر خاتمه یافت و بندری استاندارد به شرکت کاوه که بهره بردار آن است ،تحویل شد با انجام این اقدامات این بندر استانداردترین بندر در حاشیه دریای خزر برای پهلوگیری کشتی ها محسوب میشود .
یونسی در مورد مجتمع بندری انزلی نیز گفت: در اسکله های این مجتمع بندری اقدامات خوبی انجام شده و با بروز رسانی صورت گرفته به عمق پنج متر دست یافتیم .
وی با اشاره به کاهش بیش از ۱۳۰ سانتیمتری تراز آب دریایی خزر گفت : این کاهش، بنادر شمال کشور را با مشکل روبرو کرده و هزینه لایروبی را بالا برده است، چراکه بنادر برای پهلوگیری کشتیها باید عمق را در حوضچه ها و کانال های آبی خود افزایش دهند.
بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیکترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.
شهرستان مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و با سه مرز زمینی، ریلی و دریایی در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.