اردبیل- ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از برنامه‌ریزی برای نصب و راه‌اندازی ایستگاه اندازه‌گیری سنجش کیفیت هوا در اردبیل خبر داد و گفت: نصب و راه اندازی این ایستگاه نیازمند ۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.

حسن قاسم پور روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه هم اکنون یک ایستگاه اندازه‌گیری سنجش کیفیت هوای محیط جنب موزه حیات وحش اردبیل واقع در خیابان دانشگاه فعال است، افزود: با اینکه اردبیل از لحاظ هوا شهر پاک محسوب می‌شود اما بعضی مواقع میزان گرد و غبار در این شهر نیز از حد مجاز بالا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه تابلوهای نمایشگر نصب شده این ایستگاه‌ها وضعیت هوا در حالت پاک، سالم، ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم برای همه افراد و خطرناک را نشان می‌دهد، بیان کرد: سال گذشته وضعیت هوای شهر اردبیل ۲ روز ناسالم برای همه افراد و امسال هشت روز ناسالم برای گروه‌های حساس مانند کودکان و بیماران قلبی و عروقی گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل علت آلودگی و ناسالم بودن هوا در اردبیل را گرد و غبار شدید از ناحیه کشورهای همسایه عنوان کرد.

وی تردد بیش از اندازه خودروها در معابر، خشکسالی، تغییر اقلیم، ضعف پوشش گیاهی، افزایش فعالیت‌های عمرانی و رعایت نکردن ضوابط زیست محیطی در معادن را از دیگر علل پیدایش گرد و غبار و در نتیجه آلودگی هوا در شهر اردبیل ذکر کرد.

قاسم‌پور اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار لازم با تقویت اراضی مرتعی و افزایش مناطق جنگلی می‌توان نسبت به تثبیت وضعیت آنها اقدامات لازم را انجام داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه در اکثر شهرهای بزرگ کشور مانند تهران، تبریز و ارومیه شهرداری‌ها نسبت به نصب ایستگاه‌های اندازه‌گیری سنجش کیفیت هوای محیط شهری اقدام کرده‌اند، اضافه کرد: انتظار می‌رود شهرداری اردبیل نیز برای نصب ایستگاه‌های اندازه گیری سنجش کیفیت هوا در نقاط مختلف شهر اقدام کند.

وی با بیان اینکه هوای پاک موهبت الهی است و باید قدر این نعمت را دانست، ادامه داد: تداوم این روند و داشتن هوای پاک و عاری از هرگونه آلودگی نیازمند اراده ملی و مشارکت عمومی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم حقوق عامه بوده و حق الناس است، گفت: همه آحاد مردم باید برای داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم تلاش کنند چرا که فرزندان ما و نسل های بعدی درباره عملکرد ما در این حوزه در آینده قضاوت خواهند کرد.

این مقام مسئول شعار امسال هفته پاک را "تحقق هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی " عنوان کرد و افزود: برنامه‌های متنوعی در نقاط مختلف استان به مناسبت این هفته در حال برگزاری است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل با اشاره به عناوین روزهای هفته هوای پاک اظهار کرد: شنبه (۲۴ دی ماه) روز هوای پاک، قانون و دستاوردها، یکشنبه (۲۵ دی) هوای پاک، حمل و نقل عمومی، دوشنبه (۲۶ دی) هوای پاک، سلامت و بهداشت عمومی و سه‌شنبه (۲۷ دی ماه) روز هوای پاک، نظام مدیریت سبز شهرداری‌ها نام‌گذاری شده است.

قاسم پور ادامه داد: چهارشنبه (۲۸ دی ماه) روز هوای پاک، تولید دانش بنیان و اشتغال سبز، پنجشنبه (۲۹ دی ماه) روز هوای پاک، مشارکت و مسولیت اجتماعی و جمعه (۳۰ دی ماه) نیز روز هوای پاک، آموزش، فرهنگ سازی و رسانه نام گرفته‌اند.

وی بیان کرد: تمامی این برنامه ها در راستای ارتقای فرهنگ زیست محیطی و با هدف جلب مشارکت عامه مردم در حفظ و صیانت از محیط زیست در استان برنامه ریزی شده است.

به گزارش ایرنا، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک و ۲۴ تا ۳۰ دی به نام هفته هوای پاک در ایران نامگذاری شده است، هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه است.