به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر را بهمن ماه امسال در رشتههای تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان) نقاشی و نگارگری با موضوع آزاد در تهران و سایر استانهای کشور برگزار میکند.
این جشنواره به دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی، با نمایش آثار منتخب در بخش طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قلهها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه استانها (غیررقابتی) با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها برگزار میشود.
علیاشرف صندوقآبادی دبیر بخش خوشنویسی پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر است. وی امسال با همراهی داوران بخش خوشنویسی؛ احمد عبدالرضایی، میرحیدر موسوی و علی فخاری فرایند داوری، انتخاب و موارد مربوط به این بخش را با دقت نظر پیش برد تا هنرمندان خوشنویس بتوانند علاوه بر شرکت در جشنواره پانزدهم شاهد داوری عادلانه آثار و برگزاری جشنوارهای شایستهتر باشند.
صندوقآبادی درباره کیفیت آثار خوشنویسان حاضر در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به خبرنگار ایرنا گفت: در این دوره شاهد آثار متفاوتی از سطحهای متوسط، خوب و عالی بودیم؛ طبیعت جشنوارههای هنری این است که تعدادی از آثار، درجه یک، تعدادی درجه ۲ و تعدادی درجه سه باشند و به طور کلی، سطح کیفی آثار رسیده به این دوره از جشنواره نسبتا خوب بود.
وی با اشاره به ارزیابی جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: در فاصله برگزاری هر دوره از جشنواره تا دوره بعد، باید نقاط قوت و ضعف موجود بررسی و واکاوی شود. نقاط ضعف را پس از شناسایی باید به حداقل رساند و نقاط قوت را نیز تقویت کرد. همچنین لازم است ایدهها و برنامههایی داشته باشیم که در مجموع، برآیند عملکرد هر جشنواره نسبت به سال گذشته بهتر باشد.
دبیر بخش خوشنویسی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: افزایش جوایز در بخشهای برگزیدهها و تقدیرشدهها، تمهید مناسبی است اما جشنواره زمانی میتواند به شرایط مطلوب خود برسد که هر رشته به صورت جداگانه دیده شود، مورد توجه قرار گیرد، داوری شود و جوایز جداگانهای هم داشته باشد.
صندوقآبادی اظهارداشت: در جریان جشنواره، وقتی رشتههای مختلف را باهم داوری کنیم، با توجه به تجربهای که از سالهای گذشته داریم، در داوری با مشکل مواجه میشویم و حق مطلب ادا نمیشود. اگر بتوانیم در سالهای آینده رشتههای مختلف را جداگانه ببینیم، جوایز بیشتری را به برگزیدگان اهدا کنیم و خرید آثار از هنرمندان شاخص و منتخب را در دستور کار قرار دهیم، جشنواره فجر میتواند نتایج بیشتر و قابل قبولی داشته باشد.
وی درباره جایگاه هنر خوشنویسی در ایران گفت: در این زمینه باید به سابقه بیش از ۷۲ ساله انجمن خوشنویسان ایران به عنوان یک نهاد گسترده، توانمند و واجد ظرفیت اشاره کنم و از تمام استادان و مدرسانی که در طول این هفت دهه، با نهایت عشق، تلاش و همت، هنر خوشنویسی را دنبال و ترویج کردند، سپاسگزاری کنم.
نایب رئیس انجمن خوشنویسان ایران افزود: این انجمن در زمینه آموزش خوشنویسی برنامههای جامعی دارد و در استانهای کشور این موضوع را دنبال میکند، با توجه به بررسی آثار خلق شده به خصوص در طول چهار دهه اخیر، درمییابیم که هنر خوشنویسی رشد قابل توجهی در کشور داشته است.
صندوقآبادی بیان کرد: ما اکنون شاهد خلق آثار نفیس و موزهای از جوانان هستیم و شاید بتوان گفت که کمتر در طول تاریخ، این همه آثار نفیس از این قشر دیدهایم؛ امروزه جوانان خوشنویس ما بسیار توانمند هستند و با هنرمندی پا به عرصه خوشنویسی نهادهاند. باید به چنین قشر هنرمند و توانمندی افتخار کرد، با حضور آنان آینده روشن و پرفروغی برای هنر خوشنویسی ایران قابل پیشبینی است.
وی اظهارداشت: در حوزه خوشنویسی بانوان هم شاهد رشد قابل توجهی بودهایم و خوشبختانه بانوان هنرمند ما پا به عرصه این هنر شریف گذاشته و آثار تحسین برانگیزی را خلق کردهاند. شرایط کنونی نتیجه تلاش و همت همه استادان، مدرسان انجمن خوشنویسان ایران و تمامی دستاندرکارانی است که برای اعتلای هنر خوشنویسی فعالیت میکنند.
دبیر بخش خوشنویسی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: در جشنوارههای مختلف به ویژه جشنواره هنرهای تجسمی فجر آثاری را از جوانان مشاهده کردیم که از نظر کیفی بسیار فاخر و ارزشمند بودند که نشان از رونق بالای خوشنویسی در ایران دارد. به نحوی که میتوانیم بگوییم در حال حاضر شاهد یکی از دورانهای طلایی خوشنویسی ایران هستیم.
صندوقآبادی همچنین درباره نقش دانشگاهها در پرورش و توسعه هنرهای خوشنویسی و نگارگری گفت: فعالیت دانشگاهها در این حوزهها، حرکت نوپایی است و طی چند سال اخیر، شاهد تدریس خوشنویسی و نگارگری در دانشگاهها و راهاندازی این دو رشته بودهایم، هنوز در آغاز راه هستیم و تداوم این روند، مفید و اثرگذار خواهد بود.
این هنرمند خوشنویس بیان کرد: هر چه این فضا رشد پیدا کند و در حوزه آکادمیک هم هنرهایی همچون خوشنویسی و نگارگری تدریس و ترویج شوند میتوانند نتایج بیشتری را به همراه داشته باشند.