گرگان - ایرنا - افت فشار شبکه گاز کشور به واسطه سرمای شدید روزهای گذشته، ضرورت تکمیل زیرساخت‌های وابسته به رفاه مردم در روزهای بحرانی از جمله مجهزشدن نانوایی‌ها به سوخت دوم را جدی‌تر از همیشه کرد اما با وجود بسته‌های حمایتی دولت، هنوز حدود نیمی از نانوایی‌های گلستان فقط با گاز امکان فعالیت دارند.

به گزارش ایرنا از دوشنبه هفته گذشته و با ورود سامانه سرد بارشی که با افزایش مصرف گاز در کشور همراه شد، ارائه برخی خدمات و مایحتاج ساکنان گلستان از روال معمولی خارج شد.

سرمای شدید دما و استفاده حداکثری از لوازم گرمایشی گازسوز، سبب شد مصرف گاز طبیعی در گلستان مسیر صعودی به خود بگیرد تا جایی‌که مصرف گاز استان روزانه حدود ۴ میلیون مترمکعب بیشتر شد و ضرورت تامین نیاز گاز مشترگان خانگی و جلوگیری از قطعی این انرژی مدیران استان را به محدودیت فعالیت ادارات و مدارس مجبور ساخت.

علاوه بر آن، گاز جایگاه‌های سوخت طبیعی، واحدهای صنعتی و برخی واحدهای کشاورزی هم قطع شد تا دسترسی شهروندان و روستاییان گلستان به گاز طبیعی مختل نشود .

اتخاذ این تمهیدات باعث پایداری دسترسی شهروندان به گاز شد اما یکی از چالش‌های اصلی ایجاد شده در این ایام، نگرانی شهروندان از قطعی گاز نانوایی‌ها و دشواری دسترسی به قوت غالب بود که گسترش دامنه این نگرانی‌ها باعث تشکیل صف‌های طولانی برای خرید نان شد.

برخی شهروندان گلستانی اعلام کردند که برای از بین بردن نگرانی اعضای خانواده چند برابر بیشتر از روزهای معمولی نان می‌خرند تا با ذخیره‌سازی آن خیال خود را از تعطیلی احتمالی نانوایی‌ها به خاطر قطعی گاز راحت کنند.

زمانی که این تفکرات به مرور در میان شهروندان افزایش یافت، مشکل کمبود آرد خود را نمایان کرد و بروز این نگرانی، باز هم شهرودان را به خرید نان بیشتر ترغیب کرد اما به‌راستی مشکل از کجا آغاز شد؟

مشاهده فعالیت نانوایی‌های گرگان در روزهای اخیر نشان می‌دهد که به دلیل پایداری دسترسی به شبکه گاز، هیچ‌کدام از نانوایی‌های این شهر نه تنها تعطیل نشده بلکه با کاهش ساعت کاز نیز مواجه نشدند و ترس و نگرانی شهروندان و ایجاد نیاز کاذب، جو روانی نادرستی بود که دامنه آن هنوز قابل مشاهده است.

هر چند پخت نان و خدمت‌دهی به مردم در نانوایی‌ها مطابق روال همیشگی ادامه دارد اما موضوع قابل تامل ، کم‌توجهی مالکان نیمی از این واحدها برای مجهز شدن به سوخت دوم است که ضرورت آن بارها از سوی مسوولان به آن‌ها گوشزد شد.

دولت به دلیل چشم‌انداز بلند مدت ترسیم شده و احتمال بروز هر اتفاقی در شبکه گازی کشور، بارها از نانوایی‌ها خواست در کنار استفاده از شبکه گاز، امکان استفاده از سوخت دوم را برای خود فراهم کنند و برای این کار، تسهیلات کم بهره با بازپرداخت بلند مدت برای آنان در نظر گرفت اما هنوز نیمی از نانوایی‌های گلستان خود را برای انجام این کار راضی نکردند.

با وجود آنکه به عقیده کارشاسان شرایط سخت روزهای اخیر با کمترین مشکل و خسارت به پایان خواهد رسید اما ضرورت دارد تا متولیان امر راهکارهای سخت‌گیرانه‌تری را برای اجرای طرح تجهیز نانوایی‌ها به سوخت دوم پیش‌بینی کنند تا در مواقع بحرانی مشکلی در تامین نیاز مردم ایجاد نشود.

اکبر رجبی یکی از نانواهای گرگان گفت: اگرچه واحد خود را به سوخت دوم تجهیز کردیم اما بر خلاف گاز طبیعی، استفاده از تجهیزات سوخت دوم پیچیدگی و ریزه‌کاری‌هایی دارد که ناآشنایی با آن ممکن است بر کیفیت نان تاثیر بسیار زیادی بگذارد.

وی بیان کرد: چند سال قبل که سوخت دوم را راه‌اندازی کرده بودیم برای آزمایش، یک فر نانوایی را با استفاده از آن پختیم اما پخش‌شدن یکباره نفت در درون تنور، طعم همه نان‌ها را آغشته به بوی نفت کرد و پس از آن دیگر سراغ استفاده از آن نرفتیم.

رجبی بیان کرد: کارگران نانوایی ما راه استفاده از تجهیزات سوخت دوم را بلد نیستند و در این شرایط ترجیح می‌دهیم با روش قبلی نان پخت کنیم.

محراب جهانی یکی دیگر از نانواهای گرگان به خبرنگار ایرنا گفت: اعتراضی به استفاده از سوخت جایگزین برای پخت نان نداریم اما دغدغه اصلی ما، سرویش‌نشدن تجهیزات سوخت دوم و شمعک‌های گازوییلی است

وی افزود : در شرایط عادی همه نانوایی‌ها از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و به همین دلیل ضرورتی برای سرویس مشعل و سیستم دوگانه احساس نمی‌شود.

وی گفت : بی نظمی در نهادهای متولی سبب شد فرصت کافی در اختیار افراد فنی و تکنسین برای سرویس مشعل سوخت دوم نانوایی‌ها نباشد و در غیر این‌صورت مشکلی برای استفاده از آن نداریم.

فرماندار گرگان هم به ایرنا گفت: بر اساس مصوبه مدیریت بحران شهرستان مقرر شد در ایام بحرانی مانند سرمای اخیر و در راستای رفع مشکلات تامین انرژی گاز مورد نیاز خانگی، شیوه خدمت‌رسانی خبازان از ۶ صبح تا ۱۴ باشد.

عیسی پائین‌محلی با تاکید بر اینکه خبازی‌های گرگان تا اطلاع بعدی تعطیلات هفتگی نخواهند داشت اضافه کرد: پخت عصر نانوایی‌های شهرستان با سوخت جایگزین مازوت است که فعالیت آن از ساعت ۱۶ عصر آغاز شده تا ساعت ۲۱ شب ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان درپخت شیفت عصر نباید از سوخت گاز استفاده شود، خاطرنشان کرد: ازحدود ۳۷۰ نانوایی شهر گرگان ۵۰ درصد مجهز به سوخت جایگزین هستند و باید با توجه به شرایط از آن به پخت نان بپردازند.

پایین محلی ادامه داد : فرمانداری گرگان با همکاری شرکت نفت در حال تامین سوخت مورد نیاز واحدهای خبازی است.

رییس اتحادیه نانوایان گلستان هم با بیان اینکه ۵۰ درصد نانوایی‌های استان دوگانه سوز هستند، گفت: در سال گذشته از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ خبازی استان بیش از هزار و ۲۰۰ واحد مجهز به مشعل گازوئیل یا سوخت جایگزین شدند.

حمیدرضا مقیمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چون از سال گذشته مشعل سیستم سوخت جایگزین نانوایی‌ها مورداستفاده قرارنگرفته نیاز به سرویس دارند و به همین علت برخی واحدها در شرایط بحران همچنان از گاز شهری استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه با وجود قرارداشتن در شرایط اضطراری، مردم نگران کمبود نان و نباشند ادامه داد: در صورت تداوم سرما و افت فشارگاز واحدهای مجهز باید از سوخت جایگزین استفاده کنند.

به گزارش ایرنا ،هزینه دوگانه‌سوز کردن نانوایی‌ها از جمله خرید مشعل دوگانه حدود ۱۵۰ میلیون ریال است که بخش زیادی از آن در مناطق روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ۱۰۰ میلیون ریالی تامین می‌شود و در مناطق شهری نانوایان با هزینه شخصی و یا پیگیری برای دریافت تسهیلات ۸۰۰ میلیون ریالی با نرخ ۱۵ درصد می‌توانند واحدهای خود را دوگانه‌سوز کنند.

هر چند حدود ۲ دهه از آغاز طرح دوگانه‌کردن واحدهای خبازی گلستان می‌گذرد اما نبود اهرم نظارتی و بسته‌های تشویقی و تنبیهی موثر نتوانسته خبازان را به استفاده از مشعل‌های دوگانه ترغیب کند؛ موضعی که در شرایط عادی چندان به چشم نمی‌آید اما در مواقع بحرانی مانند سرمای اخیر و یا هر حادثه دیگر منجر به قطع گاز، جلوه بیشتری به خود می‌گیرد .

مجهز نبودن حدود هزار و ۲۰۰ نانوایی گلستان به سیستم پخت نان با تکیه بر مشعل‌های دوگانه، چالشی جدی فراروی متولیان است تا در آینده نزدیک راهکاری عملیاتی و اثر بخش برای آن ترسیم کنند .