دمشق – ایرنا – از قرار معلوم سران واشنگتن نمی خواهند دست از سر مردم سوریه بردارند و این بار در جنایتی آشکار، تشدید تحریم بخش بهداشت و درمان سوریه هدف مقامات آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش دفتر منطقه ای ایرنا از دمشق، این گونه که پیداست مقاومت مردم، دولت و ارتش سوریه در مقابل جنگ بین المللی تروریستی که در حال اتمام سال دوازدهم خود می باشد، موجب ناراحتی مقامات واشنگتن شده و آنها سعی دارند هرطور شده مقاومت مردم سوریه را بشکنند و این بار با تشدید تحریم بخش بهداشت و درمان این کشور، مستقیما دوباره جان مردم سوریه را هدف گرفته اند.

هرچند سال هاست که مردم و دولت سوریه همانگونه که با تروریست های تکفیری در نبرد هستند و توانسته اند شکست های سختی به آنها تحمیل کنند، با حامیان آمریکایی – عربی – ترکی – صهیونیستی تروریست ها نیز در نبرد بوده و توانسته اند به رغم مشکلات فراوان نقشه ها و توطئه های آنها را نیز خنثی نمایند.

وزارت امور خارجه سوریه دیروز (دوشنبه) در بیانیه ای در واکنش به اقدام اخیر سران واشنگتن در تشدید تحریم های بخش بهداشت و درمان سوریه اعلام کرد که «دمشق هدف قرار دادن مجدد بخش بهداشت این کشور که توسط دولت ایالات متحده و آنچه موسوم به دفتر صنعت و امنیت (BIS) وزارت بازرگانی ایالات متحده است را به شدت محکوم می کند».

وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرده که اقدامات اضافی جدید دولت آمریکا از فروش تجهیزات یا ارائه خدمات، پشتیبانی یا قطعات یدکی به تعداد زیادی از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی سوریه جلوگیری می‌کند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «اقدامات غیرانسانی جدید آمریکا در چارچوب اقدامات قهری غیرقانونی یکجانبه و محاصره غیرقانونی و غیراخلاقی آمریکا علیه مردم سوریه است و این اقدامات بار دیگر بی اعتباری ادعاهای مطرح شده از سوی دولت آمریکا مبنی بر وجود استثناهای بشردوستانه از این اقدامات را نشان می دهد».

وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرده که «هدف قرار دادن بیمارستان‌هایی که به میلیون‌ها سوری خدمات بهداشتی ارائه می‌کنند، از جمله بیمارستان کودکان، نیازمند اقدام فوری سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای پایان دادن به این اقدامات خصمانه دارد؛ چرا که این اقدامات نقض آشکار مفاد حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه است و مانع از تلاش های دولت سوریه و شرکای بشردوستانه بین المللی برای بهبود شرایط زندگی و ارائه مراقبت های بهداشتی برای سوری ها می شود».

اوضاع بهداشتی و درمانی سوریه قبل و حین جنگ

قبل از آغاز بحران سوریه (اسفند ماه سال ۱۳۸۹ /۲۰۱۱)، بخش بهداشت و درمان سوریه یکی از بهترین سیستم‌های بهداشتی خاورمیانه به شمارمی‌رفت، اما ۱۲ سال جنگ وحشیانه تروریستی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا مردم سوریه را در بسیاری از زمینه ها از جمله بهداشت و درمان با مشکل مواجه کرد؛ هرچند هنوز هم دولت سوریه سعی می کند به رغم مشکلات موجود امکانات نسبتا خوبی در زمینه بهداشتی به شهروندان سوری ارایه نماید.

پس از گشودن درب‌های جهنم و تحریم از سوی واشنگتن، بخش بهداشت سوریه نیز در بحران به سر می‌بَرد و دولت آمریکا که وحشیانه‌ترین نوع تروریسم را دنبال می‌کند، بهداشت و درمان سوریه را نیز هدف تحریم قرار داده است؛ تحریمی که مستقیما، بیماران، کودکان، سالخوردگان و در مجموع همه مردم سوریه را هدف قرار داده است.

هم اکنون، بخش بهداشت و درمان سوریه در شرایطی به سر می‌برد که ادامه کار آن را دشوار می‌کند، مانند وضعیت دردناک بیمارستان‌ها که برای تأمین داروهای مورد نیاز برای نجات جان بیمارانشان روبرو هستند که دلیل آن، کاهش شدید داروها به سبب تحریم‌های آمریکایی و غربی است که به شکلی گسترده سبب کاهش واردات قطعات یدکی مورد نیاز ادامه کار تأسیسات و مراکز پزشکی می‌شوند و به عنوان یکی از راهبردهای جنگی دنبال شده و نقض صریح تمام آموزه‌های ادیان آسمانی و قوانین بین‌المللی است.

"احمد خلیفاوی" معاون وزیر بهداشت سوریه درخصوص تحریم بخش بهداشت و درمان سوریه معتقد است که، روند تأمین تجهیزات پزشکی و دارو مورد نیاز به طرف‌های متعددی نیاز دارد که در حال حاضر در معرض تحریم هستند، در نتیجه امکان دستیابی به این تجهیزات وجود ندارد؛ به همین دلیل نمایندگی های داخلی تجهیزات پزشکی و دارویی، با دور زدن تحریم‌ها از طریق طرف‌ها و کشورهای دیگر برای تأمین این تجهیزات اقدام می‌کنند که در عمل تأمین کننده حداقل نیازها یا نیاز مختص این بخش است و در نتیجه تحریم‌ها تاثیرات بسیار زیادی بر این بخش گذاشته است و ادعای غرب مبنی بر اینکه تحریم‌ها تاثیری بر بخش بهداشت سوریه نگذاشته، دروغی بیش نیست.

"احمد عباس" مدیرکل بیمارستان دولتی دمشق نیز در این باره می گوید: بخشی از مشکلات و موانع، تأمین قطعات یدکی خارجی و ارز مورد نیاز آنهاست تا ما بتوانیم، ‌ به عنوان یک دولت و وزارت، داروی مورد نیاز را تأمین کنیم و بخش دوم برخی شرکت‌های خارجی هستند که وقتی متوجه می شوند، این داروها راهی سوریه می‌شوند، از بیم قانون قیصر (سزار) از معامله با ما صرف نظر می‌کنند، چون می‌دانند، قانون قیصر تنها دولت سوریه را هدف نمی‌گیرد، بلکه شرکت‌هایی که با دولت سوریه تعامل دارند، از جمله شرکت‌های دارویی را نیز شامل می‌شود.

قانون تحریم‌های سزار، جنایت آمریکا علیه سوریه

باید گفت با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) آمریکا عملا فرماندهی جنگ تروریستی علیه سوریه را به عهده گرفت و گروه های تروریستی را به میدان آورد و از همان زمان در کنار رژیم صهیونیستی و انگلیس به نیروی هوایی تروریست ها تبدیل شد و از سال ۱۳۹۶ با شکست گروه تروریستی داعش که از سوی مقامات واشنگتن ایجاد، سازماندهی و تجهیز شده بود، با ورود نظامیان آمریکایی به سوریه عملا آنها جایگزین داعش شدند و اقدام به جنایت های فراوان از جمله سرقت نفت، گندم و حتی جان سوری ها کردند.

قانون تحریم‌های سزار که در سال ۲۰۱۹ تصویب و ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۸ خرداد ۱۳۹۹) علیه سوریه اعمال شده در مقایسه با تحریم‌های گذشته شدیدتر و فراگیرتر است و به اعمال تحریم‌های ثانویه علیه متحدان دولت سوریه می‌پردازد. این قانون حداقل برای پنج سال آینده (از زمان اجرا)، دولت‌ها، شرکت‌ها و افرادی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دولت سوریه کمک‌های مالی و نظامی ارائه کنند و یا در حوزه‌های نفت، گاز طبیعی، هواپیماهای نظامی و ساخت‌وساز این کشور فعالیت نمایند را تحت تحریم قرار می‌دهد. قانون سزار افزون بر اعمال فشار بر بخش‌های کلیدی اقتصاد سوریه، داد وستد خارجی و بانک مرکزی این کشور را نیز مورد هدف قرار می‌دهد.

باید گفت، ایالات متحده از سال ۱۹۷۹ همواره سوریه را به دلایل مختلفی تحت تحریم قرار داده و از سال ۲۰۱۱ همزمان با آغاز جنگ داخلی در این کشور، "باراک اوباما" رئیس‌جمهور وقت آمریکا تحریم‌های پیشین را تمدید و تحریم‌های جدیدی علیه دمشق وضع کرد.

قانون سزار افزون بر اعمال فشار بر بخش‌های کلیدی اقتصاد سوریه، دادوستد خارجی و بانک مرکزی این کشور را نیز مورد هدف قرار می‌دهد. در اولین اقدام وزارت امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا ۳۹ شخص و مؤسسه را ذیل قانون سزار و فرمان اجرایی ۱۳۸۹۴ در لیست تحریم‌ قرار دادند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: بشار اسد و همسرش اسماء اسد، محمد حمشو و لشکر فاطمیون، ماهر اسد همراه با لشگر چهارم نیروهای مسلح سوریه و رهبران آن غسان علی بلال و سامر دانا و افراد دیگری چون بُشری اسد، منال اسد، احمد صابر حمشو، عمر حمشو، علی حمشو، رانیا دباس و سمیه حمشو.

دلایل اصلی تصویب و اجرای قانون تحریم‌های سزار اولا به خاطر پیروزی ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی علیه تروریست ها و در ثانی تقویت رژیم صهیونیستی در منطقه می باشد.

هدف اصلی آمریکا از تصویب قانون سزار فروپاشی اقتصادی سوریه و افزایش نارضایتی‌ها و تجدید ناآرامی‌های در این کشور می باشد تا یانکی ها و صهیونیست ها از این طریق به نقشه ها و توطئه های خود در سوریه دست یابند، اما مردم، دولت و ارتش سوریه ثابت کرده اند که همانگونه که در مقابل تروریست های تکفیری به پیروزی های درخشان دست یافته اند بر سران آمریکایی– عربی – ترکی صهیونیستی آنها نیز پیروز خواهند شد.