بجنورد-ایرنا- سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: هشت هزار دستگاه گرمایشی نفت سوز در استان تامین شد تا در صورت تداوم سرما و قطعی گاز در بین مردم توزیع شود.

مرتضی رجایی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موجودی والر و یا سایر تجهیزات گرمایی نفت سوز در اماکن تجمعی مانند گرمخانه ها، مساجد و سوله ها توزیع می شود.

وی تصریح کرد: تجهیزات گرمایشی نفت سوز به میزان لازم در انبارها ذخیره شده است که این تجهیزات در زمان قطعی گاز در امکان مد نظر توزیع می شود.

توزیع ۲۹۱ هزار لیتر نفت سفید در روستاها

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: تاکنون حدود ۲۹۱ هزار لیتر نفت سفید به عنوان سوخت جایگزین گاز بین ۱۴ هزار و ۵۴۵ خانوار روستایی در شهرستان های مختلف توزیع شده است.

وی افزود: از مردم درخواست می شود تا برای دریافت نفت سفید به مراکز فروش مراجعه نکنند و این سوخت در صورت نیاز و با اعلام شرکت گاز در درب منازل تحویل می شود.

رجایی با بیان اینکه نفت سفید به اندازه کافی موجود است تاکید کرد: نفت سفید مورد نیاز تمامی روستاهایی که در انتهای شبکه گاز قرار دارند، توزیع شده است.

وی گفت: تاکنون در شهرستان جاجرم ۳۰۰ خانوار، شهرستان گرمه ۳۲۰ خانوار، راز و جرگلان هزار و ۲۰۰ خانوار، فاروج هزار و ۷۲۵ خانوار نفت سفید دریافت کردند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین دغدغه در زمینه افت فشار گاز درشهرستان اسفراین است افزود: در این شهرستان نفت سفید میان ۱۱ هزار خانوار روستایی توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی لازم برای خدمات رسانی به مردم در زمان وقوع بحران قطعی گاز وجود دارد و در این زمینه با همکاری جمعیت هلال احمر استان، مساجد، حسینیه ها و سالن های ورزشی برای اسکان اضطراری پیش بینی شده است.

براساس این گزارش مصرف گاز خانگی در خراسان شمالی با سرمای زمستانه و برودت هوا افزایش چشمگیری یافته است و این روند فعالیت بسیاری از صنایع استان را کند کرده و نیاز است تا شهروندان در این فصل مصرف این سوخت گرانبها را مدیریت کنند.

مصرف گاز نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، سیمان بجنورد، پتروشیمی، صنایع دیگر و سایر صنایع و واحد های تولیدی استان قطع شده است که این امر با دستور دیسپچینگ ملی گاز ایران و از طریق مراجع ذیصلاح کنترل و اعمال می شود.

اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی کاهش ۲۴ درجه ای دمای هوا را در سردترین ساعات پیش بینی کرده است که در شبانه روز گذشته برخی از مناطق استان دما به زیر ۱۸ درجه سانتیگراد نیز رسید.

خراسان شمالی یک میلیون نفر در شمالشرق کشور واقع است.