منصور بیجار روز سه شنبه در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این طرح مهم ریلی که کلنگ احداث آن از اواخر سال ۹۲ در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد که موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
وی افزود: ایجاد این کریدور ریلی شرق کشور استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار را برای امور بازرگانی، تجاری و تبادل کالا بیش از گذشته رونق خواهد داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع راه آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار به طول محور حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاهها حدود۷۴۴ کیلومتر هست که در هشت قطعه در حال اجراست.
وی ادامه داد: این خط ریلی از شهرهای چابهار،نیکشهر، ایرانشهر،خاش و زاهدان عبور خواهد کرد و پیش بینی میشود تا سال ۱۴۲۰ بیشاز ۲ میلیون مسافر و هفت میلیون تن بار از طریق این خط ریلی منتقل شود.
بیجار افزود: در این طرح که حدود ۴۸ درصد توپوگرافی منطقه کوهستانی است سبب شده در طول مسیر ۱۳۷ دستگاه پل و ۳۸ دستگاه تونل طراحی شود که حدود ۳۵ کیلومتر از مسیر را در بر میگیرد.
وی تصریح کرد: تا کنون بیشاز ۷۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این پروژه به پیمانکار پرداخت شده و حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال دیگر برای اتمام طرح پیش بینی شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیری صورت گرفته امسال مسیر زیلی زاهدان - خاش این پروژه به اتمام رسیده است که با جابجایی مسافر از این مسیر ریلی و تردد مسافران با قطار بزودی شاهد کاهش تصادفات در این محور خواهیم بود.