کرمان - ایرنا - سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در کرمان باشکوه، نظم و امنیت بسیار مناسبی برگزار شد؛ رویدادی که برگزاری آن باحضور زائران چندصد هزار نفری نشان از زحمات خیلی‌ها در پشت صحنه و البته پوشش خبری آن توسط خبرنگاران همه رسانه‌ها داشت.

به گزارش ایرنا، برگزاری این مراسم طی دست‌کم ۱۰ روز آن هم در سردترین زمان سال در کرمان در حالی که نخستین سال بعد از شیوع کرونا این برنامه‌ها بدون محدودیت تمهید شده بود، نه تنها سختی و برنامه‌ریزی مناسب دست اندرکاران امور اجرا و میزبانی از زائران را نمایان می‌کرد، بلکه نشان از تدابیر امنیتی و انتظامی‌ای داشت که اثبات کرد چنین مراسم باشکوهی با میزبانی از خیل عظیم شهروندان کرمانی و غیرکرمانی در یک دهه با کمترین و کوچکترین مشکل برگزار شد.

رسانه ها نیز البته در این مناسبت بسیار خوش درخشیدند؛ از همکارانمان در صداوسیما که شبانه‌روز در این ایام به تولید محتوا به اشکال مختلف پرداختند تا خبرگزاری‌های ملی، سایت های خبری، نشریات مکتوب و دیگر شکل های رسانه‌ای بویژه رسانه های مستقر در استان کرمان.

نمایش حضور بسیار گسترده زائران، تبیین شخصیت سردار دل ها از ابعاد مختلف، نقش‌آفرینی سردار در عرصه های داخلی و جهان مقاومت، جلوه‌های ارادت مردم به شهید و میزبانی شایسته کرمانی‌ها از زائران از جمله محورهای تولید محتوای رسانه ای بود که نشان دهنده زحمات اهالی رسانه بود.

برگزاری شایسته مراسم از یک طرف و میزبانی رایگان شایسته‌تر از خیل زائران غیرکرمانی، خود نشان دهنده هماهنگی های متولیان و تلاش شبانه روزی آنان بویژه در مجموعه سپاه پاسداران و مکتب حاج قاسم بود اما در خلال پوشش خبری این رویداد که رسانه‌ها نیز بخوبی توانستند عظمت و شکوه حضور خیل عظیم چندصدهزارنفری زائران را به شکل مناسب ترسیم کنند، برخی اصحاب رسانه با برخی مشکلات و کاستی‌ها نیز در حین فعالیت مواجه بودند.

وجود این مشکلات پیش روی اهالی رسانه باوجود تجربه سه ساله و نیز اینکه مشکلات اهالی رسانه مشغول در خبرگزاری ها و نشریات - به زعم فعالان این رسانه ها- بیشتر از همکارانشان در صداوسیما بود سبب‌ساز گلایه و البته ارائه راهکارهایی از سوی برخی فعالان رسانه شد تا در مناسبت های بعدی مدنظر قرار گیرد.

نکته قابل‌تامل نیز اینکه قبل از شروع مناسبت‌های ویژه این سالگرد، نشست هم‌اندیشی برای تمهید شرایط ویژه خبرنگاران همه رسانه‌ها نیز به میزبانی صداوسیما برگزار شد و مدیران برخی رسانه‌های دعوت شده به این نشست ضمن تشریح مشکلات سال‌های گذشته، پیشنهادهای خود را ارائه کردند که برخی از آنها عملیاتی شد اما برخی نیز نشد.

گرچه هماهنگی‌ها و زیرساخت‌ها امسال برای اهالی رسانه بهتر از ۲ سال گذشته بود که در جای خود شایسته قدردانی است اما همچنان خلاءهایی در این میان وجود داشت که نشان می دهد حال که سه سال از تجربه این مناسبت می‌گذرد و در سال های آتی نیز به‌طور قطع شاهد برگزاری مناسبت‌ها با عظمت بیشتر خواهیم بود، پس برنامه‌ریزی برای ایجاد تمهیدات و بدیهی‌ترین زیرساخت ها و امکانات اهالی رسانه باید در دستور کار باشد و هم‌راستا و همزمان با سایر امور اجرایی مراسم، به آنها نیز توجه شود.

این گزارش ایرنا پس از آن تهیه شد که مطلع شدیم برخی اهالی رسانه امسال در خلال برگزاری این مراسم گلایه هایی داشتند و دلسوزانه، با نیت خیرخواهانه و با امید به حل مشکلات احتمالی در مناسبت های آتی آنها را بیان می کنند؛ لذا خبرگزاری جمهوری اسلامی در این زمینه زبان گویای اهالی رسانه ای شد که در واقع همواره خود زبان سایر افراد جامعه از مردم تا مسئولان هستند.

پس، این نوشتار در ابتدا به هیچ عنوان به دنبال کوچک‌شماری دستاوردهای برگزاری این مراسم، وارد کردن خللی در آنچه در دی ماه امسال کرمان گذشت یا انتقاد از همکاران رسانه‌ای در صداوسیما نیست چون بواقع آنچه برگزار شد قابلیت وارد کردن خلل و ایراد ندارد و نیز از آنجا که پیش از برگزاری مراسم هم نشست هماهنگی برای رسانه ها برگزار شد اما افاقه نکرد، امید که ارائه راهکارهای اهالی رسانه بتواند نتیجه‌بخش باشد.

صحبت از الزامات پوشش خبری در آیین های مهم و بزرگ در کرمان در حالی است که در سراسر کشور و تهران هرساله مناسبت های بسیار بزرگ و مهمی برگزار می شود که همه دست اندرکاران حتا با وجود ترتیبات امنیتی در سطوح بالا، همه امور اجرایی و رسانه‌ای را در کنار هم می‌بینند و با ایجاد امکانات موردنیاز اهالی رسانه، زمینه حضور و ایفای نقش مناسب رسانه ای ها را نیز در آن برنامه ها فراهم می کنند.

مسئولان و دست اندرکاران سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و دهه مقاومت، سه مکان گلزار شهدا، مصلای امام علی(ع) و بیت الزهرای موقوفه شهید سلیمانی را از جمله محل های اصلی و محوری برگزاری برنامه ها و مراسم ها معرفی کردند که در این میان به واسطه قرار داشتن مزار شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدا، این مکان میزبان اجرای بیشتر آیین ها و برنامه های متفاوت و متنوع بود.

اصحاب رسانه استان کرمان همواره در زمان حیات شهید حاج قاسم سلیمانی و پس از شهادت آن شهید بزرگوار، اخبار و رویدادهای مربوط به سیدالشهدای جبهه مقاومت را با جان و دل و کمترین توقع یا امکانات پیگیری کرده اند و انعکاس داده اند و می دهند؛ درواقع به نوعی کار رسانه ای برای سردار دل ها آن هم در زادگاهش، خارج از وظایف اداری و حرفه ای سازمانی تلقی می شود و آن را بیشتر کارِ دل می توان تعریف کرد.

نیاز است بیان شود که نشان دادن عظمت، اهمیت و ابعاد مختلف و متنوع آیین های سومین سالگرد شهاد سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، آن هم در شرایط محیطی، فیزیکی و امنیتی خاص گلزار شهدا و مسجد صاحب الزمان(عج) در میانه حضور صدها هزار زائر، برای اصحاب رسانه کار آسانی نبود و لازم است که نیازمندی های بدیهی آنان یا زمینه حضور مناسب آنان در آن محل ها نیز با شرایط بهتری تامین و ساماندهی شود.

از انصاف هم نباید خارج شویم زیرا مشاهدات میدانی نشان می داد که شکل و شمایل برگزاری آیین ها در امسال در همه بخش ها از ۲ سال قبل بهتر شده بود.

پای صحبت خبرنگاران

به همین مناسب پای صحبت تعدادی از اصحاب رسانه استان کرمان نشستیم تا از نقاط قوت و ضعف کار رسانه ای در ایام سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و دهه مقاومت بیشتر بشنویم؛ البته برخی از این افراد تمایل نداشتند نامشان در خبر آورده شود که به تصمیم آنان احترام گذاشته می شود و هویت آنان در ایرنا محفوظ است.

چرا تنها برخی رسانه ها به امکانات دسترسی دارند؟

امیرحسین جبارپور سردبیر روزنامه صبح کرمان، کار رسانه‌ای برای سردار سلیمانی را یک ارزش می داند و معتقد است: برنامه های امسال سالگرد شهادت حاج قاسم و دهه مقاومت بخوبی در کرمان برگزار شد و خبرنگاران به عشق سردار سلیمانی شبانه‌روز رسالت خود را در این ایام انجام دادند.

وی با اشاره به فراهم شدن برخی تسهیلات برای اصحاب رسانه در ایام سالگرد شهید سلیمانی افزود: امسال سرویس تردد ویژه ای که برای خبرنگاران در نظر گرفته شده بود حداقل برای رسانه صبح کرمان قابل قبول بود و خودرو ویژه‌ای که برای این کار در نظر گرفته بودند، در زمان مقرر برای ورود و خروج اقدام می‌کرد.

این فعال رسانه‌ای استان کرمان با اشاره به برخی امتیازات ویژه برای برخی رسانه های خاص تصریح کرد: چرا یک رسانه خاص بایستی از امکانات خیلی ویژه در این ایام بهره ببرد و باقی رسانه ها از این امکانات محروم باشند؟

وی ادامه داد: البته تبعیض هم باعث نمی شود از رسالت مطبوعاتی و عشق به سردار سلیمانی دست بکشیم، اما جای گله دارد از تبعیضی که بین رسانه ها قائل می شویم و حتما باید تمامی خبرگزاری ها، پایگاه های خبری، جراید مکتوب محلی و سراسری، به لحاظ امکانات و تسهیلات به اندازه یکسان دیده شوند.

جبارپور اظهارداشت: رسانه صبح کرمان ضمن تشکر از سپاه ثارالله استان که همکاری خوب با رسانه ها داشته امیدوار است برای برنامه های سال آینده سالگرد شهادت سردار، همکاری و هماهنگی بیشتر بین مسئولان و اصحاب رسانه وجود داشته باشد.

روایت مشکلات تهیه خبر

مسئول خبرگزاری تسنیم در کرمان نیز گفت: توفیقی بزرگی بود که امسال هم توانستم ایام سالگرد شهادت حاج قاسم عزیز را درک کنم و تمام تلاشم این بود که پیام‌های سردار سلیمانی به دشمن مخابره شود و این رستاخیز تن دشمن را بلرزاند.

ثارالله انکوتی با اشاره به برخی سختی های پیش روی تهیه خبر در ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی افزود: گرچه با یادآوری سختی‌هایی که خود حاج قاسم در این مسیر کشید، این سختی ها قابل تحمل بود، اما اگر فقط کمی هماهنگی مسئولان و نیروهای زیرمجموعه آنها بیشتر می‌شد، یک خبرنگار راحت‌تر می‌توانست در این مسیر مهم گام بردارد؛ هم پیام‌های بیشتری مخابره کند و هم تمرکز بهتری برای ارسال گزارش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کارت های صادر شده برای اهالی رسانه در تمامی مواقع از اعتبار لازم برخوردار نبودند تاکید کرد: زمانی که وقت یک خبرنگار در صف ورود به گلزار شهدا گرفته می‌شود و ارزشی برای کارتی که خودشان صادر کرده اند، قائل نمی‌شوند، هر چقدر هم مسئولان از جایگاه رسانه و اهمیت آن حرف بزنند این معنی را می‌دهد که فقط حرف است و حتی حاضر نشدند یک جلسه جدی با نیروهای زیرمجموعه خود بگذارند.

انکوتی با بیان اینکه خبرنگاران، ترتیبات و الزامات امنیتی را بخوبی درک می کنند، این صحبت ها به معنی نفی اصول امنیتی نیست و باید دید در کشور چطور برنامه ریزی می شود، بیان کرد: یادم نمی‌رود وقتی با عجله خود را به یکی از گیت های ورودی گلزار شهدا رساندم، چند صف بسیار شلوغ از مردم تشکیل شده بود و من که تازه شنیده بودم رییس مجلس به گلزار شهدا آمده است و باید خودم را به مزار حاج قاسم می‌رساندم، دلخوش بودم که با نشان دادن کارتی که به من داده اند بسرعت از بازرسی رد می‌شوم.

وی ادامه داد: انتظار هر رفتاری را داشتم به جز اینکه بگویند برو داخل صف؛ چند بار توضیح دادم که صف شلوغ، رییس مجلس در گلزار و اگر دیر برسم خبر از دست رفته است، اما همکاری نکردند.

مسئول خبرگزاری تسنیم در کرمان خاطرنشان کرد: این نوع مشکلات برای من قابل تامل بود زیرا اگر گفته بودند برای اینکه دوربین و تجهیزات به همراه دارم نمی‌توانم وارد شوم، خیلی قابل تحمل تر بود تا اینکه جلو مردم به‌گونه‌ای رفتار شود که انگار قصد تجاوز به حقوق دیگران را دارم؛ از همه جالب تر وقتی بود که مردم حساسیت کار خبرنگاری را می‌فهمیدند و درخواست می‌کردند که جلو آنها بروم اما ماموران متصدی اجازه نمی دادند.حال ببینید باتوجه به تنوع و تعدد برنامه ها آن هم در دیگر نقاط شهر، روزی چند بار باید برای پوشش خبری به گلزار شهدا می‌رفتیم و هر بار چقدر وقت را در صف می‌گذراندیم.

وی تاکید کرد: تبعیض بین خبرنگاران خبرگزاری ها با خبرنگاران صدا و سیما خیلی آزار دهنده بود؛ تداعی آن را داشت که برخی مسئولان مثل ایام گذشته فقط دوربین صدا و سیما را می‌بینند.

انکوتی افزود: درحالی که برای صداوسیما استودیویی مناسب ساخته شده بود و حق و ضرورت هم بود که باتوجه به وضعیت آن رسانه باید انجام می شد اما فضایی هرچند کوچک برای سایر رسانه ها مهیا نشده بود و این در آن سرمای چنددرجه زیر صفر مناسب نیست؛ این وضعیت علاوه بر سایر مشکلات مثل تردد یا تمهید سایر نیازها مثل وعده های غذایی و غیره بود که کارکنان صداوسیما از آن برخوردار بودند اما سایر رسانه ها مشکلاتی داشتند.

مسئول خبرگزاری تسنیم در کرمان تاکید کرد: امیدوارم در سال‌های آینده حداقل مسئولان کمیته رسانه این مشکلات را ببینند و جلسات آسیب‌شناسی برگزار شود.

لزوم تدارک فضای مناسب برای رسانه ها

یکی دیگر از از فعالان رسانه ای کرمان که در یک خبرگزاری فعالیت دارد با بیان اینکه شرایط برای پوشش مراسم امسال سالگرد شهادت سردار سلیمانی نسبت به سال گذشته بهتر شده بود اظهار داشت: در اماکنی مانند مصلا و بیت الزهرا مشکل خاصی برای ورود و ارسال خبر نداشتیم اما در گلزار شهدا به واسطه شلوغی و ازدحام جمعیت، کار خبر سخت تر بود.

وی تاکید کرد: مهمترین مشکل در گلزار شهدا، با توجه به فصل سرمای زمستانی، نبود مکان مناسب و گرم برای استقرار اهالی رسانه و خبرنگاران برای ارسال اخبارشان مهمترین مشکل محسوب می شد و در شرایط دمایی زیر صفر درجه، انتشار خبر واقعا کار مشکلی بود؛ تصور کنید خبرنگاران در این ایام بیشتر ساعات را حتا تا پاسی از شب باید در این محل می گذراندند.

این فعال رسانه ای افزود: مکان هایی هم که برای حضور اصحاب رسانه در نظر گرفته شده بود که منحصر به صداوسیما و تیم صوت و رسانه گلزار شهدا بود و باوجود وعده های قبلی برای ایجاد اتاق رسانه در گلزار شهدا، اقدامی در این زمینه نشده بود.

وی بیان کرد: مسئولان برای مراسم آینده حتما فضای مناسبی به منظور استقرار رسانه ها در گلزار شهدا و کنار مزار شهید سلیمانی تدارک ببینند تا کار خبری در وضعیت شلوغی و ازدحام گلزار شهدا راحت تر انجام شود و تفاوتی بین رسانه ها قائل نشوند.

همه رسانه ها را رسانه ببینیم

مسئول خبرگزاری شبستان در کرمان نیز در این زمینه گفت: شهادت حاج قاسم که رخ داد تازه بسیاری از ظرفیت های پنهان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، رسانه ای و غیره این شخصیت برجسته جهان اسلام نمایان شد که بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب بعدها ابعاد این شخصیت بیشتر آشکار خواهد شد.

طاهره بادامچی افزود: ما با چنین شخصیتی مواجه هستیم که بخشی از زوایای شخصیتی ایشان تازه بعد از شهادت نمایان شده و بسیاری از آن هنوز آشکار نشده است، حالا این سرمایه عظیم، ظرفیت بزرگ و این مکتب در اختیار ماست؛ اینکه می گویم ما، فارغ از عمومیت جامعه، ناظر به اصحاب رسانه است.

وی اظهارداشت: شهید سلیمانی ظرفیت رسانه‌ای بسیار بزرگ برای پیشبرد اهداف نظام و حتی اسلام عزیز در طلیعه گام دوم انقلاب است و از طرفی برگزاری مراسم سالگرد ایشان طی ۱۰ روز در کرمان و به تَبَع آن در جای جای کشور و حتی خارج از مرزها که امسال هم دیدیم با چه شور و حرارتی برگزار شد، باز ظرفیت دیگری است که باید تلاش کرد به بهترین وجه مورد بهره برداری قرار گیرد.

مسئول خبرگزاری شبستان در کرمان ادامه داد: انعکاس رویدادهای مربوط به سالگرد و نشان دادن جلوه های عشق و ارادت ملت ایران و سایر ملت ها به شخصیت حاج قاسم، عموماً و استخراج بُن‌مایه های حرکت ساز برای تمدن نوین اسلامی، خصوصاً، آن چیزی است که رسانه از پرداختن به شهید سلیمانی باید به آن توجه کند و در واقع در عصری که جنگ اصلی، جنگ اراده ها و روایت هاست؛ به نظر می رسد یکی از مهمترین پیوست های ترویج مکتب شهید سلیمانی باید پیوست رسانه ای آن باشد.

وی تاکید کرد: این پیوست رسانه‌ای را باید قوی کرد؛ برای ترویج مکتب حاج قاسم باید دست رسانه های داخلی کشور عموماً و دست همه رسانه های استان کرمان خصوصاً، از حیث امکانات رسانه‌ای پُر باشد تا قدرت ورود به جنگ روایت‌ها و غلبه بر راهبردهای رسانه‌ای دشمن را داشته باشند.

بادامچی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر، استفاده از ظرفیت همه رسانه‌ها اعم از خبرگزاری ها، مطبوعات و غیره است در حالی که امروز تمرکز عمده بر صداوسیما قرار داده شده و حتی در کف جامعه شهروند- خبرنگارانی هستند که با برخورداری از حُسن سلیقه، ابتکار و تنها با یک گوشی هوشمند، اما در حال تولید محتوا درباره حاج قاسم هستند که این ظرفیت ها را نباید نادیده یا دست‌کم گرفت.

وی بیان کرد: نقش‌آفرینی رسانه در ترویج مکتب حاج قاسم در سطح بالاتری باید به تولیدمحتوای رسانه‌ای در قالب های متنوع و به زبان های بین المللی بپردازد زیرا شهید سلیمانی قابلیت برقراری ارتباط با نسل ها، گروه ها و دیدگاه های مختلف را دارد و رسانه باید هنرمندانه از این قابلیت مهم بهره برداری کند.

در ایام تشییع پیکر سردار هم مشکل داشتیم

یکی دیگر از خبرنگاران و فعال رسانه ای استان کرمان که چندین سال سابقه فعالیت دارد نیز در این زمینه گفت که در زمان تشییع پیکر سردار سلیمانی نیز جای رسانه ها در برنامه ریزی ها درست دیده نشده بود و تنها خبرنگاران صداوسیما بودند که توانستند داخل فرودگاه شوند.

وی افزود: کسی منکر ظرفیت ها و اهمیت کار صداوسیما در کشور نیست اما سایر رسانه ها هم ظرفیت های خودشان را دارند.

وعده های مسئولان برای اتاق خبر عملی نشد

مسئول بسیج رسانه استان کرمان نیز با اشاره به پیگیری های مکرر برای اختصاص مکان مناسبی به منظور فعالیت رسانه ها در گلزار شهدا گفت: بر اساس صحبت ها و پیگیری ها در کمیته رسانه ای ستاد سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی مقرر شد محلی با عنوان اتاق خبر برای اهالی رسانه تامین شود و حتی با هماهنگی مسئولان استانداری، امکانات سخت افزاری هم آماده شد.

سرهنگ امین رجایی ادامه داد: اما باوجود تمامی مراجعات حضوری و پیگیری ها، مسئولان مجری عنوان کردند کمبود جا دارند و نتوانستند مکانی برای اصحاب رسانه اختصاص دهند.

وی بیان کرد: باتوجه به برودت هوا حتی پیشنهاد دادیم اصحاب رسانه در یک کانکس مستقر شوند اما باز هم موافقت نشد و دوستان معذوریت های خودشان را داشتند.

مسئول بسیج رسانه استان کرمان تاکید کرد: خبرگزاری ها، رسانه های مکتوب و تمامی اصحاب رسانه جایگاه و شخصیت یکسانی برای ما دارند و تقاوتی بین هیچ رسانه ای در فعالیت هایشان نیست و امکانات نیز برای همه باید به صورت یکسان دیده شود.

به گفته وی اهالی رسانه انعکاس اخبار مربوط به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را نه تنها در ایام سالگرد، بلکه در طول سال با جان و دل انجام می دهند و توقع می رود حداقل برای انتشار بهتر و با کیفیت تر آیین ها و رویدادها با نگاه یکسان دیده شوند.