اسماعیل احمدی روز چهارشنبه در گفتوگو با ایرنا افزود: شورای آموزشوپرورش استان همواره این مهم را در بسیاری از جلسات در دستور کار قرار داده و درصدد دستیابی به راهکارهای رفع این موضوع است.
وی اظهار داشت: بر این اساس، عواید مواد یادشده باید مطابق ماده یک و تبصره یک ماده ۱۳ قانون شوراها به احداث و توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی همان شهرستان برسد که یکی از چالشهای پیش روی استان است.
کارشناس مسئول امور شوراهای آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: در بسیاری از نقاط پرجمعیت شهری دانشآموزان به دلیل کمبود فضاهای آموزشی مجبور هستند یا در کلاسهای با تراکم زیاد تحصیل کنند و یا با تکمیل ظرفیت واحدهای موجود به خارج محدوده محل سکونت خود ایاب و ذهاب داشته باشند که همین مساله معضلات عدیده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را برای خانوادهها ایجاد کرده است که تحقق این منابع میتواند به رفع چالش مربوطه کمک کند.
احمدی افزود: همچنین کلانشهر اصفهان و برخی از شهرستانهای استان در چند سال اخیر به لحاظ پدیده فرونشست زمین دارای فضاهای آموزشی است که در زمره فضاهای خطرآفرین و بهدوراز استانداردهای نوسازی مدارس است که نیاز به بازسازی آنها از اولویتهای تأمین منابع است،
وی بابیان اینکه شورای آموزشوپرورش عالیترین نهاد تصمیمگیری و سیاستگذاری محلی و نقطه عطفی در اولویت قرار دادن تعلیم و تربیت در صدر نیازهای جامعه و فرا بخشی کردن حل مسائل و مشکلات آموزش و اصلاح و نوسازی آن با توجه به مشارکت فکری و امکانات محلی و منطقهای قلمداد میشود، گفت: این نهاد، چارچوب قانونمندی را برای نظارت و مشارکت مردم و مسوولان در نظام آموزشی فراهم ساخته است.
احمدی افزود: شورای آموزشوپرورش مطابق ماده ۶ قانون مذکور بهصورت ماهانه برگزار میشود که تشکیل این جلسه در استان به ریاست استاندار و اقبال و اهمیت ایشان به دستور تشکیل جلسه بهصورت مستمر صورت پذیرفته است و در شهرستانها و مناطق نیز انتظار میرود با الگو قرار دادن دیدگاه و عنایتی که استاندار دارند، این جلسات بهصورت ماهانه تشکیل شود.
وی یادآور شد: استان اصفهان با یک شورای آموزشوپرورش استانی و ۳۶ شورای آموزشوپرورش در سطح شهرستانها و مناطق بهصورت ماهانه جلساتی را در طول سال برگزار میکند که در سال تحصیلی گذشته ۱۰ جلسه و ۴۷ مصوبه در موضوعات آموزشی، پرورشی، امور اداری، مالی و عمرانی، پژوهشی و خدماتی – رفاهی برگزار و تصمیمگیری شده است.
کارشناس مسئول امور شوراهای آموزشوپرورش استان اصفهان، بابیان اینکه ۹۴ درصد مصوبات شورای آموزشوپرورش استان در سال گذشته اجرایی شده است گفت:. در این زمینه شوراهای آموزشوپرورش شهرستانها و مناطق نیز در این سال ۲۴۲ جلسه برگزار و یک هزار و ۳۱۵ مصوبه داشتند که ۹۰ درصد مصوبات آن به مرحله اجرا درآمده است.
وی خاطرنشان کرد: ازجمله اقدامات مهم و اثرگذاری که در قالب مصوبه شورای آموزشوپرورش و با حمایت استاندار و سایر اعضا و همت مجمع خیران مدرسهساز استان پیگیری شد و مقدمات عملیاتی شدن آن در حال انجام است احداث ۳۲ واحد هنرستان جوار کارخانه و صنعت در استان است که نقش بسزایی در تقویت مهارتآموزی و تربیت نیروی متخصص بازار کار خواهد داشت.
احمدی پیگیری امور بازماندگان از تحصیل (در زیستبوم کرونا و پسازآن)، پیگیری مواد ۱۳ و ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزشوپرورش، بررسی وضعیت کمبود نیروی انسانی آموزشوپرورش، تأمین تجهیزات آموزشی برای آموزشگاهها با اولویت کمتر توسعهیافته، ساماندهی دانشآموزان اتباع خارجه، مسائل سوادآموزی استان، پیگیری آسیبهای اجتماعی دانشآموزان در دروان کرونا، بررسی وضعیت مدارس خطرآفرین و توسعه و تجهیز فضاهای ورزشی(در قالب طرح شهید سلیمانی) را از مصوبات شورای آموزشوپرورش برشمرد.
وی همچنین ساماندهی آموزشگاههای زبان خارجه و علمی آزاد در استان، بررسی تغییر کاربری برخی از فضاهای آموزشی واجد شرایط قانون،بهمنظور حصول درآمد پایدار در مدارس، طرح توانمندسازی امور بانوان آموزشوپرورش و حمایت از تحکیم خانواده و جوانی جمعیت، طرح الگوی مشارکت دستگاههای اجرایی استان در پیادهسازی سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش و توسعه و تجهیز زیرساختهای مرکز داده (فنآوری اطلاعات) در آموزشوپرورش را از دیگر مصوبات شورای آموزشوپرورش استان یادکرد.
۲۴ تا ۳۰ دی به نام هفته شوراهای آموزشوپرورش نامگذاری شده است.