به گزارش خبرنگار حوزه پارلمانی ایرنا، سید شمسالدین حسینی در نشست روز سهشنبه این کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: بررسی کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به اتمام رسیده و عصر امروز درباره کلیات آن رای گیری می شود.
حسینی با قدردانی از افرادی که ۱۰جلسه فشرده همراهی کردند تا بررسی کلیات لایحه بودجه به اتمام برسد، گفت: در نشستهای کمیسیون توانستیم تمام زوایای بودجه را طبق ماده ۵ آییننامه کمیسیون بررسی کنیم.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز کمیسیون به صورت ۴ ساعت بیوقفه که به پرسش و پاسخ درباره اعتبارات استانی اختصاص یافته بود، عنوان کرد: در مجموع اعتبارات عمرانی استانی از ۷۱ هزار میلیارد تومان به حدود به ۸۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که رشد داشته است.
وی ادامه داد: همه پشتیبانی از عمران و توسعه سرمایهگذاری استانها به اعتبارات استانی در لایحه محدود نشده و دولت پیشنهاداتی را در حوزه تسهیلات آورده است که امیدواریم اگر کلیات تصویب شد، در رسیدگی به جزئیات و در شور دوم بیشتر به این موضوع ورود کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه اضافه کرد: مجلس ۳۵ هزار میلیارد تومان از قانون مربوط به توسعه متوازن، ۲۷ هزار میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی و سرمایهای استانی، ۲۱ هزار میلیارد تومان از ۳ درصد نفت و گاز و ۲ هزار میلیارد تومان از ۰.۲۷ درصد ارزش افزوده را برای این منظور پیشبینی کرده است.
حسینی در ادامه با بیان اینکه نزدیک به ۱۵۰ شاخص برای نحوه توزیع و تخصیص اعتبارات در سطح استانها به کار گرفته میشود، اظهار داشت: نمایندگان کمیسیون تلفیق در این خصوص با میرکاظمی صحبت کردند که مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد در شور دوم تدبیر بیشتری در این خصوص داشته باشیم و به صورت دقیقتری موضوع را بررسی کنیم.
وی در ادامه با اشاره به پیشنهادی مبنی بر تبدیل ۳۶۰ پروژه ملی به پروژه استانی عنوان کرد: در مجموع، بررسیهای میدانی حکایت از این دارد که وقتی پروژهای از ملی به استانی تبدیل میشود در عمل از آن پشتیبانی نمیشود چرا که تخصیص استانها از تخصیص ملی پایینتر بوده و این یک نقص است و باید به این مسأله پرداخته شود.
عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در ادامه خطاب به میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: باید نسبت به توزیع شهرستانی تدبیر بیشتری داشته باشید. واقعیت امر این دغدغه است که اعتبارات ملی و استانی باید توازن یابند، بین استانها توازن ایجاد شود و به همین ترتیب توازن و تعادلی میان شهرستانها و استانها نیز ایجاد شود. از آنجایی که اشراف مسئولان در سطح مرکز نسبت به اطراف کمتر است، این ضعفها وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به نکته دیگری درباره سال گذشته و سال جاری و اعتباراتی که قرار بود با نظر نمایندگان مجلس توزیع شود، بیان داشت: این موضوع هم نیاز به توجه دارد؛ همانطور که دیدیم ایراد بلاوجهی از دستگاههای نظارتی گرفته شده که آن را نیز بررسی می کنیم تا اینگونه فشار نیاورند، گاهی مدیری یا کارشناسی جایی نشسته و نظارتی میکند اما کار او نباید باعث تضعیف دستگاههای اجرایی کشور شود.