بندرعباس- ایرنا - مدرسه‌سازی در واقع معامله و عشق‌بازی با خداست و خیران مدرسه‌ساز، همان سازندگان واقعی کاخ‌های دانایی هستند که با حضور موثر خود در هرمزگان، علم و دانش را به فرزندان این مرز و بوم هدیه می‌دهند. به قول فردوسی سراینده پارسی‌گوی «دانایی، توانایی به بار می‌آورد و دانش، دل کهنسالان را جوان می‌سازد»

به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال پس از سه سال وقفه شاهد برگزاری بیست و چهارمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز هرمزگان با حضور و گردهمایی بسیاری از مسوولان و متولیان امر و خیرانی که سرمایه‌های خود را برای ساختن سرپناهی برای دانش‌آموزان هرمزگانی به همراه آورده بودند، بودیم.

رویکرد امسال جشنواره خیران مدرسه ساز استان هرمزگان در واقع تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و برچیده شدن فضاهای غیراستاندارد و ناایمن است تا دانش آموزان نه زیر سقف‌های لرزان بلکه با خیالی آسوده زیرسقف‌هایی مستحکم و فضایی پُر از مِهر درس بخوانند.

مدرسه تجارت پرسود با خداوند است

سرپرست دفتر توسعه مشارکت های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این جشنواره گفت: مدرسه‌سازی امری بسیار مقدس و تجارت پُرسود با خداوند است که حتی جوامع غربی نیز به این موضوع رسیده‌اند که اگر با خدا معامله کنند، خداوند به زندگی آن ها برکت مازاد اعطا می‌کند.

مهدی اربابی افزود: مدرسه سازی نوعی معامله الهی و عشق بازی با خداوند است و تمامی خیران به این موضوع اذعان دارند که خداوند پس از شرکت در کار خیر، درهای رحمت خود را به روی آن‌ها باز کرده است .

وی با بیان اینکه مدرسه محل حضور دانش آموزان و آینده سازان این کشور است، گفت: به همین دلیل باید تلاش شود که مدارس خوبی برای همه دانش آموزان ساخته شود .

سرپرست دفتر توسعه مشارکت های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه سرانه آموزشی استان هرمزگان، وضعیت خوبی دارد، اظهار کرد: دنبال تکمیل طرح های نیمه تمام آموزشی و بازسازی مدارس تخریبی هستیم و امیدواریم به همت خیران دیگر دغدغه نبود مکان مناسب را برای تحصیل دانش آموزان نداشته باشیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم خداوند توفیق دهد بتوانیم برای کشور کاری انجام دهیم و در راستای اعتلای آن قدم های بزرگی برداریم.

نیروی انسانی در آموزش و پرورش ساخته می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز در این همایش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بخش بسیار مهمی از جامعه است، گفت: نیروی انسانی کارآمد و توانمند در مجموعه آموزش و پرورش و دانشگاه‌های استان ساخته می‌شود، چرا که این مکان ها جایی است که انسان ها را می سازند.

احسان کامرانی افزود: توسعه پایدار بدون ‌درنظر گرفتن دانش آموزان و دانشجویان بی معنی است و باید به نهاد آموزش و پرورش و دانشگاه ها نگاه ویژه شود تا از این طریق سرمایه های انسانی آموزش یابند.

وی بیان کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند در زمینه توسعه فضاهای آموزشی اقدام کند بلکه حضور و مشارکت مردم به ویژه خیران نیز در این امر بسیار موثر و تاثیرگذار است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان اظهار کرد: در گذشته خیران بیشتر در ساخت مسجد اقدام می کردند اما خوشبختانه اکنون در زمینه مدرسه سازی و ساخت دانشگاه نیز فعالیت دارند.

مشارکت بیش از ۳۵۲ میلیارد تومانی خیران در امر مدرسه‌سازی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان نیز در این جشنواره ضمن قدردانی از خیران مدرسه ساز گفت: بعد از سه سال وقفه امروز شاهد برگزاری بیست و چهارمین جشنواره خیران مدرسه ساز هستیم که در یکسال اخیر مشارکت ۳۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی این خیران در ساخت ۱۱۰ فضای آموزشی بسیار خیره کننده بوده است.

سید فخرالدین هاشمی بیان کرد: از سرانه یک مترمربع به ازای هر دانش آموز در سال ۹۷ امروز به سرانه پنج و نیم متر مربع رسیده ایم و هرچند که هنوز کمبودهایی در برخی از مناطق استان احساس می شود اما عبور ما از سرانه متوسط کشوری حکایت از حرکت عظیم و جهادی در امر مدرسه سازی بوده است.

مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان، یکی از سیاست های جدی سازمان نوسازی مدارس کشور را علاوه بر افزایش کمی فضاهای آموزشی، توجه به کیفیت فضاها و معماری مدارس عنوان کرد و گفت: امروز مدارس نه فقط به عنوان یکی فضای آموزشی بلکه به عنوان کانون تحول فرهنگی مورد توجه جدی هستند.

هاشمی یادآور شد: در یکسال اخیر بحران های متعددی را پشت سرگذاشتیم که می توان به زلزله فین و زلزله سایه خوش اشاره کرد که در زلزله فین بنیاد برکت و اتاق بازرگانی با ساخت ۲۴ فضای آموزشی و تخریب و بازسازی ۱۲ مدرسه سنگ تمام گذاشتند.

وی تصریح کرد: در منطقه سایه خوش بندرلنگه نیز که منجر به تخریب یک فضای آموزشی شد، به همت کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران در کمتر از سه ماه پرونده این پروژه بسته شد و اکنون ۲۴۰ دانش آموز از این فضای ایمن و استاندارد بهره مند هستند.

مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان همچنین از فضاهای آموزشی غیراستاندارد به عنوان یک چالش در حوزه فضاهای آموزشی یاد کرد و گفت: طبق آمار رسمی ۱۹ و نیم درصد مدارس کشور غیراستاندارد هستند اما دراستان هرمزگان میزان این مدارس کمتر از ۱۰ درصد است که این امر بزرگ با همت خیران مدرسه ساز محقق شده است.

دولت مکلف به همکاری با خیران مدرسه ساز است

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه خداوند امانت فرزند و مال را در نزد ما انسان ها قرار داده است، گفت: خیران دل و فکر بسیار بزرگی دارند که بخش عظیمی از مال خود که امانت خداوند نزد آن ها است را به دانش آموزان هدیه می دهند.

احمد مرادی افزود: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرده است که اگر خیران ۵۰ درصد از هزینه پروژه ساخت مدرسه را انجام داده اند، دولت نیز باید به سرعت مابقی کار را به سرانجام برساند و در کنار خیران حضور پیدا کند.

وی بیان کرد: ظرفیت استان هرمزگان بیش از این است و بسیاری از خیران که در استان وجود داشته گمنام هستند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و بوموسی در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: آموزش و پرورش و نوسازی مدارس باید از هرگونه حاشیه به دور باشند؛ چرا که حرکت آن ها را کُند و مختل کرده و به نظام تعلیم و تربیت آسیب وارد می‌کند.

وی به مسوولیت اجتماعی صنایع و بنگاه های اقتصادی هرمزگان در امر مدرسه سازی اشاره کرد و یادآور شد: صنایع بزرگی در استان هرمزگان وجود دارند که جا دارد به مسوولیت های اجتماعی خود به ویژه ساخت مدارس استان، استاندارد سازی و ایمن سازی و تجهیز مدارس ورود کنند.

محمد آشوری دیگر نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: اگر نهضت مدرسه سازی در هرمزگان نمره خوبی می‌گیرد و در کشور برجسته می شود، نتیجه خیرانی بوده که پشتیبان این حرکت قرار گرفته‌اند.

آشوری اظهار کرد: اگر حرکتی در کشور بخواهد سامان پیدا کند، باید سرمایه اجتماعی آن بسیار خوب باشد، مدرسه، نیروی انسانی مورد نیاز برای هر کشور را تربیت می‌کند و همه کشورهایی که پیشرفت کرده‌اند در واقع به بحث آموزش و پرورش خود توجه داشته و از این مکان مهم شروع کرده‌اند.

وی بیان کرد: در کنار مدرسه سازی باید به استعدادهای دانش آموزان مستعد نیز توجه کرد چرا که دانش آموزانی که تربیت می‌شوند باید حمایت‌های لازم نیز از آن ها در دستور کار باشد.

همدلی و انسجام عاملی تاثیرگذار در کار خیر مدرسه‌سازی است

رییس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز هرمزگان نیز در این جشنواره از تاثیرگذارترین ها در اقدام‌ نیک‌ مدرسه سازی قدردانی کرده و گفت: جای خیلی از نیک‌اندیشیان امر مدرسه سازی از جمله مرحوم «خطیب زاده» بسیار خالی است.

سیدعبدالله هاشمی ابراز داشت: همدلی، همراهی و انسجام عامل مهم و ‌تاثیرگذار در کار خیر مدرسه سازی است و بسیاری از خیران در این جشنواره برای مدرسه سازی اعلام همکاری کردند.

وی اظهار امیدواری کرد: همچنان برای دانش‌آموزان سقف هایی بسازیم که درخور شان آنان باشد و در ارتقای علمی فرزندان این‌مرز و بوم از کشورهای دیگر پیشی بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: در نهضت مدرسه سازی شاهد حرکت خوبی هستیم و در هر زمینه‌ای که کمبودی وجود دارد خیران می‌توانند حضور پیدا کرده و آن را رفع کنند.

در این مراسم تفاهم نامه ساخت ۳۰ فضای آموزشی در منطقه لیردف جاسک امضا شد و همچنین از تعدادی از خیران امر مدرسه سازی در استان هرمزگان تجلیل و قدردانی شد.