رشت – ایرنا – معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان کارهای خوبی انجام شد گفت: موفقیت در مقابله با کرونا قدرت جمهوری اسلامی را نشان داد و اکنون با مهار بیماری کووید ۱۹ در آرامش زندگی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر یونس پناهی شامگاه سه‌شنبه در دیدار با آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت اظهار کرد: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور ما تک رقمی شده البته این آمار نیز زیاد بوده و باید به صفر برسد و جمهوری اسلامی در مقابل کشورهای مدعی از جمله آمریکا و فرانسه در مهار بیماری کووید ۱۹ موفق عمل کرد.

وی در ادامه با مهم دانستن تولید علم در کشور جمهوری اسلامی و با بیان اینکه تولید علم و فناوری وظیفه دانشگاه ها است اضافه کرد: جمهوری اسلامی در تولید علم در منطقه اول است و در دنیا رتبه ۱۵ را دارد.

پناهی با اشاره به تلاش‌های وزارت بهداشت و درمان در حوزه مرجعیت علمی که خواسته مقام معظم رهبری است، خاطر نشان کرد: به دنبال دسترسی به علمی هستیم که به نفع مردم باشد تا دنیا نیز به ما مراجعه کند و تنها مصرف کننده نباشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه ها پاسخ به نیازهای مردم است خاطر نشان کرد: ما باید نیازهای مردم را تامین کنیم.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به تهدیدهای حوزه سلامت افزود: بیماری های قلبی، تنفسی، مغزی، سرطان ‌ها، چاقی و فشار خون از معضلات امروز دنیا و ایران است که باید به این بخش بپردازیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مساله مربوط به جمعیت خاطر نشان کرد: کشورهای مختلف این مشکل را حل کردند، ما خیلی باید تلاش کنیم و علما در این بخش نقش مهمی دارند.

وی تغییرات اقلیمی، مشکلات مربوط به محیط زیست، اعتیاد، سلامت روان، بیکاری و فضای مجازی را از دیگر مسایل عنوان کرد و افزود: سرطان در گیلان شایع است؛ ضمن اینکه پیری جمعیت موضوع جدی این استان است که باید برای همه این موارد با برنامه، اقدامات اساسی انجام شود.

وی با یادآوری سفر سال گذشته رییس جمهور به گیلان و حضور خود در میز خدمت وزارت بهداشت در این استان خاطر نشان کرد: با توجه به مراجعه مردم در میز خدمت، بیکاری نگران کننده بود. در همان زمان عنوان کردم که باید با استفاده از حمایت‌های محلی، مشکل مردم را در همین منطقه حل کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به خونگرمی مردم گیلان اظهار کرد: مردم این استان زحمت کش هستند و در دوران جنگ سهم قابل توجه ای داشتند.

ضرورت توجه به عدالت در بهداشت و درمان

نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت توجه به عدالت در بهداشت و درمان گفت: توجه و توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی باید بر اساس نظام عدالت باشد.

آیت الله رسول فلاحتی با مهم دانستن دو مقوله مهم محیط زیست و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی و نقش آن در سلامت مردم و با اشاره به قدمت بالا و حتی ۱۰۰ ساله بیمارستان ها در رشت اظهار کرد: بیمارستان های دکتر حشمت، پورسینا و رازی رشت از مراکز درمانی قدیمی هستند، از حیث زیرساخت های بیمارستانی به گیلان بی مهری شده که زد و بندهای سیاسی عمده ترین دلیل این بی مهری است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به تالاب بندرانزلی و رودخانه های زرجوب و گوهررود افزود: سایت سراوان رشت محل دفن زباله با ارتفاع ۱۰۰ متر از دیگر مشکلات است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به وضعیت تاسف بار رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت اظهار کرد: بخشی از فاضلاب های بیمارستانی و شرکت های صنعتی به این رودخانه های می ریزد، رییس جمهور نیز در سفر بهمن ماه سال گذشته به گیلان با بازدید از این دو رودخانه خیلی ابراز تاسف کردند.رئیس جمهوری بر ساماندهی ۲ رودخانه شهر رشت تاکید کرد

وی با بیان اینکه این مسایل بعد از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی زیبنده مردم نیست، اضافه کرد: اگر همه مسئولان و متولیان امر در استان کنار هم بودند این مسایل پیش نمی‌آمد.

آیت الله فلاحتی با اشاره به نقش مهم وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در بخش بهداشت و سلامت اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی چشم سلامت جامعه است اگر این بخش آسیب ببیند قابل ترمیم نیست.