تهران – ایرنا – اولکسی آرستویچ یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین که پس از حمله روسیه به شهر دنیپرو، اظهارات بحث انگیزی مطرح کرده بود، مجبور به استعفا شد.

به گزارش ایرنا، نیویورک تایمز سه‌شنبه شب نوشت، قانونگذاران اوکراینی خواهان برکناری اولکسی آرستویچ شده بودند، زیرا او پس از حمله روز شنبه روسیه به دنیپرو که به مرگ ۴۴ تن منجر شد، در مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت، موشک روسی پس از مورد اصابت قرار گرفتن توسط سامانه دفاع هوایی اوکراین، به ساختمان ۹ طبقه‌ برخورد کرد.

مقامات اوکراینی می‌گویند موشکی که به ساختمان اصابت کرد یک موشک ضد کشتی روسی با برد بلند Kh-۲۲ بود که رهگیری نشده بود و شواهد موجود از صحنه حاکی از حمله مستقیم به ساختمان است.

کایریلو تیموشنکو، معاون دفتر رئیس جمهور اوکراین با انتشار پستی در تلگرام اعلام کرد که تعداد قربانیان حمله دنیپرو روز سه‌شنبه پس از پیدا شدن جسد یک کودک از زیر آوار به ۴۴ تن افزایش یافت.

تیموشنکو گفت که سه کودک دیگر نیز در میان کشته شدگان هستند. به گفته سرویس اضطراری دولتی اوکراین، تا صبح روز سه شنبه، ۲۵ نفر همچنان ناپدید بودند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین نیز بیان داشت: «نیروهای مسلح اوکراین هیچ سلاحی ندارند که بتواند این نوع موشک‌ها را ساقط کند».

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین همچنین با بیان اینکه نیروهای مسلح این کشور تجهیزات مناسب برای سرنگونی این موشک در اختیار نداشتند، افزود: «از آغاز تهاجم نظامی روسیه تاکنون بیش از ۲۱۰ موشک از این نوع به خاک اوکراین شلیک شده و هیچ یک از آنها توسط سامانه‌های پدافند هوایی ساقط نشده است.»

وزارت دفاع بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که روسیه «به دروغ ادعا کرده است که یک موشک دفاع هوایی اوکراینی مسئول حادثه دنیپرو بوده است».

آرستویچ یک روز پس از اظهار نظر خود در پستی در فیس بوک عذرخواهی کرد، اما به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.