به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، رضا مراد صحرایی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان راهبردی ترین نهاد آموزشی کشور است، آینده کشور از طریق معلمان رقم می خورد و اینجا جایی است که معلم پرورش مییابد.
وی افزود: از وضع امروز دانشگاه فرهنگیان می توان، بخشی از آینده نظام تعلیم و تربیت را پیش بینی کرد، این دانشگاه وارث بیش از صد سال سنت تربیت معلم در کشور است این دانشگاه در همه استان های کشور و تعداد بسیاری از شهرهای بزرگ استان ها با حدود ۱۰۰ شعبه فعالیت می کند و هیچ دانشگاهی در کشور نیست که سابقه اش از تربیت معلم استان خود بیشتر باشد.
صحرایی درباره تاسیس دانشگاه فرهنگیان توضیح داد: پس از یک دوره رکود در دهه ۸۰ در سنت تربیت معلم، بنابه تدبیر دولت وقت، دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه معلم پرور ایران در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد.
وی یادآورشد: ۸۰ دانشگاه فرهنگیان از سال ۹۱ به صورت رسمی دانشجو معلم گرفت و امسال پس از ۱۱ سال در این دولت برای نخستین بار جلسه هیات امنا با حضور رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش، وزیرعلوم، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و سایر اعضا تشکیل شد و تصمیمات مهم و آینده سازی گرفته شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه پنج تصمیم کلیدی و کلان در جلسه تصویب هیات امنا برای دانشگاه تصویب شد، اظهار کرد: مصوبه اول برنامه راهبردی دانشگاه در افق ۱۴۰۶ بود، دانشگاه پیشتر یک برنامه راهبردی تا افق ۱۴۰۴ داشت که این برنامه ویرایش و اصلاح و جهت های آن متناسب با اهداف سندتحول بنیادین، بیانیه گام دوم و سند تحول دولت به یک برنامه جدید تبدیل شد.
صحرایی افزود: در این برنامه راهبردی بیش از ۳۰ طرح کلیدی برای پیشرفت آینده نظام تعلیم و تربیت گنجانده شده که موظف هستیم این موارد را راهبردی کنیم، از جمله این موارد نسبت استاد به دانشجو است که ۱۱۰ به یک است در افق این برنامه باید به ۳۵ به یک برسد.
وی ادامه داد: تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه که اکنون یک درصد جمعیت دانشجویان دانشگاه را تشکیل می دهد، باید به حداقل ۱۵ درصد برسد، همچنین هرم هیات علمی دانشگاه باید به بیش از ۹۵ درصد استادیار و بالاتر برسد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: فضاهای آموزشی، رفاهی و کمک آموزشی دانشگاه باید به استاندارد مصوب برنامه ششم توسعه نزدیک شود، همچنین موضوع تمدن سازی، هویت و پرورش نسلی به روحیه مقاومت درونی و هویت ملی از جهتگیریهای این برنامه راهبردی است.
صحرایی با بیان اینکه مستند فعالیت دانشگاه از سال ۱۴۰۲ جایگزین تمام برنامه های پیشین خواهد بود، گفت: مصوبه دوم اصلاح سازمان دانشگاه بود، دانشگاه فرهنگیان اکنون ۹۸ پردیس مرکز است و در هر استان یک مدیریت به نام امور پردیس آن استان پیش بینی شده است.
وی افزود: در اصلاح سازمان دانشگاه، سازوکارها به گونه ای تبیین شده اند که یک دانشگاه ملی با ۳۱ دانشگاه تابع جامع استانی داریم، در هر استان یک دانشگاه خواهیم داشت که سه پردیس یا دانشکده خواهد داشت که شامل پردیس خواهران، برادران و دانشکده متولی امر توانمندسازی معلمان استان می شود، معلمان در هر ساعت باید ۲۰۰ ساعت آموزش ببینند که نیازمند یک مرکز تخصصی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه نمودار سازمانی دانشگاه تصویب شد، گفت: سقف پست های سازمانی دانشگاه در این برنامه مقرر شد که نمودار تفصیلی هم زیر نظر سازمان امور اداری و استخدامی کشور هم تدوین و آماده ابلاغ شود.
تصویب آیین نامه صلاحیت حرفه ای معلمان
صحرایی تصویب آیین نامه صلاحیت حرفه ای معلمان را برنامه راهبردی سوم دانشگاه دانست و یادآورشد: دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پس از تحصیل هم آزمون جامع و هم آزمون های عملکردی راهبردی در حوزه های عملی آموزشی خواهند داشت. این آیین نامه همسو با برنامه های تحولی از جمله سند تحول بنیادین است.
وی با تاکید براینکه دانشجومعلمان در دوره تحصیل ۱۲ مهارت را باید کسب کنند، اظهار کرد: در این خصوص برخی از مهارت ها برای همه یکسان و اجباری و برخی دیگر اختیاری هستند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: تصویب دستورالعمل جذب دکتر معلمان از دیگر موارد مهم است که به تایید وزیر علوم رسیده و ابلاغ شده و ماهم فراخوان جذب را داده بودیم، بنابراین اجرا ملزم تایید رئیس جمهور و سایر اعضای هیات امنا بود که این اتفاق هم افتاد.
صحرایی افزود: با اجرای این دستورالعمل نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو از ۱۱۰ به یک به ۶۹ به یک دانشجو ارتقا می یابد.
جزئیات ۲ شیوه جدید جذب در دانشگاه فرهنگیان
وی به اصلاح شیوههای جذب و گزینش دانشجو معلم اشاره کرد و گفت: جذب و گزینش از مهمترین مراحل انتخاب معلم شایسته، با خلق و خوی معلمی کار مهمی است، سال آینده دانشجو معلمان در ۲ مرحله وارد دانشگاه میشوند یک گروه رشته های متوسطه در مهر و گروه دیگر دانشجومعلمان ابتدایی در بهمن به دانشگاه می آیند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: مصاحبه علمی و عمومی سال آینده ۳۰ درصد نمره خواهد داشت وگزینش مستمر هم در طول تحصیل اتفاق می افتد، در دانشگاه موضوع گزینش مستمر با صلاحیت حرفه ای معلمان پیوند خورده و دانشجو معلمان دائم در محک ارزیابان تخصصی و حرفهای باشند تا صلاحیت آنها برای ورود به کلاس درس تایید شود.
صحرایی با بیان اینکه سال آینده اهتمام به ۲ شیوه دیگر جذب برای تامین معلم در سال ۱۴۰۳ داریم، یادآورشد: اگر آموزش و پرورش میخواهد کسری معلم در مهر هرسال را جبران کند، برنامه ریزی ها از ۲ سال قبل باید صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: برای تامین معلم در مهر۱۴۰۳ با احتساب خروجی دانشگاه فرهنگیان، ما اعلام کردیم که می توانیم دانشجومعلم از مقطع ارشد بپذیریم که با آسودگی خاطر به کمک آموزش و پرورش می روند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان شیوه دیگر جذب را استخدام استعداد درخشان دانست و گفت: براساس سند تحول بنیادین موظفیم از بین استعدادهای دانشگاه های برتر معلم انتخاب کنیم.
دانشگاه فرهنگیان و بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به شناسایی، جذب و پذیرش دانشجو معلمان برای سال آینده اقدام می کند.
صحرایی یادآورشد: شیوه های جدید جذب دانشجومعلم، امید بخش تحولی جدی در مدارس خواهد بود.
وی با اشاره به شیوه ۲ مدرکی در جذب دانشجومعلم برای مهر ۱۴۰۲، توضیح داد: این شیوه در شورای گسترش وزارت علوم تصویب شده و به زودی شیوه نامه توسط وزارت علوم ابلاغ می شود، این شیوه نخستین بار است که بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه های برتر اجرا می شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در این شیوه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه های برتر به صورت مشترک نسبت به پذیرش دانشجومعلم اقدام می کنند، این دانشجومعلمان حداقل۲ سال از تحصیل خود را دانشگاه های مادر می گذرانند و در آنجا دروس تخصصی را می گذرانند و در صورت تایید صلاحیت آنها توسط هسته گزینش آموزش و پرورش در سال چهارم برای گذراندن دروس تخصصی معلمی حرفه ای وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند.
صحرایی یادآورشد: این اقدام باعث جذب افراد برجسته فراوانی به دانشگاه فرهنگیان می شود و به این شیوه به علوم پایه کمک می شود، این اقدام در پنج رشته آموزش ریاضی، شیمی، فیزیک، زیست شناسی و کودکان با نیازهای ویژه است.
وی درباره این شیوه جذب توضیح داد: نکته اول اینکه این شیوه جایگزین جذب ماده ۲۸ (آزمون استخدامی) است، بهترین شیوه تربیت معلم را دوره های چهارساله می دانیم تا هویت معلمی شکل گیرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان یادآورشد:برای رفع قطعی کسری معلم در آموزش و پرورش این شیوه جذب دانشجویان سال آخری است که نام آن را بورسیه سال آخری گذاشتیم، درصورت تصویب نهایی این طرح در گروه هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، فراخوانی داده می شود که درسامانه اختصاصی طرح ثبت نام کنند.
صحرایی با بیان اینکه رتبه های برتر در طرح بورسیه سال آخری جذب می شوند، اظهار کرد: افرادی که رتبه مناسبی داشتند و حداقل معدل در علوم انسانی و زبان خارجه ۱۷ و در ۱۶ در علوم پایه و فنی را کسب کرده اند، می توانند از این امکان بهره مند شوند. البته این معدل با توجه به نوع دانشگاه متغیر است.
وی افزود: آنها دوره صلاحیت حرفه ای معلمی را می گذرانند و افراد پذیرفته در این دوره به مراکز آموزشی آموزش و پرورش معرفی خواهند شد. در واقع این دوره جایگزین آزمون های دیگر می شود. تصویب این شیوه جذب به عهده دانشگاه فرهنگیان نیست اما ما آمادگی اجرای آن را داریم. این دانشجویان به دلیل جوانی و اشتیاق می تواند جایگزین سایر شیوه های جذب باشد که این اتفاق به صورت بومی هم رخ می دهد و استخدامی هستند و تعهد دبیری نخواهند داشت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه احتمالا امسال پذیرش براساس ماده۲۸ (آزمون استخدامی) خواهیم داشت، عنوان کرد: میزان نیاز باید رفع شود، درصورت تخصیص ردیف های استخدامی و تایید اداری و استخدامی یک آزمون استخدامی مکمل هم خواهیم داشت.
صحرایی درباره زمان خارج شدن آموزش و پرورش از بحران کمبود معلم اظهار کرد: آمارهای ما نشان می دهد که در سال ۱۴۰۷-۱۴۰۸ ورودی دانشگاه فرهنگیان با خروجی آموزش و پرورش تراز می شود اما این آمارها قطعی نیست و به آخرین آمارگیری کشور در سال ۱۳۹۵مربوط می شود، در این راستا تاثیر قانون جوانی جمعیت و موج مهاجرت دانش آموزان به دانشگاه فرهنگیان اتباع تاثیرگذار است.
وی درباره جذب متعهد خدمت از دوران کارشناسی ارشد توضیح داد: براساس برنامه دانشگاه افراد دارای حداکثر سن ۲۴ سال و در صورت گذراندن دوره سربازی ۲۶ سال است، با شرایطی که در شورای هماهنگی تصویب می شود، می توانند دانشگاه فرهنگیان را برای تحصیل و همزمان تعهد استخدامی انتخاب کنند.
ارتقا صلاحیت های فرهنگی دانشگاه
وی به اقدامات دانشگاه برای ارتقا صلاحیت های فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه اکنون قطب قرآنی دانشگاه های کشور است و همچنین در اربعین امسال بالغ بر ۵ هزار و ۳۰۰ دانشجو به کربلا اعزام کرده است، جزء معدود دانشگاه هایی بودیم که در کربلا موکب اختصاصی داشتیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: برای اردوهای راهیان نور پیش بینی افزایش ۱۰۰ درصدی داشته ایم، البته دغدغه مالی داریم که بواسطه دستگاه های دیگر سعی در رفع آن داریم. در اردوی راهیان مقاومت ۲ هزار ۲۰۰ نفر را از سراسر کشور برای تجدید عهد با حاج قاسم به کرمان بردیم.
صحرایی ادامه داد: احیای جشنواره الگوهای برتر تاسیس پس از ۱۱ سال از تاسیس دانشگاه امسال با قدرت برگزار خواهد شد و همچنین در حوزه ورزشی برنامه ریزی کردیم که هر پردیس در رشته های مختلف تیم اختصاصی خود را داشته باشد.
وی با اشاره به ارتقا آموزش و جذب هیات علمی این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به تنهایی به اندازه کل تاریخ خود استاد جذب میکند که این موضوع با حمایت، اهتمام و دوراندیشی وزیر علوم ممکن شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: همچنین در وزارت آموزش و پرورش به دنبال تقویت فضاهای آموزشی، رفاهی وخوابگاهی هستیم که با دستور وزیر آموزش و پرورش تمامی مراکز ضمن خدمت این وزارتخانه برای تربیت نیروی انسانی در سراسر کشور و توانمندسازی آنها به دانشگاه فرهنگیان واگذار خواهند شد.