بجنورد- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۶۶ درصد از ۳۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر پنج هکتار وسعت دارد و به صورت خرده مالکی اداره می شود.

مهندس علی بهنام فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این اراضی شامل ۲۲۶ هزار هکتار زراعی و باغی است که زیر پنج هکتار وسعت دارند و این شرایط نرمال نیست و وضعیت در سال های آتی بدتر می شود.

به گفته وی؛ ۷۵ هزار هکتار از مجموع این سطح معادل ۲۲ درصد زیر یک هکتار وسعت دارند که این شاخص در کشور ۳۷ درصد است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: همچنین این استان در قطعات بزرگ تر از ۵۰ هکتار وضعیت خوبی به نسبت میانگین کشور ندارد و تنها سه هزار هکتار معادل ۰.۹ درصد از اراضی آن قطعات ۵۰ هکتاری به بالا را دارند در حالی که این شاخص در کشور یک درصد است.

وی عنوان کرد: براساس آمارها، میانگین زمین کشاورزان استان از کشوری بیشتر است که در این پیوند، سرانه هر بهره‌بردار از اراضی در چرخه تولید این خطه ۵.۵ هکتار و کشوری آن ۴.۱۵ هکتار است.

بهنام فر با بیان اینکه حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند افزود: اکنون این کشاورزان در بیش از ۳۴۴ هزار هکتار زمین کشاورزی می کنند.

وی افزود: خرد بودن اراضی کشاورزی و اجرای درست طرح اصلاح الگوی کشت از مهمترین دغدغه ها و اولویت های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود و در این زمینه نیز برنامه های کاربردی در دست اقدام است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خرد شدن اراضی کشاورزی را یک مصیبت برای امنیت غذایی کشور عنوان کرد و افزود: زمین های کشاورزی مهمترین و زیربنایی‌ترین کارخانه تولید بشر محسوب می شود و نیاز به توجه بیشتر دارد.

وی اظهار کرد: این استان ۲ هزار و ۸۴۳ هکتار وسعت دارد که ۱۶ درصد از این گستره قابل کشت است.

در مجموع سطح اراضی زراعی و باغی استان با احتساب زمین های آیش و دیم ۴۵۲ هزار و ۶۱۴ هکتار است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.