به گزارش ایرنا، امیررضا نقش روز چهارشنبه در نشستی به این منظور در استانداری اصفهان افزود: بر اساس بند ۱۳ مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۲ احداث و بهرهبرداری از دهکده لجستیک (بندر خشک) به استان اصفهان واگذار شد ولی از آن زمان باوجود پیگیریهای مختلف نتیجه عملیاتی حاصل نشده بود.
وی اظهار داشت: نظر به موقعیت خاص استان اصفهان در حوزه حمل و نقل و لجستیک کشور به ویژه قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و ترانزیت بین المللی شامل زمینی، ریلی و هوایی، در دوره مدیریتی جدید استان، ایجاد این دهکده به عنوان یکی از پیشرانهای مهم توسعه اقتصادی استان، در دستور کار قرار گرفت و با پیگیریهای متعدد و فشرده در یکسال گذشته، در ششمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور با احداث و بهرهبرداری دهکده لجستیک (بندر خشک) اصفهان موافقت شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: با توجه به همجواری استان اصفهان با ۹ استان در مرکز کشور، هم اینک این استان به عنوان یکی از بزرگترین هابهای حمل و نقلی کشور محسوب می شود بطوری که حجم بار این استان در حوزه حمل و نقل زمینی بالغ بر ۵۴ میلیون تن و در حوزه ریلی نیز بالغ بر ۱۰ میلیون تن در سال است.
نقش بیان داشت: مقرر شده، دهکده لجستیک (بندر خشک) در منطقه شرق اصفهان با مساحت ۷۲۹ هکتار جنب ایستگاه راه آهن سیستان و منطقه ویژه اقتصادی شرق واقع شود؛ این طرح در سطح ملی مصوب شده است.
وی خاطرنشان کرد: تحقیقات میدانی و مکان یابی پروژه دهکده لجستیک در سطح استان توسط دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان در سالهای گذشته انجام شد و پس از انجام مراحل تحقیقاتی طرح این دهکده ، در کارگروه اقتصادی و اشتغال استان و شورای توسعه و برنامه ریزی استان، سند آمایش ملی کشور و ستاد مراکز لجستیک کشور بررسی و مورد تایید و تصویب قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک با واگذاری زمین و عملیات اجرایی فاز نخست این دهکده لجستیکی با مشارکت بخش خصوصی و حضور فعالان اقتصادی و زیست بوم کسب و کار استان اصفهان تحت نظر شورای سیاست گذاری و نظارت استانی آغاز خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: تلاش میشود در فاز نخست پروژه تمامی امکانات و خدمات زیربنایی از جمله خدمات لجستیک پایه شامل تاسیسات اتصال به خطوط ریلی کشور، بارگیری، تخلیه، جابه جایی بار، نگهداری و انبارش، انبار خشک فله، مخازن ویژه مایعات، انواع سردخانهها، باراندازهای ویژه خطوط ریلی، ترمینال کانتینر و همچنین خدمات ارزش افزوده شامل فضاهای اداری، گمرک، دفاتر شرکتها و بهره برداران، صنایع بسته بندی، مجموعه تعمیرگاهها و خدمات خودرویی، محوطههای باربری های خرد و نیز کلیه واحدهای مالی، تجاری و رفاهی وابسته لحاظ شود.
وی ادامه داد: اکنون با کسب موافقت اصولی این طرح پس از ۱۰ سال میتوانیم آغاز شروع به کار پروژه مهم دهکده لجستیک (بندر خشک) اصفهان را اعلام کنیم.
بهبود چرخه اقتصاد اصفهان با اجرای طرح دهکده لجستیک
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار کرد: با به ثمر رسیدن این طرح از لحاظ پدافندی، حمل و نقل جادهای و ریلی بار، تحولی عظیم برای استان رقم خواهد خورد و چرخه اقتصادی اصفهان نیز بهبود خواهد یافت.
وی تشریح کرد: برای روان شدن چرخه اقتصادی بایستی هم افزایی و هماهنگی میان مجموعههای مختلف ایجاد شود تا در راستای یکدیگر بتوانند به چرخش چرخ اقتصاد کمک کنند.
نقش یکی از نقاط قوت به ثمر رسیدن این طرح را تحول در حوزه صادرات دانست و گفت: استان اصفهان در شاهراه حیاتی شمال به جنوب و شرق به غرب جاده ای و ریلی کشور قرار دارد و از طرفی استانی که در سال توانایی تولید ۵۰ میلیون تن بار را دارد،میتواند از موقعیت دهکده لجستیک به خوبی بهره مند شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: استقرار این دهکده باعث میشود هزینههای تولید، جابه جایی محصولات و صادرات کاهش و سرعت تولید و نقل و انتقال بار افزایش یابد که این مساله باعث افزایش رونق تولید خواهد شد.
وی تصریح کرد: میتوانیم اصفهان را بهشت سرمایه گذاری و مکانی برای جذب سرمایه در کشور کنیم و به تعبیری تصویر اصفهان آینده با دهکده لجستیک بسیار زیباتر خواهد بود.
وی دهکده لجستیک اصفهان را نخستین دهکده این حوزه در کشور دانست ومتذکر شد: این طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت و نظارت بخش دولتی انجام خواهد شد البته نظارت نهادهای استانی تا انتهای پروژه ادامه خواهد یافت تا با کیفیت و قدرت دهکده لجستیک اصفهان به ثمر برسد و مردم از آن منتفع شوند.
" بندر خشک " یک بندر درون سرزمینی چند منظوره است که بهطور مستقیم توسط جاده یا راهآهن به بندر دریایی وصل است و مرکزی برای انتقال کالاها به مقصدهای داخلی است.