تهران- ایرنا- استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر ایرانی حوزه ارتباطات گفت: ما وارد شکل جدیدی از جنگ اطلاعاتی شده ایم و اخبار جعلی کدی برای این جنگ است مقاله‌هایی هم در اثبات این مساله تولید شده است.

به گزارش ایرنا، مسعود کوثری روز چهارشنبه در چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای کشور با ارائه مقاله ای با عنوان «راهنمای تشخیص اخبار جعلی» اظهار داشت: به دورانی شبیه دورانی که پروپاگاندا مطرح شده بود برگشته ایم و به نظر می رسد اخبار جعلی فعلا به چنین مفهومی تبدیل شده و مسائل داغی در اطراف آن در جریان است.

وی افزود: موضوع اخبار جعلی، اعتماد به رسانه های جریان رسمی را پایین آورده و اکنون هر کسی اعم از دولت ها، رسانه های جریان اصلی شامل مطبوعات و رادیو و تلویزیون ها و مردم دستی در تولید اخبار جعلی دارند.

کوثری با بیان اینکه اخبار جعلی با نام ترامپ پیوند خورده و در توئیتی که در ۹ می ۲۰۱۸ می نویسد مدعی است ۹۸ درصد اخباری که علیه من نوشته می شود فیک نیوز است، گفت: تحقیقات انجام شده نشان می دهد که رابطه بزرگی میان ترامپ و فاکس نیوز وجود دارد که اقدام به تولید اخبار جعلی می کنند.

به هنرهای چند رسانه ای و گرافیک بی مهری شده است

مهران فرجی دانشجوی دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی هم با ارائه مقاله ای با عنوان «گرافیک و اخبار جعلی» گفت: اگر چه در سال های اخیر به مساله سواد رسانه ای بارها پرداخته شده اما سواد بصری و تاثیر هنرهای چند رسانه ای و نقش گرافیگ و اهمیت سواد بصری دچار بی مهری شده یا کمتر به آن پرداخته شده است.

وی افزود: تصویر، عنصر جدا نشدنی خبر، مفهوم ساده شده و ویترین خبر است و امکان ندارد امروز خبری بدون تصویر یا نمای گرافیکی یا اِلمان به کار ببریم، مهمترین اتفاق ها در چند صدم ثانیه در قالب تصویر اتفاق می افتد.

فرجی با بیان اینکه هدف سواد رسانه ای ایجاد تفکر انتقادی در ذهن مخاطب است، ادامه داد: به اهمیت و تبیین جایگاه سواد رسانه ای در کشور باید توجه شود و باید به کودکان و نوجوانان بپردازیم اما کتابی که در این زمینه در هنرستان ها و مدارس ارائه می شود خیلی کسالت بار است.