رشت - ایرنا- امام جمعه موقت تهران با اشاره به مراودات ایران و نزدیکی منطقه آزاد انزلی به کشورهای حاشیه خزر و کشور روسیه گفت: این منطقه می‌تواند مرکز ثقل تجاری، معاملات کالا، صادرات و واردات و گردشگری کشور باشد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری منطقه آزاد انزلی بیان کرد: درصورت برنامه‌ریزی کوتاه، بلند و میان مدت می‌توان تحولی اقتصادی را در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم کرد.

وی یکی از ویژگی‌های متمایز مناطق آزاد با منطقه سرزمینی که بسیاری از مشکلات و تنگناهای مدیریتی را از پیش رو برداشته است موضوع مهم و کلیدی اختیارات و تمرکز مدیریت عنوان کرد و افزود: امروزه مهمترین مشکل کشور نظام مدیریت و اداری ناکارآمد و بسیار پرهزینه است.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد اظهار کرد: این نظام اداری که باید ریل توسعه کشور را هموار کند خود از موانع توسعه بشمار می‌رود. مدیریت ناکارآمد کشور به عوامل مختلفی وابسته است که یکی از آنها بوروکراسی حاکم و پراکندگی مسئولیت‌هاست.

وی بیان کرد:دولتی شدن امور اجازه نمی‌دهد مدیرانی که عزم و اراده‌ای دارند بتوانند درچارچوب اختیارات خود قدمهای موثری بردارند.

امام جمعه موقت تهران یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه را دسترسی به آبهای آزاد دانست و گفت: ایران در قله این موقعیت قرار دارد و می‌تواند شرق را به غرب و شمال را به جنوب وصل کند.

رئیس هیات مدیره و سازمان سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این جلسه مدیر گفت : اگر راه آهن و مشکلات توسعه این منطقه حل شود می‌تواند نقش تاثیرگذارتری در اقتصاد داشته باشد.

عیسی فرهادی ادامه داد : اگر در مجمع تشخیص مصلحت با الحاق هشت هزار هکتار به منطقه آزاد انزلی موافقت شود این خود در اقتصاد کشور اثری شگرف دارد و مردم گیلان و انزلی می‌توانند از مزایای این منطقه بهره‌ بیشتری ببرند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در این سفر یک باب خانه عالم با زیربنای ۷۵ متر مربع در روستای جفرود با اعتبار بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان را افتتاح کرد و کلنگ مسجد ساحلی واقع در پارک ساحلی این منطقه در زمینی به مساحت ۶۰ متر مربع، زیربنای ۵ متر مربع و زیربنای فضای مسجد ۳۶۰ متر مربع را بر زمین زد تا طبق برنامه این پروژه ظرف یکسال بااعتبار ۸۰ میلیارد ریالی ساخته شود.