قرچک- ایرنا- بخشدار مرکزی قرچک گفت: به منظور ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تحقق دولت الکترونیک، طرح نصب پلاک هوشمند اماکن و منازل روستایی شهرستان قرچک آغاز شد.

مجید قیصرپناه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پلاک پستی هوشمند، دارای بارکُد و نشانگر کد پستی ۱۰ رقمی است که یکی از ابزارها و زیرساخت‌های دولت الکترونیک و ارائه خدمات هوشمند از جمله پست، تلفن، آب، برق و گاز محسوب می‌شود.

وی افزود: در این پلاک هوشمند، بارکد QR تعبیه شده که با اسکن آن، اطلاعات ملک و سایر خدمات قابل مشاهده بود و این امکان را برای همه دستگاه‌های خدمات رسان فراهم می‌کند تا اطلاعات مربوط به هر واحد را در این پلاک، بارگذاری و سپس از آن استفاده کنند.

قیصرپناه تصریح کرد: این پلاک‌های پستی هوشمند موجب یکپارچگی و همسان سازی نشانی شهروندان شده و از تردد روستانشینان به مناطق شهری برای دریافت کد پستی ۱۰ رقمی جلوگیری می‌کند و موجب کاهش هزینه‌های آنان می‌شود.

وی گفت: این طرح تا کنون در روستای محمدآباد اعلا و روستای صالح آباد با نصب یک هزار و ۷۰۰ پلاک و با اختصاص اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در حال اجرای است و پس ازتکمیل، روستای امین آباد نیز از پلاک هوشمند پستی برخوردار می‌شود.

قرچک شهرستانی تک بخشی است که از ۱۱ روستا برخوردار است. از مجموع ۱۱ روستای قرچک، ۸ روستا دارای دهیاری است و ۳۰ درصد از جمعیت ۲۷۰ هزار نفری آن در مناطق روستایی ساکن هستند.

قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.