بوشهر-ایرنا- رئیس اداره توسعه و تسهیل صادرات وزارت امور خارجه گفت: در راستای فعالیت‌های صادرات و بویژه صادرات محصولاتی مانند خرما فعالان اقتصادی تمام سفارت‌خانه‌ها را حامی و پشتیبان خود بدانند.

به گزارش ایرنا، علی نفر شامگاه چهارشنبه در نشست میز ملی خرما در بوشهر اظهار کرد: وزارت امور خارجه نقش محوری در توسعه صادرات نداشته ولی با احیاء معاونت دیپلماسی اقتصادی اکنون این معاونت در راستای گره‌گشایی از مشکلات تجار و بازرگانان در حوزه صادرات در اوج فعالیت‌های خود قرار دارد.

وی افزود: وزارت امور خارجه اکنون ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی است به طوری که در هر دو هفته یکبار نشستی با حضور ۳۵ تن از معاونان وزیر و مدیران‌کل بین الملل با هدف بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی برگزار می‌کند.

رئیس اداره توسعه و تسهیل صادرات وزارت امور خارجه تصریح کرد: گزارش عملکرد ستاد یاد شده به طور مستقیم به رئیس جمهور و معاون اول وی اعلام می‌شود که تاکنون نیز نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته و خیلی از دغدغه‌ها به صورت جدی مورد رسیدگی قرار می‎‌گیرد.

وی یادآور شد: به فرموده رهبر معظم انقلاب شرایط اقتصادی کشور در حال از عبور از پیچ خطرناک است که در چنین شرایطی فرصت آزمون و خطا نبوده و باید تصمیم‌ها به درستی لحاظ شوند.

نفر افزود: با توجه به اینکه اقتصاد دچار چالش شده در صادرات محصولاتی مانند خرما باید راهکار پیدا شود تا کشاورزان دغدغه‌ای نداشته باشند.

رئیس اداره توسعه و تسهیل صادرات وزارت امور خارجه اظهار کرد: این وزارتخانه همچنین با فعالیت دفترهای خود در استان‌ها با تمام توان برای کمک به فعالان اقتصادی پای کار آمده است.

وی یادآور شد: در بخش صادرات نیز فرصت‌های صادراتی خوبی پیش بینی شده که این مهم نویدبخش رونق فعالیت‌های اقتصادی است.

نفر اضافه کرد: در حوزه صادرات و واردات در هشت ماهه امسال، ۴۰ میلیارد دلار صادرات و به همین میزان واردات محقق شد.

رئیس اداره توسعه و تسهیل صادرات وزارت امور خارجه تصریح کرد: وقتی کشور ما ۲۰ درصد خرمای جهان را تولید می‌کند باید سهم صادرات این محصول به مراتب بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار باشد چراکه توانمندی صادرات کشور بسیار بالا است.

نفر عنوان کرد: نمایندگان وزارت امور خارجه در هر کشوری که تجار و بازرگانان به مشکل بر بخورد به صورت خاص مسائل و مشکلات را رسیدگی می‌کند.

رئیس اداره توسعه و تسهیل صادرات وزارت امور خارجه افزود: سفارتخانه شناسایی فرصت‌ها، پذیرش هیات‌های تجاری و همچنین پیگیری مبادلات تجاری آنها را عهده‌‎دار است و در صورت بروز مشکل برای تاجران به صورت ویژه این مشکلات را بررسی می‌کنند.

نفر گفت: یکی از بازارهای شناسایی شده کشور بنگلادش با جمعیت ۱۶۸ میلیون نفری است که با بسته بندی محصول با کیفیت بالا می‎توان روی ظرفیت کشور یاد شده حساب ویژه‌ای باز کرد.