رشت - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتمام پروژه خط آهن رشت – آستار حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت : طبق پیش‌بینی‌ها این پروژه که طی چهار سال به پایان می رسد هزینه تکمیل آن با محاسبه تورم موجود به رقمی بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

خیرالله خادمی شامگاه چهارشنبه در حاشیه نشست توسعه مبادلات تجاری ایران - روسیه با محوریت راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب در گفت‌ وگو با ایرنا افزود: از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه و حدود سه هزار میلیارد تومان برای تملک زمین‌های مسیر ریلی هزینه خواهد شد.

وی گره این محور را تملک مسیر عنوان و ذکر کرد: برای تملک مسیری که مستعد کشاورزی و شالیزار است و در آن مردم به کشت و زرع می‌پردازند باید هزینه تملک اراضی را تامین کنیم که امید است از منابع داخلی که هم اکنون کشور در حال برنامه ریزی برای آن است (طبق برنامه ریزی های رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی) بخشی از منابع مورد نیاز تملک اراضی تا پایان سال تخصیص یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول محور ریلی رشت - آستارا را ۱۶۴ کیلومتر اعلام و ذکر کرد: هم‌اکنون عملیات اجرایی از سمت آستارا ۱۲ کیلومتر و از طرف رشت هم ۱۰ کیلومتر آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال با تامین مالی که برای تملک انجام می شود عملیات اجرایی در سایر نقاط نیز آغاز شود.

وی تصریح کرد: با سفر امروز هیات روس به ایران و گیلان و بازدید از این پروژه‌ها مشتاقیم از تامین منابع خارجی کشور روسیه و همه کشورها و همسایه هایی که تمایل به تامین مالی پروژه های مهمی همانند این پروژه را (با تاثیر بین المللی و منطقه‌ای) دارند، بهره‌مند شویم.

وی گفت : اگر این بخش از پروژه انجام شود تحولی در بخش تبادل کالا و بار در قسمت شرق و غرب و به واقع انقلابی در تبادل بار منطقه خواهد بود و می‌تواند مسیری جذاب، اقتصادی و با امنیت کامل باشد برای تجاری که می‌خواهند بار خود را از این مسیر ترانزیت کنند.

خادمی اظهار کرد: ضمن استقبال از تامین مالی توسط کشورهای خارجی اگر این امر محقق نشود ما منتظر نخواهیم شد و از طریق روشهایی که در دولت و قانون بودجه پیش بینی شده است عملیات اجرایی این محور را که از خواسته‌های مردم است هرچه سریعتر اجرایی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تیم اعزامی از روسیه برنامه کلانی برای تبادل بار و ترانزیت دارد، امید است با گسترش همکاری‌های شرایط تحقق این مهم فراهم شود. توافقاتی نیز برای تامین مالی پروژه مذکور در سطوح بالا انجام شده و پیشنهادات ۲ کشور در جلسات کارشناسی بررسی و رد و بدل شده است که امید است تا پایان سال به توافقی برای اجرای این پروژه دست یابیم.

وی درمورد خط آهن رشت -کاسپین نیز گفت: زیرسازی این پروژه تا ۸۵ درصد انجام شده و کل پروژه نیز حدود ۷۵ درصد پیشرفت دارد. امروز با توجه به ظرفیت موجود و قولی که برای تبادل بار با کشورهای حاشیه‌خزر و روسیه داده شد برنامه ریزی ها برای اتمام این پروژه تا بهار سال آینده تدارک دیده‌ شد.