عباس خطیبی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای تهیه مصالح مرغوبی که لایههای بالایی زیرسازی مسیر خط آهن را تکمیل کنیم از مصالح رودخانه ای و پشت سدها استفاده شده است و با تاکید و دستور استاندار گیلان همراهی لازم برای تامین بخشی از این مصالح انجام شد.
وی ادامه داد: قسمتی از این مصالح مورد بهرهبرداری قرار گرفت اما برای تکمیل این پروژه به حجم بیشتری از مصالح نیاز است که طی روزهای آینده مجوزهای برداشت از برخی معادن نهایی میشود. این معادن به لحاظ فنی مناسب این بخش از کار هستند و می توان پروژه را با آن پیش برد.
وی تصریح کرد: درخواست حجم مصالح مورد نیاز به دستگاههای مربوطه اعلام شده که بخشی از این مصالح تامین شده و بخشی دیگر نیز در روزهای آینده قابل استحصال خواهد بود. برای کسری آن هم دستورات دیگری اخذ شده و مجوزهای برداشت تمدید میشوند.
به گفته خطیبی، راه آهن رشت-کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال - جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند، ۱۵ کیلومتر از این پروژه در حال انجام است که این بخش ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی خاطر نشان کرد: این پروژه از مصوبات سفر ریاست جمهور بود که در چند ماه گذشته تامین مالی خوبی برای آن صورت گرفت و مشکلاتش تاحدودی کاهش یافت.
پروژه راهآهن آستارا به رشت با طول حدود ۱۶۴ کیلومتر در ادامه مسیر ریلی رشت- قزوین است که از ایستگاه رشت ۲ شاخه شده، یکی از شاخهها به بندرانزلی متصل میشود و دیگری به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان میرسد.
پروژه راهآهن رشت- انزلی- آستارا علاوه بر برخورداری از مزیت اتصال به راهآهن قزوین- رشت، پس از بهرهبرداری زمینهساز اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مستقل مشترکالمنافع (سیآیاس) می شود.