اصفهان- ایرنا- نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: تعطیلی واحدهای تولیدی بزرگ و کارخانه‌ها در فصل زمستان به دلیل کمبود سوخت راهکار صحیحی نیست و باید انبارهای نگاهداری گاز در جوار این واحدها ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پروین صالحی چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران در سالن خانه معلم شهر مبارکه، با اشاره به آلودگی هوای کلان شهرها و همچنین شهرستان مبارکه در روزهای گذشته گفت: به‌دلیل کمبود سوخت گاز در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های تولید سیمان، مازوت سوزی در نیروگاه چهل‌ستون و سیمان سپاهان در حال انجام است که در این زمینه تذکری به وزیر نفت داده شده اما این کارها با تذکر درست نمی شود و نیاز به برنامه ریزی اصولی دارد.
وی با بیان اینکه ۲ گزینه برای جلوگیری از مصرف مازوت در اینگونه مواقع وجود دارد افزود: تعطیلی این کارخانه‌ها در فصل زمستان و ایجاد مراکز نگهداری و انبار گاز از جمله این راهکارهاست.
نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ۲ مرکز تجمع و نگهداری گاز در کشور توسط دولت دهم به بهره‌برداری رسید اما در دولت دوازدهم در این زمینه پیگیری لازم انجام نشد.
وی بیان کرد: قراردادهایی برای ایجاد مراکز نگهداری گاز در دولت سیزدهم امضا و اجرایی شد و توان نگهداری گاز در کشور به حدود چهار میلیارد متر مکعب رسید اما هنوز نیاز به افزایش و توسعه این مراکز وجود دارد و پیگیری لازم در این زمینه در حال انجام است.
صالحی یادآور شد: قانون هوای پاک سال ۹۶ در مجلس تصویب و ابلاغ شد اما تا امروز حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد این قانون در کشور اجرا شده است.
وی با بیان اینکه قانون هوای پاک ۱۷۳ تکلیف را برای ۲۹ دستگاه اجرایی مشخص کرده است، اضافه کرد: مجلس و قوه قضاییه در زمینه ترک فعل مسوولان قبلی و فعلی ورود پیدا کرده اند.
به گفته وی، خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل یکی از مهمترین اقدامات در راستای اجرایی کردن قانون هوای پاک است و در زمان حاضر ۶.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد.
نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: اصلاح و استاندارد کردن سوخت و اقدامات صنایع در راستای رفع آلایندگی ها از دیگر موارد اجرای قانون هوای پاک است.

وی همچنین گفت: مقاومت مستحکمی برای به‌کارگیری و استفاده از مدیران و نیروهای بومی در شهرستان مبارکه وجود دارد که باید شکسته شود ؛ هر جایی که می‌خواهیم مدیر بومی بگماریم با مقاومت مواجه می شویم و باید در این زمینه کارهای فرهنگی انجام شود که این از وظایف رسانه ها و خبرنگاران است.

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: بومی بودن تنها دلیل به‌کارگیری نیروها نیست اما در صورتی‌که افراد بومی شایسته ای وجود داشته باشند در مقایسه با نیروهای غیر بومی ارجح هستند و رسانه‌ها افراد شایسته و لایق را برای استفاده در مناصب و مشاغل مختلف شناسایی و معرفی کنند.
صالحی گفت: مدیران جوان این شهرستان نیاز به حمایت دارند و باید از ظرفیت و توان اینگونه افراد بیشتر استفاده شود و برای کمک به پیشرفت و توسعه شهرستان باید از برخورد های غیر منصفانه در فضای مجازی با این افراد پرهیز شود.
وی همچنین اظهار داشت: مسائل فرهنگی با بخشنامه حل نمی شود و باید با کمک افراد دغدغه مند شهرستان در این زمینه اقدام کنیم.

شهرستان مبارکه با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.