مراغه- ایرنا- بهره‌برداری از ۲ طرح زیست محیطی در صنایع تولیدی عجب‌شیر، کشف ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نخ سیگار قاچاق در مراغه و پیشرفت ۹۵ درصدی کشتارگاه‌ صنعتی دام ملکان از خبرهای روز جاری در جنوب آذربایجان‌شرقی است.

به گزارش ایرنا از دیگر خبرهای امروز، پنج‌شنبه نیز می‌توان به معرفی رئیس جدید اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه، استقرار میز خدمت شرکت آب و فاضلاب مراغه در مسجد جامع از ساعت ۱۰ تا ۱۲ فردا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی اشاره کرد که با توصیه‌هایی برای اهالی و به ویژه گروه‌های حساس همراه است.

بهره‌برداری از ۲ طرح زیست محیطی در صنایع تولیدی عجب‌شیر

همزمان با هفته هوای پاک ۲ طرح زیست محیطی با پنج میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنایع تولیدی عجب‌شیر به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی روز پنج‌شنبه در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها بیان کرد: این طرح‌ها شامل سامانه غبارگیر یا «دداستینگ» شرکت فن‌آوری تایماز فولاد و تصفیه‌ خانه شرکت آذرغلطک است.

«شهنام اشتری» افزود: با پیگیری اداره حفاظت محیط زیست عجب‌شیر و بهره‌برداری از سامانه غبارگیر شرکت تایماز فولاد، حجم قابل توجهی از آلاینده‌های هوا در این واحد تولیدی مهار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با راه‌اندازی سیستم تصفیه‌خانه پساب شرکت آذرغلطک عجب‌شیر نیز می‌توان آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز این واحد تولیدی را از پساب شرکت تامین کرد.

کشف ۲.۴ میلیون نخ سیگار قاچاق در مراغه

فرمانده انتظامی استان آذربایجان‌شرقی از کشف ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق از یک دستگاه کامیون در مراغه خبر داد و بیان کرد: ارزش این میزان کالای قاچاق ۳۰ میلیارد ریال برآورد شد.

سردار «حسین عبدی» افزود: در پی تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کنترل خودروهای عبوری، ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی در محورهای مواصلاتی به یک دستگاه کامیون باری مشکوک شدند و پس از بازرسی آن را توقیف کردند.

وی اضافه کرد: در این زمینه یک نفر متهم نیز دستگیر، و پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل شد.

معرفی رئیس جدید اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه

«جواد محرم‌پور» در آیینی با حضور فرماندار مراغه به عنوان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه معرفی و از زحمت‌های «یعقوب طالبی» در این جایگاه قدردانی شد.

استقرار میز خدمت شرکت آب و فاضلاب مراغه، فردا در مسجد جامع

میز خدمت شرکت آب و فاضلاب مراغه با هدف حل مشکلات مردم از ساعت ۱۰ تا ۱۲ فردا، ۳۰ دیماه در محل مسجد جامع شهرستان ویژه مراغه مستقر می‌شود و مدیران این شرکت به ‌صورت چهره‌ به‌ چهره با مردم دیدار کرده و به مسائل و مشکلات آنان رسیدگی می‌کنند.

پیشرفت ۹۵ درصدی یکی از به‌روزترین کشتارگاه‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی

فرماندار ملکان در جریان بازدید از کشتارگاه دام صنعتی در حال ساخت این شهرستان گفت: یکی از پیشرفته‌ترین کشتارگاه‌های صنعتی استان با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۴۰۰ نفر به زودی در این شهرستان افتتاح می‌شود و اکنون دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

«بهمن قائلی» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این بازدید تزریق اعتبار برای نصب تجهیزات و روند بهره‌برداری از این کشتارگاه دام مورد بررسی قرار گرفت؛ ضمن توجه به اینکه راه‌اندازی کشتارگاه پیشرفته طیور نیز در فاز بعدی این طرح سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی شده است.

افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا

فردا، جمعه مصادف با ۳۰ دیماه ۱۴۰۱ شمسی است و بر اساس اعلام اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی، افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی قابل پیش‌بینی است.

بر همین اساس پرهیز از تردد و سفرهای غیرضروری به شهرهای بزرگ و صنعتی به ویژه کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و همچنین کاهش تردد خودروها، مدیریت سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در کنار عدم فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز به اهالی استان توصیه شده است.