یاسوج - ایرنا- امروز روز سرنوشت سازی برای دانش آموزان کنکوری بود اما برف و بوران که ارتفاع آن در زیلایی به ۲ متر هم می رسید می خواست مانع حضور ۵۰ دانش آموز کنکوری سر جلسه امتحان شود اما با تلاش اعضای ستاد مدیریت بحران در یک عملیات ۱۰ ساعته دانش آموزان به موقع به امتحان رسیدند.

به گزارش ایرنا، تعداد زیادی از دانش آموزان بخش زیلایی به دلیل وجود برف شدید و مسدود بودن راه روستای زیلایی در میان مسیر ماندند و دیگر امید خود را برای رسیدن به یاسوج محل برگزاری آزمون از دست داده بودند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به محض شنیدن این موضوع از حوزه مدیرکل مدیریت بحران استان خواست انتقال این دانش آموزان به یاسوج هر چه سریع تر صورت گیرد تا بتوانند در جلسه کنکور حاضر شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از اهالی روستای زیلایی در ساعت ۱۵ و ۳۰دقیقه عصر تماسی گرفت که تعدادی از دانش آموزان کنکوری این روستا به خاطر یخ زدگی جاده امکان حضور در سالن برگزاری کنکور در یاسوج را ندارند.

علیرضا نیکروز افزود: با اینکه نصف بیشتر جاده بازگشایی شده بود و عملیات نمک پاشی انجام گرفته بود به دلیل سرما و کولاک باز هم جاده یخ زده بود و امکان رفت و آمد خودروهای عادی وجود نداشت.

وی ادامه داد: با هماهنگی راهداری و حمل و نقل جاده ای، هلال احمر و فرمانداری وارد عملیات شدیم و به هر سختی که بود توانستیم دانش آموزان را به موقع به یاسوج برسانیم.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه گفت: ۱۵ راهدار با هفت برفروب مشغول بازگشایی جاده بودند که این بازگشایی در کمتر از ۲۴ ساعت صورت گرفت.

محمد حسین پور افزود: تعداد ۵۰ دانش آموز کنکوری به دلیل حجم زیاد برف و لیز بودن جاده در راه مانده بودند که به محض اطلاع از این موضوع راهداران به کمک دانش آموزان شتافتند.

وی ادامه داد: در یک وضعیت سخت و طاقت فرسا پس از ۱۰ ساعت تلاش بالاخره دانش ۀموزان با سه دستگاه خودرو به شهر یاسوج منتقل شدند.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بازگشایی این مسیر حداقل سه روز زمان می برد اما با تلاش راهداران و برای کمک به دانش آموزان این مسیر با تلاش بی وقفه راهداران در ۲۴ ساعت بازگشایی شد.

حسین پور تاکید کرد: در این عملیات مدیرکل مدیریت بحران استان، تیم های هلال احمر و فرمانداری مارگون تا آخرین لحظه پا به پای راهداران در تکاپو بودند.

در نهایت تیم های راهداران و امداد و نجات توانستند در یک اقدام نفس گیر دانش آموزان در برف مانده زیلایی را پس از ۱۰ ساعت به امتحان کنکور برسانند.

دهستان زیلایی با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارای ۵۸ روستا است و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

تعداد ۱۷ هزار و ۷۹۱ نفر داوطلب آزمون سراسری ۱۴۰۲ نوبت اول، در استان کهگیلویه و بویراحمد در پنج گروه آموزشی در حوزه های مختلف آموزش و پرورش، دانشگاه یاسوج، دانشگاه پیام نور و دانشکده های فنی و حرفه ای برگزار می شود. از این تعداد داوطلب ۱۰ هزار و ۴۷۹ نفر یعنی ۵۹ درصد خانم و مابقی آقا هستند و در بین رشته ها، دواطبان رشته های تجربی در استان حدود ۶۰ درصد است.

فرماندار مارگون هم در این ارتباط به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۵۰ نفر از دانش آموزان منطقه سخت گذر و سردسیر زیلایی که به دلیل یخبندان جاده های ارتباطی با خودروهای معمولی امکان سفر به شهر برای شرکت در آزمون سراسری را نداشتند با خودروهای کمک دار به محل آزمون رسانده شدند.

مختار اندرخور تاکید کرد: ۳۵ نفر دیگر این دانش آموزان با سه خودروی کمک دار به شهرستان بویراحمد اعزام شدند تا فردا در کنکور سراسری گروه علوم انسانی شرکت کنند.

وی عنوان کرد: ۱۵ نفر از این دانش آموزان که قرار بود امروز در گروه تجربی شرکت کنند به دلیل کوتاهتر بودن محل سکونتشان به لردگان پس از پیگیری های فراوان با یک خودروی کمک دار به این شهرستان در استان چهارمحال بختیاری اعزام شدند.

اندرخور با اشاره به تلاش های شبانه روزی امدادگران و راهداران برای بازگشایی راه ها و امدادرسانی به حادثه دیدگان در برف سنگین سامانه اخیر و اینکه گزارش نیاز دانش آموزان به کمک برای رسیدن به آزمون سراسری کنکور در نزدیک بامداد شب گذشته به مسئولان گزارش شد از تلاش نیروهای ستاد بحران برای تحقق این مهم قدردانی کرد.

دهستان زیلایی با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارای ۵۸ روستا است و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

فرماندار مارگون تاکید کرد: امسال ۵۰ دانش آموز بخش مارگون و ۹۵دانش آموز دیگر در بخش مرکزی در آزمون سراسری کنکور شرکت داشتند.

براساس داده های آماری اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد شهرستان مارگون با دمای ۵.۷ درجه سانتیگراد زیرصفر سردترین نقطه استان بوده است.

فرماندار مارگون تاکید کرد: ارتفاع برف در برخی مناطق شهرستان مارگون به بیش از یک متر رسیده است.

اندرخور گفت: ۱۲۰ روستای این شهرستان که پس از بارش‌های سنگین سامانه بارشی اخیر جاده‌های ارتباطی آنان بسته شده بود،شب گذشته از محاصره برف خارج شد.

وی افزود: در این عملیات فشرده چهار محور ارتباطی مناطق روستایی شهرستان مارگون هر کدام به طول ۱۴۰ کیلومتر که بر اثر بارش برف بسته شده بود با تلاش راهداران و مشارکت دستگاه های اجرایی بازگشایی شد.

اندرخور تصریح کرد:بر اساس هماهنگی های انجام شده با دستگاه های اجرایی مارگون سه دستگاه لودر، یک دستگاه گریدر و ۲ دستگاه خودرو برای بازگشایی راه های ارتباطی این شهرستان مشارکت می کنند.

شهرستان مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد ۱۲۰ روستا دارد.

حدود ۱۷ هزار نفر از جمعیت این شهرستان روستایی و بالای سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز ساکن شهر مارگون هستند.

بیشترین بارش کهگیلویه و بویراحمد در شهر باشت با ۶۵ میلی‌متر ثبت شد