یزد- ایرنا- مدیر روابط عمومی اورژانس یزد گفت: ۲ خانواده شامل ۹ نفر بعلت مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در گاریزات تفت و شاهدیه یزد روانه بیمارستان شدند.

سید حسین طباطبایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این حوادث، بامداد روز شنبه رخ داد افزود: یک خانواده ۶ نفره در تفت دچار گاز گرفتگی شدند که به محض تماس با اورژانس به درمانگاه منطقه گاریزات منتقل و پس از اقدامات اولیه به بیمارستان تفت اعزام شدند.

وی اظهار کرد: همچنین سه نفر هم در شاهدیه یزد به علت گاز گرفتگی توسط اورژانس روانه بیمارستان افشار شدند و تحت درمان قرار دارند.

طباطبایی افزود: خوشبختانه این ۲ مورد تلفات جانی در پی نداشت.

مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس یزد در ادامه علائم ابتدایی مسمومیت با گاز منو اکسید کربن را نشانه‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی عنوان و افزود: سردرد، سرگیجه، تهوع، ضعف، استفراغ و خواب‌آلودگی و اختلال تنفسی نیز از دیگر نشانه‌های کاهش سطح اکسیژن بدن به دلیل گازگرفتگی است.

طباطبایی مهم‌ترین اقدام اولیه در مواجه با افراد دچار مسمومیت با co باز کردن درب و پنجره‌های محل جهت برقراری جریان هوای آزاد و سپس تماس با اورژانس ذکر و تصریح کرد: باید از خوراندن هر گونه خوراکی و نوشیدنی به افراد دچار گازگرفتگی خودداری و در صورت نبود هوشیاری فرد حادثه دیده باید عملیات احیاء را برای وی تا رسیدن عوامل اورژانس انجام و در صورت هوشیاری و وجود علائمی مانند سردرد نیز فرد را تا بهبود شرایط جسمی در معرض هوای آزاد و به ویژه اکسیژن قرار داد.

هر یک از شهرهای تفت و شاهدیه در ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارند.