رشت - ایرنا- مدیرحوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان با بیان اینکه مجوز برداشت مصالح برای اجرای پروژه های عمرانی در استان را  از چهار منبع  در فصل های مختلف داریم،گفت: طی روزهای اخیر، مجوز برداشت ۱۵۰ هزار متر مکعب مصالح از مخزن سد سنگر  برای تکمیل پروژه ریلی رشت- کاسپین صادر شد.

محمد پردل نژاد شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه پروژه ریلی رشت- کاسپین نیازمند سه میلیون متر مکعب مصالح بوده است، اظهار داشت: از سال ۹۸ تا کنون دو میلیون متر مکعب آن از چهار منبع تامین شده و یک میلیون متر مکعب دیگر برای تکمیل پروژه به‌تدریج در حال تامین شدن است.

وی با بیان اینکه مجوز برداشت مصالح از چهار منبع مخزن سد سفیدرود، مخزن سد شفارود، مخزن سد سنگر و ماسه بادی بندر انزلی در فصل های مختلف برای این شرکت صادر شده است تصریح کرد: برداشت از هر منبع فصل خاصی دارد و با توجه به فصل و نیاز به نوع مصالح، برداشت از سدها صورت می گیرد.

پردل نژاد ادامه داد:برداشت از سدها و رودخانه ها در گیلان دو محدودیت دارد؛ یکی در زمان آبگیری سد در اردیبهشت ماه که تا قبل از آن می توان برداشت مصالح را انجام داد و دیگری مجوز برای برداشت از رودخانه ها که به سختی داده می شود و این مهم از اردیبهشت ماه شروع شده و تا خرداد ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مرغوبیت مصالح رودخانه ای و پشت سد سنگر به‌دلیل بیشتر بودن ریز دانه اش بهتر از مصالح مخزن سد سفید رود است، گفت: سد سفید رود محدودیت برداشت ندارد اما در این فصل که بارندگی زیاد است در بارگیری، تخلیه، کوبیدن و به طور کلی برای اجرا، استفاده از مصالح مخزن سد سفید رود و شفارود، کار را دشوارتر می کند.

پردل نژاد با اشاره به اینکه مصالح مرغوب مورد نیاز در این فصل و مقطع کاری در رودخانه ها وجود دارد، اظهار داشت: مصالح رودخانه ای ریزدانه ندارد و شامل شن درشت، قلوه سنگ ریز و درشت و یا ماسه بادی است. اگر بارندگی شود نحوه اجرای کار را خیلی دشوار نمی کند و برای کار ما مناسب است.

مدیرحوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان با بیان اینکه با گرم شدن تدریجی هوا (اردیبهشت تا شهریور) از سد سفیدرود و مخزن سد شفار رود می توانیم استفاده کنیم، تصریح کرد: برداشت از سد سفیدرود محدودیت ندارد اما ظرفیت ریلی حمل آن‌ها ۵۰۰ تا یک‌هزار متر مکعب و به طور متوسط ۷۰۰ متر مکعب است.

وی گفت: با وجود اینکه بخش عمده تامین مصالح توسط حمل جاده ای صورت می گیرد اما به‌دلیل بالا بودن هزینه حمل و نقل مقرون به صرفه نیست؛ اگرچه حمل ریلی هم هزینه اش بالاست ولی مزیتش آن است که در روز تعطیل و غیر تعطیل، سرما و گرما روز و شب می توان این مصالح را جا به جا کرد.

پردل نژاد با اشاره به اینکه برای دومین بار مجوز برداشت از مخزن سد سنگر صادر شده است، گفت: نخستین بار در اسفند سال ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ مجوز برداشت از سد سنگر صادر شد.

مدیرحوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان مصالح مورد نیاز برای پروژه های درحال اجرای کمر بندی ، چهار خطه سازی ( بزرگراهی) و راه آهن رشت- کاسپین را ۴.۵ میلیون متر مکعب عنوان و بیان کرد: با افزوده شدن مصالح مورد نیاز پروژه ریلی رشت- آستارا، این میزان به ۱۰ میلیون متر مکعب هم می رسد.

به گزارش ایرنا، پروژه راه آهن رشت –کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه و آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت- کاسپین در سال ۹۸ کلید خورد. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس ، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

راه آهن رشت-کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال - جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند، ۱۵ کیلومتر از این پروژه در حال انجام است که این بخش ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.