تهران - ایرنا - موفقیت ارتش در بورکینافاسو در آزادسازی ۶۲ زن و چهار نوزاد ربوده شده از دست عناصر مسلح و تاکید بر لزوم خروج نظامیان فرانسوی از خاک بورکینافاسو ظرف ۳۰ روز از مهمترین تحولات ۲۴ ساعت اخیر این کشور بود.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه فرانس ۲۴، نیروهای ارتش بورکینافاسو با انجام عملیاتی موفق شدند که حدود ۶۲ زن و چهار نوزاد را در منطقه شمال مرکزی این کشور از دست عناصر مسلح آزاد کنند.

عناصر مسلح این افراد را یک هفته پیش در خارج از دو روستا در منطقه آربیندا در شمال بورکینافاسو ربودند.

آربیندا منطقه ای که توسط گروه های مسلح محاصره شده است و به سختی کالاهای غذایی تامین می شود. سازمان ملل می گوید که در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر در مناطق تحت محاصره شمال و شرق این کشور زندگی می کنند.

عناصر گروه‌های مسلح تروریستی ۴۰ درصد از خاک بورکینافاسو را در اختیار دارند.

تلویزیون ملی تصاویر زنانی را که روز جمعه آزاد و به پایتخت اوآگادوگو منتقل شدند، نشان داد.

همزمان مسئولان بورکینافاسو خواهان خروج نیروهای فرانسوی از خاک این کشور ظرف ۳۰ روز شدند. دولت بورکینافاسو در بیانیه ای توافق سال ۲۰۱۸ مبنی بر حضور نیروهای مسلح فرانسوی در خاک این کشور را محکوم کرد و به دولت فرانسه مهلت داد که طی یک ماه تمام نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

یک منبع نزدیک به دولت بورکینافاسو ضمن تایید این خبر تاکید کرد که مقامات این کشور خواستار خروج نظامیان فرانسوی در یک مدت کوتاه شدند.

بر اساس این گزارش، ۴۰۰ نفر از نیروهای ویژه فرانسه در کشور بورکینافاسو مستقر هستند.

بورکینافاسو توسط یک شورای نظامی اداره می شود و روابط آن با فرانسه در ماه های اخیر وخیم شده است. این کشور در گذشته مستعمره فرانسه بوده است.

رئیس شورای نظامی بورکینافاسو «ابراهیم تراوری» است که از زمان روی کار آمدن وی، احساسات خصمانه نسبت به استعمار فرانسوی ها در بورکینافاسو افزایش یافته و به طور علنی خواستار ایجاد روابط با کشورهای دیگر به ویژه روسیه شده است.

«یواکیم کیلیم دی تامبیلا» نخست وزیر بورکینافاسو اواخر سال گذشته به روسیه سفر کرد و درخصوص تقویت روابط و افزایش تلاش ها برای مبارزه با افراط گرایان و عناصر مسلح منطقه شد.