به گزارش ایرنا، از زمستان سال ۹۸ که اصفهان با وضعیت تشدید آلودگی هوا مشابه امسال مواجه شد در چندین نوبت مدارس تعطیل و در ادامه در اسفند همان سال با ورود ویروس کرونا به کشور، دوران تلخ و رکود کرونایی در کشور آغاز شد و آموزش مدارس و دانشگاهها به غیرحضوری تغییر یافت.
روال آموزشهای غیرحضوری وگاهی حضوری، با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، ۲ سالی به طول انجامید و در این مدت محوریت و اولویت مهم خانوادهها و مسوولان نظام تعلیم و تربیت بر سلامت دانش آموزان استوار بود.
اما بازخورد منفی تعطیلی و تدریس غیرحضوری در امتحانات حضوری دانشآموزان در خرداد سال تحصیلی گذشته خود را بهصورت اُفت قابل توجهی نشان داد تا به جایی که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به متوسط معدل ۱۱.۵دانشآموزان در کشور ، بر ریشه یابی این موضوع تاکید کرد.
اما با حضوری شدن مدارس و برپایی برخی دورههای ترمیم معدل و تعمیق و تثبیت یادگیری در تابستان امسال، گویی احساس شد که این اُفت تحصیلی تاحدودی جبران شده است و دیگر کسی به فکر بررسی، ریشهیابی و علت یابی روند ناقص آموزشهای مجازی نبود که این ضعف جبران شود و برای موارد اضطراری که اکنون پیش آمده این اصلاح صورت گیرد.
هرچند که دوران کرونایی به سَر نیامده ولی تاحدودی میزان شیوع و ابتلا کاهش یافته است ولی عوامل ثابت دیگری از جمله آلودگی هوا از چندین سال پیش و در پی مشکلات زیست محیطی هر ساله در فصل پاییز و زمستان چنان نمود مییابد که به تعطیلی مدارس منجر میشود.
این تعطیلی در سالجاری بهدلیل تکرار و افزایش تعداد روزهای آلوده و اضافه شدن موضوع سرما و مشکلات افزایش مصرف انرژی و مازوت سوزی دوباره به سمت آموزشهای غیرحضوری گرایش یافت.
از انتهای آذر امسال تاکنون در مجموع حدود ۲۵ روز مدارس کلانشهر اصفهان و شهرستانهای فلاورجان، خمینی شهر، برخوار، مبارکه، زرین شهر و فولادشهر و نیز بخش های مرکزی شهرستانهای شاهین شهر و نجف آباد و شهر سجزی به علت آلودگی هوا و در برخی شهرستانهای غربی و جنوبی استان به علت بارش برف و سرما تعطیل و غیرحضوری شدند.
در عین حالی که کودکان و نوجوانان دانش آموز در شمار گروههای آسیب پذیر جامعه در موضوع آلودگی هوا هستند، بحث سلامت آنها در اولویت همه برنامهها و اقدامات قرار دارد.
بر این اساس لازم است تا متولیان امر تعلیم و تربیت با در نظر داشتن و اولویت دهی به مقوله سلامت دانشآموزان برای جلوگیری از اُفت تحصیلی آنها اقدام کنند.
تاکید بر برنامهریزی برای جبران تعطیلی مدارس
برخی متولیان امر تعلیم و تربیت، ادامه داشتن وضعیت آلودگی هوا و در نظر داشتن تعطیلی مدارس به عنوان تنها راه چاره برای آن را به ضرر دانش آموزان میدانند و معتقدند که این اُفت تحصیلی تا سالها همراه آنها خواهد بود به ویژه اگر آموزش و پرورش برنامه دقیقی برای جبران این تعطیلات نداشته باشد.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش درباره تبعات ادامهدار شدن تعطیلی مدارس برای دانشآموزان اظهار نگرانی کرد و گفت: این وضعیت به ویژه برای دانشآموزان دبستانی مشکلات جدی ایجاد میکند.
محمد محمدی افزود: دانشآموز دبستانی اگر چند روز تعطیل باشد، هنگامی که به مدرسه مراجعه میکند، معلم دوباره باید آنها را آماده کند و ادامهدار شدن تعطیلات، خانوادهها را نیز با مشکلات متعددی مواجه کرده است.
وی یادآور شد: دانشآموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی، یادگیری کامل ندارند و از ابتدای تعطیلات تاکنون مکاتبات متعدد محرمانهای در این زمینه با مراجع ذیصلاح صورت گرفته است.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، درباره جبران تعطیلی مدارس گفت: آماده برگزاری کلاسهای جبرانی درهر شرایطی هستیم اما بیشتر مواقع، روزهای پنجشنبه را نیز تعطیل اعلام میکنند و کل هفته تعطیل است.
وی تصریح کرد: تعطیلی مدارس تنها و نخستین راه حل رفع آلودگی هوا نیست و وقتی مدارس را تعطیل میکنیم، تأثیری بر روی آلودگی هوا ندارد حتی اگر تعطیلیها برای حفظ سلامت دانشآموزان باشد تبعات روانی و مادی تعطیلی مدارس بسیار بیشتر است.
جبران اُفت تحصیلی آشکار و پنهان
عقب ماندگی و ضعف تحصیلی و یادگیری دانش آموزان، دستگاه تعلیم و تربیت را بر آن داشت تا با روشهای دیگری از جمله دورههای تقویتی، این اُفت تحصیلی را جبران کند.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به اُفت تحصیلی دانشآموزان بهواسطه آموزشهای مجازی دوران کرونایی گفت: بیش از ۲سال با آفت کرونا در آموزش و پرورش مواجه بودیم و مشکلات فراوانی برای این حوزه اتفاق افتاد، آموزش لطمه دید و با اُفت تحصیلی آشکار و پنهان مواجه شدیم.
محمدرضا ابراهیمی افزود: بر این اساس از تابستان امسال دورههای تعمیق و تثبیت یادگیری در مدارس بهمنظور جبران اُفت تحصیلی دانش آموزان برپا شد.
وی اظهار داشت: افزایش مهارت تحصیلی، بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارساییها و کاستیهای آموزشی و تعمیق یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی و متوسطه از اهداف برپایی این دورهها بود.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: بازه زمانی طرح تعمیق و تثبیت یادگیری از نیمه تیر تا پایان مرداد به مدت حداکثر ۳۶ ساعت آموزشی بود که در شهریور از دانش آموزان شرکتکننده در این طرح آزمون گرفته شد.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: برگزاری این دورهها ۷۰ هزار دانش آموز دوره متوسطه در ۴۱۰ پایگاه فعال و ۵۸ هزار دانش آموز دوره دبستان در ۳۳۸ پایگاه فعال به مدت هشت هفته آموزشهای درسی رایگان را فرا گرفتند.
آلودگی هوا با تعطیلی مدارس از بین نمیرود
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: علت آلودگی هوا با برقراری مدرسه نیست که با تعطیلی مدارس از بین برود و باید علتیابی شود و علت اصلی برطرف شود.
وی با اشاره به تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا، افزود: درست است که سلامت دانشآموزان و کل جامعه برای ما مهم است، اما باید یک اهتمام ویژهای حاکمیت و دولت داشته باشند که ما نیازی به تعطیلی مدارس نداشته باشیم،
بر اساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، اصفهان در بین هشت کلانشهر ایران(شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز و اراک) رُتبه نخست آلودگی هوا را دارد.
حدود یکمیلیون دانشآموز در بیش از ۶ هزار واحد آموزشی در استان مشغول به تحصیل هستند.