ارومیه - ایرنا - سرپرست جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ارزش چغندرقند خریداری شده از چغندرکاران این استان بیش از سه هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان است که تاکنون ۶۶ درصد آن به کشاورزان پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، خسرو شهبازی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه امسال حدود ۱.۷ میلیون تُن چغندرقند از زارعان آذربایجان غربی خریداری شد، افزود: مابقی مطالبات کشاورزان نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: شهرستان‌های پیرانشهر، بوکان، میاندوآب، نقده به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند را داشتند البته روند برداشت محصول در همه شهرستان‌ها به اتمام رسیده است.

سرپرست جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: کارخانه‌های قند ارومیه، پیرانشهر و خوی به ترتیب بیشترین میزان خرید چغندرقند را در سال جاری به خود اختصاص دادند.

به گفته شهبازی، مجموع ظرفیت روزانه کارخانه قند استان ۱۹ هزار و ۸۰۰ تُن و متوسط عیار چغندرقند برداشتی، ۱۶.۶۱ درصد است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی پیشتاز کشت چغندرقند در کشور است، اظهار کرد: پنج کارخانه قند در ارومیه، خوی، نقده، پیرانشهر و میاندوآب فعال هستند.

شهبازی با اشاره به اینکه ۱۴ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد، گفت: کاهش سطح زیر کشت این محصول در حاشیه دریاچه ارومیه از برنامه‌های اساسی جهاد کشاورزی است.

آذربایجان غربی از استان‌های پیشتاز در تولید سیب درختی با ۱.۲ میلیون تُن و چغندرقند با بیش از ۱.۵ میلیون تُن تولید سالیانه است.