اراک- ایرنا - سرپرست معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: ۴۱۸ خانواده این استان در نوبت فرزندخواندگی هستند که بیشتر این افراد متقاضی سرپرستی کودکان دختر هستند.

«اعظم علیمددی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: ۵۰ تا ۷۰ درصد کودکانی که در مراکز بهزیستی شامل خانه فرزندان و شیرخوارگاه‌ها پذیرش می‌شوند به خانواده‌های متقاضی سپرده می‌شوند.

وی بیان کرد: ۳۰ درصد بقیه کودکان بعد از رفع مسئله خانوادگی و داشتن صلاحیت لازم به آغوش خانواده خود، باز می‌گردند.

سرپرست معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: در مراکز نگهداری کودک و نوجوان بی‌سرپرست و بدسرپرست زیر پوشش این سازمان، کودکان و نوجوانان با سنین زیر ۱۸ سال دختر و پسر نگهداری می‌شوند اما خانواده‌ها بیشتر متقاضی فرزند خواندگی شیرخوار و به ویژه دختر هستند.

علیمددی افزود: تحویل کودکان بی‌سرپرست به خانواده‌های اصلح، برنامه ویژه بهزیستی است و در این واگذاری دقت و وسواس زیادی توسط کارشناسان انجام می‌شود.

وی، داشتن تمکّن مالی، صلاحیت اخلاقی، نداشتن اعتیاد و گذشت پنج سال از زندگی مشترک را از جمله شرایط دریافت فرزندخوانده از طریق بهزیستی اعلام کرد.

سرپرست معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: کودک آزاری، جرایم و اصلاح نشدن خانواده پس از اعمال جرم از جمله مواردی است که سرپرستی کودک را از خانواده سلب می‌کند.

علیمددی افزود: براساس قانون و به‌ منظور رعایت حال فرزند خوانده‌ها، از خانواده‌ها تعهد گرفته می‌شود تا یک سوم اموال خود را به نام فرزند خوانده خود کنند.

وی بیان کرد: متقاضیان سرپرستی کودک می‌توانند بدون مراجعه حضوری به ادارات بهزیستی از طریق سامانه فرزندخواندگی نسبت به ثبت نام اولیه و ارائه مدارک خود اقدام کنند.

سرپرست معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: امسال ۶۰ کودک شامل ۲۵ دختر و ۳۵ پسر زیر ۶ سال و بیشتر از این سن، در مراکز بهزیستی استان پذیرش شدند.

علیمددی افزود: در ۹ ماه سال گذشته نیز ۴۴ کودک شامل ۳۶ کودک زیر ۶ سال و ۸ کودک با سن بیشتر از ۶ سال به مراکز بهزیستی سپرده شدند که در مقایسه با امسال، روند پذیرش کودکان حدود ۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: آگاهی و فرهنگ‌سازی در استان موجب شده تا خانواده و کودکان از حقوق قانونی خود مطلع باشند و در تماس با سامانه ۱۲۳ این حقوق خود را از متولیان حوزه اجتماعی مطالبه کنند.

۶۵ هزار توانجو در استان مرکزی از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.