تهران - ایرنا - معاون تولید مجلات رشد گفت: رمزینه‌ها علاوه بر کتب درسی در مجلات رشد هم ایجاد شده که براساس تولیدات سعی کردیم که محتوا را با رمزینه کامل کنیم چراکه محتوای بکارگرفته شده در رمزینه صفحه را جذاب‌تر کند.

سید کمال شهاب‌لو امروز در گفت و گو با خبرنگار گروجامعه ایرنا درباره فعالیت این مجلات اظهار کرد: مجلات رشد قدمت چند ده ساله‌ دارد که پس از انقلاب اسلامی با تفعلی که به قرآن زده شد، اسم رشد می‌آید و خانواده مجلات رشد پررونق می‌شود.

وی افزود: این مجلات در چهار حوزه دانش‌آموزی، بزرگسال، عمومی و مجلات رشد روشن(ویژه نابینایان) منتشر می‌شود که در آغاز کار تعداد و عناوین معدودتر بوده و به مرور این تعداد بیشتر از پیش می‌شود.

معاون تولید مجلات رشد ادامه داد: مجلات رشد از دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی تا پایان پایه دوازدهم، مجلات عمومی بزرگسال حوزه معلمان و مجلات تخصصی افراد مربوط به کارشناسان آموزشی و معلمان مرتبط با رشته‌های مختلف تحصیلی را در برمی‌گیرد.

شهاب‌لو یادآورشد: بطور مثال در مجلات تخصصی رشد آموزش شیمی، فیزیک و ریاضی را درعلوم پایه و برخی از دروس در حوزه علوم انسانی را داریم اما در مجلات تخصصی به جز معلمان، کارشناسان آموزشی هم می‌توانند مجلات را مطالعه کنند.

وی با بیان اینکه مجلات رشد در مدارس توزیع می‌شوند، ادامه داد: این مجلات کیوسکی نیستند و در دایره مربوط به مدارس است. یک خانواده ۳۰۰ نفره هستند که مجلات را تولید می‌کنند و فرصت خوبی برای فرهنگیان قلم به دست است.

معاون تولید مجلات رشد افزود: این مجلات در حوزه دانش‌آموزی و عمومی ۹ و هشت شماره‌ای است اما در حوزه مجلات تخصصی به صورت فصلنامه منتشر می‌شود.

مجلات رشد، اجزای کمک‌کننده به کتاب‌های درسی

معاون تولید مجلات رشد همچنین درباره تاثیرگذاری محتوای این مجلات در آموزش و پرورش دانش‌آموزان اظهار کرد: آموزش و پرورش متولی تولید بسته‌های آموزشی و یادگیری است و این بسته‌ها اجزای مختلفی دارد که کتاب‌های درسی است به عنوان جز اصلی بسته‌های تولید و یادگیری است و بقیه موارد اجزای کمک‌کننده به کتاب درسی برای تسهیل فرآیند یاددهی و یادگیری محسوب می‌شود.

شهاب‌لو با بیان اینکه مجلات رشد یکی از اجزا تولید بسته‌های آموزش و یادگیری است، افزود: سازمان پژوهش کتاب درسی و تمام اجزا را هم تولید می‌کند. مجلات و فیلم‌های آموزشی و پادکست‌های مربوط به کتاب‌های درسی بخشی دیگر از این اجزا است که محتوای افزوده و رمزینه به آن اضافه شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از مجلات رشد هم با محتوای افزوده مزین شده است، گفت: رمزینه‌ای را در مجله قرار داده‌ایم که ضمن خواندن بتوانند از تولیدات چندرسانه‌ای استفاده کنند تا محتوای مجله تفهیم شود.

معاون تولید مجلات رشد ادامه داد: البته سیاست کلی در مجله این است که در مورد آموزش مستقیم کتاب درسی صحبت نمی‌کند، نیم نگاهی به برنامه درسی ملی دارد و تلاش می‌کند تا با قالب‌های مختلف تمامی فرآیند آموزشی لازم را به نحوی متنوع سازی کند و در قالب‌های مختلف در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.

شهاب‌لو یادآورشد:لازم نیست که دانش‌آموزان همه صفحات این مجلات را بخوانند و می‌تواند علایق خود را دنبال کند و براساس سلیقه خود محتوا را انتخاب کنند.

ایجاد رمزینه در مجلات

وی درباره ایجاد رمزینه‌ها در مجلات رشد اظهار کرد: تولید رمزینه‌ها در هر مجله به تعداد ۱۰ تا ۱۲ رمزینه است، البته به این موضوع به صورت کمی نگاه نمی‌شود.

معاون تولید مجلات رشد یادآورشد: ۲ عنوان مجله‌ رشد روشن هم برای دانش آموزان نابینا تولید می‌شود که دانش‌آموزان پایه دوم تا ششم ابتدایی را شامل می‌شود، در همه این مجلات سعی شده که رمزینه‌ها تسهیل‌گیری برای یادگیری و مطالعه بیشتر را کامل کند.

شهاب‌لو اظهار کرد: برای رشد نوجوان ما به ازای رشد روشن را نداریم اما اشعار را در مجله پادکست می‌گذاریم تا دانش‌آموزان نابینا از این محتوا استفاده کنند البته سلیقه مخاطبان در زمان کرونا تغییر کرد، یعنی اینکه صرفا مطلب را به صورت کاغذی مطالعه نمی‌کنند و در فضای مجازی و شبکه داخلی اجتماعی هم حضور پیدا می‌کنند بنابراین ما سعی کردیم همگام با مخاطبان پیش رویم.

وی ادامه داد: در این راستا، صفحات مجزایی ایجاد شده که علاقمندان از طریق سایت‌ها هم مجلات را ببینند و به گسترش عدالت آموزشی در سطح کشور از منظر تولید مجلات کمک کنند.

معاون تولید مجلات رشد درباره آموزش مناسبت‌های ملی و مذهبی به دانش‌آموزان در این مجلات اظهار کرد: هر قالب انتشاری باید نسبت به مناسبت‌های ماه و فصل واکنش نشان دهد، مخاطب از مجله استفاده می کند تا به دانسته‌هایش اضافه شود و همچنین اخبار روز و مرتبط با ماه را دریافت کند.

شهاب‌لو افزود: مجلات رشد هم چارچوب خود را به عنوان اجزاهای بسته‌ تربیت و یادگیری باید حفظ کنند و براساس اهداف سند تحول پیش روند و نیازهای مخاطب را هم در نظر گیرند، بنابراین در ماه دی، دو اتفاق بزرگ در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس که نه دی ماه و شهادت حاج قاسم را در مجلات به دانش‌آموزان نشان دادیم که همه ابعاد شخصیت حاج قاسم را نمایان می‌کند و حاج قاسم را به عنوان الگو معرفی کردیم.

نسخه رایگان مجلات رشد

معاون مجلات رشد درباره فایل‌های رایگان این مجلات اعلام کرد: روال کار در سایت مجلات رشد اینطور است که آغاز سال تحصیلی فایل پی‌دی‌اف مجلات را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما با سه ماه فاصله از انتشار نسخه فیزیکی مجلات در اختیار آنها قرار می‌دهد.

شهاب‌لو افزود: همچنین یک اپلیکیشن مجلات رشد برای گوشی‌های اندروید است که از کافه بازار می‌توانند تهیه کنند، تمام بایگانی مجلات رشد از سال ۸۸ تا امروز فایل پی‌دی‌اف به صورت رایگان در آنجا قرار دارد.