تهران- ایرنا- دمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین گفت که شرکای اروپایی کی‌یف مذاکرات درباره ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌ها، کولبا در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت در این باره «با یک همکار اروپایی» گفت‌وگو کرده است.

کولبا تاکید کرد: مهم نیست که بدخواهان چقدر تلاش می‌کنند. آنها مثل شبنم در آفتاب نابود خواهند شد. همیشه باید ایمان داشت و سخت تلاش کرد. اوکراین هر کاری می‌تواند انجام بدهد.

جنگنده‌های اف-۱۶ جزو جنگنده‌های سبک محسوب می‌شوند که سرعت آن به ۲۴۱۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرده است که این جنگنده می‌تواند بخشی از آسمان اوکراین را در مقابل حملات موشکی روسیه محافظت کند.

شرکای غربی تاکنون از ارسال جنگنده از جمله اف-۱۶ به اوکراین خودداری کرده‌اند. به گفته کولبا، غربی‌ها همچنین ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین را هم ممنوع کرده‌اند.

اوکلسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین اخیرا اعلام کرد که شرکای غربی به تدریج در حال تغییر این موضع هستند.

«ووپکه هوکسترا» وزیر خارجه هلند چند روز پیش گفت که کشورش آماده است بنا به درخواست اوکراین، جنگنده اف-۱۶ در اختیار کی‌یف قرار دهد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هم جمعه گذشته از غربی‌ها خواست تا جنگنده‌های اف-۱۶ و موشک‌های دوربرد در اختیار کشورش قرار دهند.

https://au.topnews.media/ukraine/f-۱۶-fighter-jet-for-ukraine-dmytro-kuleba-hinted-at-negotiations-regarding-supply-unian/