تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان، طرح «تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده» و طرح «آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» را اصلاح کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح مواد (۷۰۵) تا (۷۱۱) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت و برای تامین نظر شورای نگهبان، نمایندگان با موارد اصلاحی کمیسیون موافقت کردند.

بر این اساس به منظور رفع ایرادات ردیفهای(۱) و (۲) شورای نگهبان، ماده(۷۰۵) اصلاحی قانون، موضوع بند(۱) ماده واحده و تبصره‌های آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۷۰۵- ارتکاب هریک از رفتارهای مذکور در بندهای(۱) تا (۳) این ماده جرم است و هر شخص به هر نحوی در فضای حقیقی یا مجازی یکی از رفتارهای مذکور را مرتکب شود، علاوه بر ضبط اموال و عواید حاصل از جرم به نفع دولت، به جزای نقدی درجه شش یا به جزای نقدی معادل ارزش یک تا سه برابر مجموع اموال و عواید ناشی از جرم هر کدام بیشتر باشد، محکوم می‌شود:

۱- هر نوع توافق صریح یا ضمنی با هدف برد و باخت که به‌موجب آن بازنده‌ یا بازندگان یا شخص ثالثی ملتزم به پرداخت وجه، مال، منفعت، خدمت یا امتیاز مالی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به برنده یا برندگان یا شخص ثالثی می‌شوند.

۲- هر نوع مشارکت دو یا چند شخص در خصوص پیش‌بینی موضوعی خاص یا فرض وقوع امری خاص، که بازنده یا بازندگان ملزم به پرداخت وجه، مال، منفعت، خدمت یا امتیاز مالی یا هر امتیاز دیگری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به برنده یا برندگان یا شخص ثالث باشند.

۳- مشارکت دو یا چند شخص در خصوص انجام قرعه‌کشی یا هر اقدام مبتنی بر شانس یا انتخاب تصادفی که در نتیجه آن کل یا بخشی از منفعت، خدمت، امتیاز مالی، وجه، مال، پرداخت شده یا در تعهد پرداخت قرار گرفته شرکت‌کنندگان به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به یک یا چند نفر از شرکت‌کنندگان که بر مبنای قواعد آن مشارکت، برنده محسوب می‌شوند، پرداخت شود.

تبصره۱- التزام به پرداخت وجه، مال، منفعت، خدمت یا امتیاز مالی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به برنده یا برندگان مسابقات سوارکاری، تیراندازی و شمشیربازی و مسابقه با تانک، هواپیما و سایر ادوات جنگی که کاربرد نظامی و دفاعی دارد و در فضای حقیقی برگزار می‌شود، توسط شرکت‌کننده یا شرکت‌کنندگان بازنده در این مسابقات، مشمول جرائم موضوع بندهای (۱) و(۲) این ماده نیست.

تبصره۲- درصورتی که اقدامات مرتکب یکی از جرائم مذکور در بندهای (۱) تا (۳) این ماده، به عنوان حرفه یا سردستگی گروه مجرمانه سازمان‌یافته محسوب نگردد، چنانچه قبل از تعقیب یا پس از شروع به تعقیب با مراجع قضائی یا انتظامی همکاری مؤثر در شناسایی اداره‌کنندگان و سردسته‌گان و اموال و عوائد حاصل از جرم آنها داشته باشد، پس از ضبط اموال و عواید حاصل از جرم به نفع دولت، از تعقیب موضوع این ماده معاف می‌شود.

متن کامل طرح وموارد اصلاحی کمیسیون را اینجا ببینید.

طرح آیین دادرسی دیوان عدالت اداری اصلاح شد

در ادامه جلسه گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت و برای تامین نظر شورای نگهبان موادی از آن اصلاح شد.

شورای نگهبان در بیان دلایل خود برای تایید نکردن این طرح آورده اشت: در ماده ۱۰ تبصره ۱، عبارت «نسبت به تعیین خسارت» به عبارت « و تعیین خسارت» اصلاح شود و در صورت اصرار بر ابقای تبصره ۴ اصلاحی، نسبت به شمول صلاحیت دیوان درخصوص مسائل استخدامی دستگاههای مذکور (موضوع بند ۳ ماده ۱۰ قانون) نیز تعیین تکلیف شود.

در مصوبه کمیسیون قضایی و حقوقی بدین شرح اصلاح شد: به منظور اعمال تذکرات ردیفهای (۱-۲) و (۲-۲) شورای نگهبان، به ابتدای ماده(۱۰) مصوبه، عبارت «در بند(۳) ماده(۱۰) قانون عبارت «بند(۱)» به عبارت «بند(۱) و تبصره(۴) این ماده» اصلاح می‌شود» اضافه و در تبصره(۱) اصلاحی ماده(۱۰) قانون موضوع ماده(۱۰) مصوبه، عبارت «نسبت به تعیین خسارت» به عبارت «و تعیین خسارت» اصلاح می‌شود.

همچنین در ایراد سابق شورای نگهبان به تبصره ۴، الحاقی ماده ۱۰ صلاحیت دیوان عدالت اداری بر رسیدگی به تظلمات نسبت به مصوبات و تصمیمات نهادهای عمومی غیردولتی (مذکور در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری) و دانشگاه آزاد اسلامی، مغایر اصل ۱۷۳ قانون اساسی شناخته شد و کمیسیون بر مصوبه قبلی مجلس در این تبصره اصرار ورزید.