گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی گلستان از تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ در ۱۰ ماه گذشته در این استان خبر داد و گفت: کاهش جوجه‌ریزی در دی ماه، افزایش قیمت مرغ را به‌دنبال خواهد داشت لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب ضروری است.

امیر مهردلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گلستان از قطب‌های مهم صنعت پرورش مرغ در کشور و جزو سه استان برتر تولیدکنندگان گوشت مرغ محسوب می‌شود.

وی افزود: از مجموع ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولیدی امسال گلستان، ۴۰ هزار تن مصرف داخلی مردم و ۱۶۰ هزار تن دیگر هم به خارج از استان ارسال می‌شود که تهران بیشترین سهم را دارد.

رییس اداره بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: همچنین در این مدت ۱۰ هزار تن مرغ منجمد از مرغداری‌های داخل و خارج از استان خریداری شد که بعد از عرضه بخشی آن با هدف تنظیم بازار، ذخیره موجود استان ۲ هزار تن مرغ منجمد است.

میزان جوجه‌ریزی در استان گلستان ۲۳ درصد کاهش یافت

مهردلی میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های گلستان را در ۱۰ ماه گذشته ۱۱۵ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: دی ماه میزان جوجه‌ریزی در استان ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه بوده که در مقایسه با ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است.

وی مشکلات دوگانه‌سوز کردن در کنار تامین سوخت جایگزین و هزینه‌های بالای خوراک و نگهداری را از مهمترین عوامل کاهش تمایل مرغداری‌های استان به جوجه‌ریزی برشمرد و اظهارداشت: برخی مرغداری‌ها به دلیل این مشکلات مرغ‌های مادر و بخشی از جوجه‌های سالن‌های خود را از بین بردند.

رییس اداره بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: از طرف دیگر شرایط اقتصادی و افزایش قیمت گوشت قرمز باعث افزایش تقاضا برای خرید گوشت مرغ شده است که با تصمیم مرغداری‌ها در کاهش جوجه‌ریزی، برای شب عید با کاهش میزان تولید مرغ و افزایش جهشی قیمت این ماده پروتئینی در بازار مواجه خواهیم بود.

مهردلی گفت: قیمت فعلی هر کیلوگرم مرغ زنده در بازار ۳۸ هزار تومان است که در مقایسه با یک هفته گذشته حدود ۱۰ هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد.

وی از وجود هزار و ۸۹ واحد مرغداری در استان خبر داد و گفت: هم اکنون در ۵۵۰ واحد جوجه‌ریزی شده که از این تعداد ۳۷۰ واحد به تجهیزات دوگانه‌سوز مجهز شده و ۱۶۵ واحد با دریافت سوخت جایگزین از مدار شبکه گاز سراسری خارج شدند.

رییس اداره بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی گلستان از مسوولان و متولیان امر خواست با مدیریت شرایط برای پیشگیری از مشکلات طرح شده تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنند.

این استان با داشت ۶۶۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، چهار میلیون واحد دامی، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۲۲۱ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند که ۷۰ هزار نفر از آنها در حوزه دامپروری اشتغال دارند.

گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد اصلی آنان بر پایه کشاورزی استوار است.

روزانه حدود ۷۰۰ تن گوشت مرغ در گلستان تولید می‌شود

۹۹۶ گلخانه، نانوایی و مرغداری گلستان از مدار شبکه گاز سراسری خارج شد