بندرعباس - ایرنا - رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گفت: سیاست‌های حمایتی و تشویق جایگزینی استفاده بیشتر از آبزیان به جای گوشت قرمز، غیر مستقیم به پایداری منابع آبی و بهبود شاخص‌های امنیت غذایی کمک می‌کند.

حسین دهقانی سانیج چهارشنبه در حاشیه دومین روز گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی آب و خاک جهاد کشاورزی در گفت وگو با ایرنا افزود: در این زمینه می توان در استان ها مشوق هایی برای عرضه کنندگان آبزیان و غذاهای دریایی در نظر گرفت تا این دسته از مواد پروتیینی با قیمت کمتری به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: منافع به دست آمده از استفاده بهینه منابع آبی و خاکی و تاثیر آن بر روی امنیت غذایی، رویکردهای تشویقی استفاده از آبزیان را کاملا توجیه پذیر می کند.

دهقانی سانیج ادامه داد: رویکرد دیگر در امنیت غذایی خودکفایی در تولید غلات به عنوان یک محصول حساس و راهبردی است و به موازات آن با توجه به محدودیت های آبی و خاکی ایران به عنوان یک کشور گرم و خشک، واردات مواد پروتئینی (گوشت قرمز) باید در دستور کار باشد.

وی اضافه کرد: بهره وری بیشتر از آب نیز به پایداری منابع آبی و امنیت غذایی کمک می کند که در حال حاضر ایران به ازای هر متر مکعب آب مصرفی، ۳۳ صدم دلار تولید محصولات کشاورزی دارد که این عدد در کشور چین ۲.۲ دلار و در هلند حدود ۲۰ دلار است و این اختلاف به دلیل تفاوت در استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری است.

رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی یادآور شد: امنیت غذایی تنها به میزان تولید مربوط نیست و ارزان بودن و در دسترس بودن همگانی نیز از شاخص های مهم امنیت غذایی هستند که در حال حاضر افزایش قیمت برخی مواد غذایی موجب شده میزان مصرف آنها از روزانه به هفتگی و دو هفتگی تغییر کند.

دهقانی سانیج خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده، هم اکنون حدود هفت درصد جمعیت ایران از نظر امنیت غذایی در شرایط بحرانی و حدود ۴۰ درصد جمعیت در شرایط متوسط هستند که این موضوع نشان می دهد یارانه ها باید به بخش هایی تزریق شود که هم امنیت غذایی را تامین کند و هم موجب افزایش پایداری منابع آب شود.