حسین یداللهی روز چهارشنبه در حاشیه همایش سه روزه تخصصی ارتقاء کیفیت ارائه خدمات بندری به خبرنگار ایرنا گفت: این سرمایه گذاری در قالب ۳۵۰ فقره قرارداد در زمینههای متعدد در راستای ارتقاء نسل بندی بنادر، انبارش انواع کالا (روغن خوراکی، انواع فرآورده های نفتی و کالاهای اساسی) و فعالیتهای ارزش افزوده و تولیدی انجام شد تا فضای مناسبی را در بنادر کشور تجربه کنیم.
وی برخورد سازمان بنارد و دریانوردی را در مورد سرمایه گذاری در بنادر تجاری و گردشگری مجتمع بندری انزلی و چمخاله وظیفه محور دانست و اظهار کرد: در راستای وظایفی که دولت به عهده وزارت خانهها گذاشته فازهای توسعهای در این زمینه برنامه ریزی شده و همکاریهای مناسبی بین دستگاهها شکل گرفته است.
مدیر کل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: بندرانزلی به لحاظ فضای عملیاتی و توسعه حمل و نقل دریایی و بندری از بنادر پیشرو در کشور است و طی سالهای اخیر در راستای همافزایی با نهادها فضای گردشگری بندرانزلی و چمخاله ،سرمایه گذاری قابل توجهی در این بنادر شکل گرفت که تلاش می شود از فضاهای موجود برای ارتقای این بنادر استفاده شود.
یدالهی تاکید کرد: شرکت سرمایهگذار در این بنادر مذاکرات نهایی را انجام داده و امیدواریم طی ماههای آتی بتوانیم قرارداد گردشگری با نگاه دریامحور را شکل دهیم. مجتمع بندری انزلی نیز متناسب با تغییرات استراتژیکی و تغییر رویکرد زیرساختهایی با نگاه سرمایه گذاری بلند مدت ایجاد کرد. تلاش بنادر طی دهه اخیر احداث سیلوهای مناسب توسط بخش خصوصی برای غلات بود که در بندرانزلی شاهد تحقق این موضوع هستیم.
وی ادامه داد: در سایر بنادر شمالی هم این امر محقق شده است با بررسی تاریخچه تردد کالاهای اساسی در بنادر شمالی در ۱۵ اخیر متوجه می شویم این مسیر شکل گرفته و فضای انبارش کالا از این منظر تخصصیتر ایجاد شدهاست ولی در کنار آن طراحی ریسک هم باید صورت پذیرد. بخشی از دپوی کالاها در فضای انبار(غیرتخصصی) انجام می شود تا در صورت تغییر رفتار بندر بتواند استفاده بهینهای از این فضا داشته باشد.
بازنگری مجدد در چک لیستهای بندری
رئیس اداره امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز در حاشیه این همایش تخصصی در جمع خبرنگاران گفت : از سال ۸۲ که پایانههای بندری به بخش خصوصی واگذار شد فعالیتهای تصدیگری سازمان بنادر به بخشهای خصوصی واگذار شده است و از آنجایی باید نظارت مستمر بر فعالیت بخشهای خصوصی برای افزایش کیفیت ارائه خدمات انجام شود از سال ۹۵ کارگروه ممیزی پایانه های بندری شکل گرفت.
علیرضا آذرپاد تصریح کرد: طی این مدت ممیزی تعهدات قرار دادی پیمانکاران یکبار بازنگری شد و این همایش برای دومین بار در این زمینه چک لیستهابازنگری میشوند. این بازنگری نحوه عملکرد اپراتورها را در بخشهای خصوصی مورد ارزیابی قرار میدهد.
وی افزود: در این سهروز پارامترهای اصلی تاثیر گذار بر فعالیت بخش خصوصی در مباحثی نظیر تجهیزات بندری، تعمیرات و نگهداری ابنیه، تاسیسات و محوطه های بندری والزاماتی که در عملیات بندری باید رعایت شود دسته بندی شد تا تمهیداتی اندیشیده شود که قابلیت اجرایی داشته باشد.
وی خروجی این همایش را بازنگری اساسی و بازطراحی چک لیستها بصورت کاربردیتر و اجرایی تر اعلام کرد و گفت: اشکلات و نواقصی که در عملکرد اپراتورهای بندری وجود دارد در این چک لیستها نمایان می شود که می توان از طریق آن اپراتورهای ضعیف و قوی را شناسایی کرد لذا سعی میکنیم نواقصی که در این ممیزیها مشخص می شود را در سالهای آتی برطرف سازیم.
وی تاکید کرد: اگر این نواقص و الزامات برطرف و رعایت شود و کیفیت ارائه خدمات در بنادر ارتقا یابدرضایتمندی مشتریان بندری از جمله صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی و سایر نهادهای مرتبط با بندر فراهم خواهد شد. نکته ای که ما در این بازنگری به آن توجه داریم کنواسیون های بین المللی و استفاده تخصصی از واحدهای نظارت و تجهیزات و واحدهایی دخیل برعملیات پایانه های بندری است.
همایش تخصصی ارتقاء کیفیت ارئه خدمات بندری به مدت سه روز از سوم تا ششم بهمن ماه در اداره کل بنادر و دریانوردی بندرانزلی برگزارشد.