بجنورد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۴۱۲ مورد پایش زیست محیطی از ابتدای امسال تاکنون از صنایع و واحدهای تولیدی استان انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا شکاریان روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در این مدت ۱۳۲ مورد نمونه برداری از صنایع، واحدهای تولیدی و خدماتی استان انجام شد و به ۲۰۲ واحد آلاینده اخطار زیست محیطی داده شد.

وی تصریح کرد: ۳۵ واحد بزرگ و کوچک آلاینده در استان شناسایی شده است که باید استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: همچنین ۵۰ مورد مجوز انتقال پسماند به سایر استان ها و ۴۸ مورد انتقال پسماند به خارج کشور در این اداره کل صادر شده است.

دفن غیرقانونی پسماند در کوه باباموسی

وی در ادامه با بیان اینکه دفن زباله در باباموسی غیرقانونی و غیراصولی انجام می شود گفت: تجمیع زباله کوه باباموسی در شمال بجنورد با ورود شیرابه به منابع آبی و آلودگی خاک منطقه همراه است.

شکاریان ادامه داد: آتش زدن عمدی یا احتراق پسماند موجب انتشار انواع گاز و بخارات سمی و خطرناک در مناطق مسکونی پیرامون شده و این امر سبب گلایه ساکنان روستاهای اطراف شده است.

به گزارش ایرنا، مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد از سال ۷۲ در زمین های باباموسی در ارتفاعات شمال شرق بجنورد مستقر و از آن زمان تاکنون، دفن پسماند در دره های طبیعی موجود در منطقه انجام می شود.

افزایش روزهای آلوده در بجنورد

شکاریان درباره وضعیت آلودگی هوا در مرکز استان گفت: مردم شهر بجنورد امسال در ۶۴ روز هوای پاک و ۲۰۳ روز هوای سالم تنفس کردند و در این مدت افزایش ریزگردها و غلظت آلایندگی ها در آسمان، کیفیت هوای شهر را در ۳۳ روز ناسالم برای گروه های حساس و در چهار روز ناسالم برای تمامی گروه ها و در یک روز خیلی ناسالم قرار داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: شمار روزهای ناسالم در شهر بجنورد در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۵ درصد افزایش دارد.

کشف ۱۶۱ مورد تخلف تعلیف غیرمجاز

وی درباره برخوردها و تشکیل پرونده در یگان حفاظت محیط زیست استان گفت: در این مدت؛ ۹۴ فقره پرونده در زمینه شکار غیرمجاز پرندگان و پستانداران تشکیل شد.

شکاریان با بیان اینکه در این مدت بیش از ۱۰۰ مورد جلوگیری از تخلفات ثبت شده است اظهار کرد: همچنین ۱۶۱ مورد تخلف تعلیف غیرمجاز، ۱۴ مورد آلودگی محیط زیست و چهار مورد تخریب و تصرف برخورد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در این مدت ۵۰ قبضه سلاح مجاز و ۱۵ قبضه سلاح غیرمجاز از متخلفان کشف شده است.

وی درباره صدور حکم جایگزین برای متخلفان زیست محیطی در استان گفت: بیش از ۲۰ درصد احکام صادر شده برای متخلفان، حکم جایگزین حبس بوده است و متخلفان مکلف شدند نسبت به انجام اقدامات مختلف در صیانت از حیات وحش و محیط زیست استان اقدام کنند.

پایش زیستگاه یوزپلنگ

شکاریان با اشاره به اینکه زیستگاه منطقه میاندشت شهرستان جاجرم و منطقه توران استان سمنان به صورت مستمر پایش می شود گفت: تلاش داریم تا امنیت برای یوزپلنگ ها در حرکت از زیستگاه میاندشت به توران استان سمنان ارتقاء یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: این زیستگاه میاندشت جاجرم و منطقه توران استان سمنان را به همدیگر متصل می کند و محل گذر یوزپلنگ ها است.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست یوزپلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.