کرمان - ایرنا - رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه رقم زکات مستحبی در حال افزایش است گفت: طبق قانون حداقل ۶۰ درصد رقم جمع آوری شده زکات باید در اختیار نیازمندان قرار بگیرد و مابقی آن بر اساس نیت عاملین هزینه شود در حالی که به دلیل شرایط موجود ۸۰ درصد در اختیار نیازمندان قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، سید مرتضی بختیاری روز پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کرمان افزود: سامانه مدیریتی زکات در کشور راه اندازی و با رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور مکاتبه شده تا نمایندگان ولی فقیه در استانها بر وضعیت جمع آوری و هزینه زکات نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: سرفصل های زکات واجب، مستحب و فطریه عام و سادات کاملاً از هم جدا است و ۲ روز مانده به عید سعید فطر طی دستورالعملی به استان ها ابلاغ می شود و تاکید می کنیم تا در همان روز عید به نیازمندان داده شود.

وی از هماهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) با وزارت جهاد کشاورزی در خصوص جمع آوری زکات گندم خبر داد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان نیز پیشنهاداتی خطاب به رییس کمیته امداد کشور مطرح کرد و گفت: شورای زکات شهرستان ها و استان ها نسبت به جمع آوری زکات اختیاراتی داشته باشند تا طبق مصوبه شورا در خصوص زکات جمع آوری شده تصمیم گیری کند.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی همچنین پیشنهاد کرد: از بودجه هایی خارج از زکات، درصدی به عاملین زکات اختصاص یابد که این امر در جمع آوری زکات تاثیرگذار است.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه برخی سادات شرایط و ضوابط کمیته امداد برای حمایت شدن از طرف این نهاد را ندارند اما از نظر سطح زندگی درست مشابه افراد تحت حمایت هستند؛ افزود: ما به آنان مبلغ اندکی پرداخت می کنیم اما شاید حدود ۱۵ درصد آنان شرایط استفاده از تسهیلات کمیته امداد را دارند که اگر درباره آنان دستور ویژه بدهید به نفع این خانواده های محروم هم هست.